4 åring uten bestevenn i bhg

Hecatees

Andre møte med forumet
Hei, min gutt på snart 4 år har ennå ikke fått en bestevenn i bhg. De ansatte sier ofte at han leker med mange forskjellige. Noen ganger jenter også. Og derfor har jeg ikke tenkt at det var så unormalt. Men nå i helgen så begynte han å fortelle om alle i bhg som var bestevenner. Og endte opp med å bli lei seg på gråten og sa at «jeg har ingen bestevenn». Det var så vondt å høre. Så da er det jo tydeligvis noe som plager han. Jeg skal ta kontakt med bhg i morra. Men åssen er deres barn på rundt 4 år? Har alle en bestevenn i bhg?

Her er gutten blitt 7 år nå, men husker den perioden fra barnehagen. Han har aldri hatt «bestevenner» og er mer en gutt som har gått ilag med alle de andre barna. Jeg syntes det var litt godt. Til og med nå i skolealder, snakker han aldri om bestevenner. Når jeg spørr hvem han har lekt med og sånn, svarer han bare «litt forskjellige». Skjønner jo at det blir sårt for barnet ditt visst alle andre har bestevenner og ikke han. En bestevenn blir jo på en måte en trygghet. Sikkert lurt å høre med de i barnehagen, så ordner det seg sikkert

Ingen av guttene mine (4 og 6 år) har noen spesifikk bestevenn. Jeg vet at begge har flere venner og leker uten problemer med omtrent hvem som helst. Har ikke tenkt på «manglende bestevenn» som noe problem (før nå?)..

Har aldri skjønt dette med bestevenn. Har aldri hatt det selv og virker ikke som hun på 4 har det heller. Leker fint med alle, mer med enkelte i perioder men sånn er det jo gjerne.

Min frøken på nå 10 har alltid vært sånn. Hun har alltid hatt noen å leke med men ingen trygg plass om du skjønner, noen som hun vet hun alltid har, det har manglet og det har vært veldig trist. Jeg syns det er viktig med en bestevenn, min frøken har dessverre ikke det den dag i dag og jeg har vært i utallige møter med skolen pga dette uten hell. Så mitt tips er å gjøre noe mens dere kan, ta med barn hjem, dra på lekedate osv... skulle virkelig ønske jeg reagerte før[emoji17]

Ingen bestevenn på mine heller. Eldste er 5 år. Hu har ei som hu leker med hver dag ellers med forskjellige. De kaller ikke hverandre bestevenner. Her er det nok noen som har satt ett stempel og barnet ditt føler deg utenfor stempelet. Man trenger ikke en bestevenn hvis man har mange venner. Kan si at min datter ikke hadde noen spesielle å leke med fjor og det med den ene jenta har kommi først nå.

Da jenta mi var 4 var hun i et trekløver som var litt destruktivt. Hun sa hun var bestevenninne med hun ene, men bestevenninna valgte ofte å leke med hun andre som ble veldig sårt for jenta mi. Barnehagen tok tak og satte fokus på vennskap. Nå er alle jentene egentlig ganske sammensveiset :)

Jobber i barnehage selv og ser både og. De har flere gode venner, men ikke nødvendigvis bestevenn.

Idag så skal det ikke hete bestevenner. Et tema som er oppe i bhg og skoler.

Alle skal være venner og noen mer nære venner. Tydeligvis skal man ikke bruke ordet bestevenn.

Ingen av mine brukte det ordet før utti skolen, men de lekte med mange forskjellig , likevel var det noen de lekte mer med. Jeg visste at noen var mer bestiser enn andre.

Men som for oss voksne så er det likt med barn, alle går ikke sammen . Så lenge ikke sin sønn sitter alene , men leker med andre så tror jeg de finner litt ut avbseg selv også. Men det er veldig fint om du nevner dette i bhg. Klart det er sårt å høre fra sitt barn.

Regner med bhg er oppegående å hadde sagt ifra om han ikke hadde venner. Så jeg tror dette er noe som går over :)

Ordet bestevenn får de ikke lov å bruke i bhg der jeg jobber - det skaper nettopp slike situasjoner som du beskriver.
En kan ha mange venner

Frøkna vår er enda bare 2,5år da, men vi har fått beskjed at vi ikke skal bruke ordet "bestevenn". Det er vel helst på grunn av dette du nevner :) skjønner at det må være sårt å høre fra barnet sitt :Heartred

Gutten min på 4 har mange barn han leker med, både jenter og gutter, eldre og yngre. Han har ingen fast «bestevenn».

Takk for innspill. Det har stressa meg når man hører andre foreldre skryte av at deres barn har en bestevenn. Og da begynner man jo å lure om det er sånn for alle. Lurt å flytte fokuset på at det er fint at man har mange man kan leke med i bhg, at man ikke må ha en bestevenn men mange å leke med istedet

man MÅ ikke ha én bestevenn. Jeg synes det er sunnere å ha mange venner.

man MÅ ikke ha én bestevenn. Jeg synes det er sunnere å ha mange venner.

Her må jeg si meg uenig, er ikke kvalitet viktigere en kvantitet her? Jeg personlig har heller noen gode venner framfor en haug av dårlige venner, vet det ikke er sammenlignbart med barn men jeg tenker det fokuseres alt for mye på det å ha mange venner.

Hei, min gutt på snart 4 år har ennå ikke fått en bestevenn i bhg. De ansatte sier ofte at han leker med mange forskjellige. Noen ganger jenter også. Og derfor har jeg ikke tenkt at det var så unormalt. Men nå i helgen så begynte han å fortelle om alle i bhg som var bestevenner. Og endte opp med å bli lei seg på gråten og sa at «jeg har ingen bestevenn». Det var så vondt å høre. Så da er det jo tydeligvis noe som plager han. Jeg skal ta kontakt med bhg i morra. Men åssen er deres barn på rundt 4 år? Har alle en bestevenn i bhg?

Når det kommer til fireåringer er det veldig stor forskjell der. Det er i den alderen de begynner å ha mer fokus på vennskap og mange får en sterkere tilknytning til andre barn og får preferanser innen lekekamerater. Noen får seg bestevenner og er nesten uatskillelig. Mens andre er ikke der i det hele tatt og det er like normalt. Ikke at de er «senere» i utvikling, de er bare sosialt forskjellige. Disse barna har gjerne en egenskap i å kunne leke med alle. De er gjerne inkludert hos alle og inkluderer også alle i lek. De er mindre sårbare om noen barn er borte fra barnehagen. Noen er også veldig selvstendige og «seg selv», de tørr å gjøre det de har lyst til uten å bli hemmet av flokkmentaliteten.
Alt er like normalt for en fireåring. Dette ser jeg hvert eneste nye årskull med fireåringer på jobb i bhg.

Det er ikke nødvendigvis en bedre lek eller samspill mellom bestevenner enn de barna som leker med andre. Og de barna som er veldig knyttet til enkelte personer, opplever oftere «intriger» der det er vanskelig å leke tre sammen, episoder med utestenging og maktkamp osv.

Det er mulig det er noen av barna som har blitt veldig opptatt av å være bestevenner og snakker om dette. Det er også veldig vanlig. Helt vanlig at de snakker om at de er bestevenner - og hvem de ikke er bestevenn med. Han har kanskje opplevd å føle seg utenfor i en slik setting?

Du gjør nok lurt i å snakke med barnehagen, så kan de prate med alle om dette. Det er jo helt greit å ha bestevenner, men de må lære seg å ikke holde noen utenfor forde.

Her må jeg si meg uenig, er ikke kvalitet viktigere en kvantitet her? Jeg personlig har heller noen gode venner framfor en haug av dårlige venner, vet det ikke er sammenlignbart med barn men jeg tenker det fokuseres alt for mye på det å ha mange venner.
Hæ? Dårlige venner? Hva søren prater du om :p ingen har nevnt dårlige venner. Bestevennr kan også være dårlige. De kan til og med være manipulerende mobbere

Hæ? Dårlige venner? Hva søren prater du om :p ingen har nevnt dårlige venner. Bestevennr kan også være dårlige. De kan til og med være manipulerende mobbere

Ingen nevnte det, annet enn jeg[emoji5] du sier du syns det er viktigere med mange venner framfor en bestevenn. Jeg er uenig. Syns ikke vi bør ha sånn fokus på å ha mange venner, heller ha fokus på å skape gode relasjoner.

Ingen nevnte det, annet enn jeg[emoji5] du sier du syns det er viktigere med mange venner framfor en bestevenn. Jeg er uenig. Syns ikke vi bør ha sånn fokus på å ha mange venner, heller ha fokus på å skape gode relasjoner.
Jeg har sett unger som ikke greier å leke med andre enn bestevennen sin, det er ikke sunt

Jeg har sett unger som ikke greier å leke med andre enn bestevennen sin, det er ikke sunt

Det er jeg enig i[emoji5] har selv en 10 åring som alltid har lekt med mange, men hun er på en måte ikke venn med de om du skjønner, de har ingen god relasjon og selv om hun alltid har hatt mange «venner» så blir hun sjeldent spurt om å bli med hjem osv... så jeg er helt klart for å bygge vennskap framfor å leke med «alle»[emoji5]

Jeg har to barn, en av de har aldri hatt 1 bestevenn. Men heller mange venner, nå som han er stor er han veldig flink til å sile ut de han ikke gidder å omgås. Ingen intriger, krangling og er da god venn med flere.

Derimot neste har hatt «bestevenner» siden 3-4 års alderen, de er 3 masse utestenging, krangling og vanskelig å være i barnehagen når de andre er borte.
Jeg ville prøvd å snu fokuset til mitt barn, fokusert på det gode i vennskap og involvert barnehagen i hans tanker omkring dette med bestevenner :)

Back
Topp