4-åring som NEKTER å legge seg på en god måte

Prøvd å ikke gi noe oppmerksomhet da? Kanskje hun blir lei og går frivillig i senga. Skjedde noen ganger med eldste her. Nekta å bli på rommet. Han var, og er, en som sovner i løpet av 2 min, så han ble fort lei da jeg ikke ga han oppmerksomhet. Gikk bare og la seg igjen.

Har prøvd det ja.. da begynner hun å leke på rommet sitt. Prøvde det her om dagen, tenkte at hun kom vel til å konke ut etterhvert. Men da vi skulle legge oss kl tolv måtte jeg gå inn og få henne til å legge seg. Hu var dødstrøtt, rydda frivillig opp, kom fremdeles ut og ville se på meg pusse tenner, men la seg omsider og sovna.

Har prøvd det ja.. da begynner hun å leke på rommet sitt. Prøvde det her om dagen, tenkte at hun kom vel til å konke ut etterhvert. Men da vi skulle legge oss kl tolv måtte jeg gå inn og få henne til å legge seg. Hu var dødstrøtt, rydda frivillig opp, kom fremdeles ut og ville se på meg pusse tenner, men la seg omsider og sovna.

Jeg har en grei regel som er at i grindsengen nå får han selv velge hva han gjør, om han vil leke eller tulle eller sove. Ingen tvang.
Men han er 15 mnd.

Slik vil jeg nok fortsette også når han skal i «stort barn seng»- om han vil leke, gjøre akrobatiske øvelser eller hva er helt greit så lenge han er i sengen.

Vi gjorde det og det fungerte veldig fint med oss. Det å kjenne på selvstendighet. Og etter legging er det ingen stimuli fra voksne.

og vekke om morgenen. Ikke la sove seg ut rett og slett.

men det som funker for oss funker kanskje ikke for dere. Om hub måtte legges klokken 12 men gjorde det frivillig er i mine øyne ikke et problem. Hun opplever gradvis selvstendighet, vil lære å legge seg når hun er trett. Blir kjedelig fort når man får lov :)

Det blir en selvoppfyllende profeti når dere blir sure, og det blir ståhei ut av det. Hun føler at dette er det som skal skje, og da blir det sånn.
Prøv å bare sette deg inn hos henne i sengen, og sett deg på telefonen. Så forklarer du at det er leggetid, og at du sitter her til hun sovner, og at det er natten. Ha det så mørkt og stille som det går an, og bare forklare helt rolig at kroppen hennes trenger å sove, og at du passer på henne. Så venter du til har sovnet helt, og spiller «uinteressert» i mellomtiden. Svar henne om hun sier noe, men vær rolig og kort, og konsekvent. Bytt på underveis om en av dere blir rastløs.
Også må dere gjøre dette så konsekvent som mulig over noen uker.
Hun kan «omprogrammeres», men det krever konsevent oppførsel fra dere. :)

Jeg har en grei regel som er at i grindsengen nå får han selv velge hva han gjør, om han vil leke eller tulle eller sove. Ingen tvang.
Men han er 15 mnd.

Slik vil jeg nok fortsette også når han skal i «stort barn seng»- om han vil leke, gjøre akrobatiske øvelser eller hva er helt greit så lenge han er i sengen.

Vi gjorde det og det fungerte veldig fint med oss. Det å kjenne på selvstendighet. Og etter legging er det ingen stimuli fra voksne.

og vekke om morgenen. Ikke la sove seg ut rett og slett.

men det som funker for oss funker kanskje ikke for dere. Om hub måtte legges klokken 12 men gjorde det frivillig er i mine øyne ikke et problem. Hun opplever gradvis selvstendighet, vil lære å legge seg når hun er trett. Blir kjedelig fort når man får lov :)
Hadde hun holdt seg i sengen så! Men det gjør hun ikke. Hun drar med seg dyne og later som at det er kappe. Osv. Vi er så sykt motløse.

Det blir en selvoppfyllende profeti når dere blir sure, og det blir ståhei ut av det. Hun føler at dette er det som skal skje, og da blir det sånn.
Prøv å bare sette deg inn hos henne i sengen, og sett deg på telefonen. Så forklarer du at det er leggetid, og at du sitter her til hun sovner, og at det er natten. Ha det så mørkt og stille som det går an, og bare forklare helt rolig at kroppen hennes trenger å sove, og at du passer på henne. Så venter du til har sovnet helt, og spiller «uinteressert» i mellomtiden. Svar henne om hun sier noe, men vær rolig og kort, og konsekvent. Bytt på underveis om en av dere blir rastløs.

Enig i dette :)
Det er nok havna i en ond sirkel der dere forventer en viss oppførsel og barnet oppfyller den. Så det er dere foreldre som må starte med helt ny taktikk hvor man bare er til stede og ikke reagerer kraftig i hverken ene eller andre retningen.

Skjønner at dette er slitsomt, men jeg tror likevel at det som er nevnt over her er kan fungere. Så får dere heller går ut av rommet senere når den biten med å være rolig på rommet funker. Sett en god stol inn på rommet og hør på lydbok eller podcast.

Håper dere finner en løsning snart ❤️

Jeg er helt enig i at det nå er en selvoppfyllende profeti. For henne har det blitt en del av rutinen at hun skal klage på at hun ikke får sove og komme ut av sengen noen ganger. Det er bare hvor lenge hun holder på med det og hvor sinte eller tolmodige vi er som varierer.

Det som er vanskelig er at det kan ikke få noen konsekvens at hun holder på sånn. For hun spretter opp mellom 6 og 6.30 uansett. Og uansett hvor mye jeg forklarer så endrer det seg ikke. Nå er jeg liksom der at jeg prøver å forklare henne at jeg blir lei meg når hun ikke sover, for jeg skjønner ikke hvordan jeg skal klare å hjelpe henne med å ville bli i sengen. Men hun faller jo av halvveis i setningen for hun er en trøtt 4-åring.

Akkurat som å lese om tiden hos oss nå med guttene på 3.5 og 5 år. Vi holder på å bli galne begge 2 vi voksne for guttene skal teste grenser så det holder, dra strikken litt for langt slik at kveldene ender kjipt. Begynner ofte med at de girer hverandre opp og skal pushe grenser ifht tannpuss og gå på do. Når vi først får dem i seng skal de alltid turne, herje og tulle. For at vi voksne ikke skal bli irriterte og begynne å kjefte så har vi begynt med å si at hvis de ikke kan legge seg fint i sengene så går vi ut. Ender ofte med tårer, gråt og sutring fordi de vil ha oss på rommet, eller at de tester grenser med å komme ut igjen. Da blir de fulgt tilbake i seng med samme beskjed om at vi kan komme inn og sitte om de klarer å forholde seg til beskjeder. Eldste er verst og kan dra strikken til det ytterste mens han på 3.5 kan fint legge seg til raskere når vi gir beskjed. Eldste er også han med flest unnskyldninger på hvorfor han ikke kan legge seg - det er lyst ute ( i vår/sommermnd), klarer ikke å ligge, får ikke sove osv osv

Hei, skjønner veldig din frustrasjon. Fikk mange tips fra helsesøster som aldri fungerte på våres.

Dette fungerer på vår 3 åring etter å ha prøvd "alt" :
Når vi går ned trappene til soverommene, så er det ikke lov å prate høyt. Lav innestemme eller hvisking.
Vi tar et bad (ikke hver dag, men virker som han er tettere de gangene vi gjør) eller pusser tenner, og alle tingene er trøtte. Tannbørste er trøtt, dusjhode er trøtt, lekebøtta er trøtt. Og h is han blir gira eller noe, så sier lekene ifra om at Vi må være stille.
Når vi går inn på rommet er det en historie... Figurene i historien begynner å bli trøtte når boken nærmer seg slutten. Ja, vi finner på litt utover det som står i boka...
Etter historie, er det slukke lys og lukke øyne. ELLERS går jeg ut. Så det er ikke helt uten trusler her, men da vet han rutinen.
Vi sitter inne hos han til han sovner.

Fra vi går ned til han har sovna tar det ca 30 min. Eller 1 time hvis han bader.

Var en periode vi brukte å si at han ikke måtte gå ut av rommet/senga, for da tok "mannen" han...er lei meg for det i etterkant og "mannen" har flytta ut for lengst nå. ..

Gleder meg til den dagen han går og legger seg selv...

Back
Topp