4 åring som ikke sover natten igjennom

Aiko

Glad i forumet
Julibarna 2019
Hei

er det noen andre her med 4 åringer som fortsatt ikke sover natten igjennom?

Sønnen min legges til samme tid hver dag og har gode rutiner for legging. Han sovner fort og sover godt de første timene.

rundt kl 1-2 våkner han opp. Vanligvis for små ting som at teppet har falt av. Og da roper han på oss. Han er da veldig våken og snakker som en foss. legger seg ned til å sove igjen.

Så våkner han ofte opp igjen i 3-4 tiden og da legger han seg ned igjen med litt motstand. alt fra fram til kl 5 eller kl 6. Han er i hundre hele dagen, men vi voksne savner nok å sove litt mer, og spesielt sammenhengende.

Det jeg lurte på da er egentlig. Hvor normalt er det at barn våkner flere ganger om natten i denne alderen?
Søsteren er 7.5 år gammel og sover fra kl 20 til kl 7 hver dag uten å våkne og har gjort dette i mange år.
 
Ingen tips dessverre :( har du spurt hvorfor han våkner? Tørst? Må på do? Det finnes sånne klokker til barn, som lyser en farge når de må være i senga og lyser en annen farge når det er greit å stå opp. Kanskje det er en mulighet? Belønning om han blir i senga og prøvde å sove igjen?
Siden du skriver at han skravler så er han sikkert ikke redd?
 
Hei, du skriver fortsatt så da regner jeg med at det har vært sånn hele tiden + at han er i 100 hele dagen.
Kan det være at han trenger å bearbeide inntrykkene fra dagen?
Det er ikke sikkert at han vet hvorfor selv heller.. ett lite tips kan være å lage en liten samtale om dagen.. f.eks ved kveldsmaten pass på at begge får tid til å svare om begge er tilstede, hva var det beste med dagen? Så spørr va som var det «dummeste» lag en samtale rundt disse, men avslutt med det som var det beste.
Jeg sier ikke at det er slik hos dere, men mange barn opplever at foreldrene er så travle at de føler seg tilsidesatt.. av både søsken og andre aktiviteter..
fattig trøst, men plutselig sov mi hele natta.. oppe i 6tiden nesten hver dag.. 7 er luksus.. 8 føles som ferie [emoji6] håper det ordner seg og at dere får nattesøvnen tilbake.
 
Helt vanlig at de våkner. Prøvd å legge en madrass på gulvet og ligge på samme rom som han. Si at du er der når han våkner, men at han trenger ikke vekke deg, han kan bare ta på seg dyna selv og legge seg ned igjen.
 
Back
Topp