4åring med sent språk

icah82

Blir kjent med forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei! Jeg har en gutt på 4 år som er veldig sent med språk. Vi får hjelp i barnehagen og ppt. Vi skal prøve å få han henvist til bup for mer hjelp. Han lærer stadig nye ord og prøver å lære hvordan de skal brukes, f.eks butikken er åpen/stengt. Han kan bli veldig sint hvis det er noe han ikke kan si. Det kan være en del til en leke han vil ha eller han vil se en film på tv fra et bestemt punkt i filmen. Han svarer ja hvis jeg spør om han har hatt det kjekt i barnehagen men han kan ikke fortelle noe. Han kan ikke si hvis noe trist har skjedd eller han har opplevd noe ubehagelig. Eller noe veldig kjekt! Noen ganger er det lett å levere han i barnehagen og noen ganger går vi inn og han ser inn i avdelingen, snur og vil heller være med meg hjem. Han kan ikke si hva det er som gjør at han ikke har lyst å være der den dagen. Jeg vet så fort jeg har dratt så begynner han å leke og har det kjekt, så det er ikke problemet. :) Jeg bare synes det er så trist at han ikke kan snakke om alt. Jeg lurer på om det er andre her som har hatt barn med sent språk og når begynte de å ta igjen de andre barna? Var alt i orden med språket da de begynte på skolen?
 
Hei her syns jeg bhg bør trø in og søke om hjelp. Der bør PPT begynne kartlegge språket hans og evt så kan dere gå via lege/ barnelege som kan sende vidare henvisning til BUP. så vil dere få hjelp vidare.
Det er så viktig att få rett hjelp . Vi har selv var innom lege barnelege så vidare på BUP og gutten har fått en diagnose og veldig mye hjelp fra teamet rund barnet.
 
Nr 1 på snart 5 år får hjelp med språk av ppt. De kartla både ordforråd og språkforståelse. Han får timer med spesial pedagog. Da han trenger hjelp med kun språk, har ingen diagnose, så er det ppt som er rett instans og ikke bup. Etter 1 år med timer med spesial pedagog har han begynt å ta igjen de andre barna. Regner med at han har tatt de igjen innen skolestart.
 
Hei,

ser det er over et år siden denne tråden ble startet og du spurte om hjelp, men jeg har ei jente på 5 år nå og hun har problemer med språket. Hun snakket mye, men mangler de alle fleste ordlydene (hun sier teje for tv, hitte for sitte, tante for kanskje osv) hun har fått veldig god hjelp i barnehagen og helsestasjonen siden hun var 2,5 år, og de har virkelig stått på for å få hjelp. Det siste året har hun hatt logoped en time i uken pluss at hun har fått innvilget 14 timer i uka med spesial pedagog.

PPT var inne i bildet en liten periode, og de skulle ta reynell test, men denne ble utsatt og de har nå avsluttet saken uten å gjennomføre denne. Vi skal nå flytte til en annen kommune, og vi har arrangert et ansvarmøte med meg, barnehagen, logoped og helsesøster. Etter påske skal vi ha et nytt møte der legen vår her og oppvekstsjef i nye kommunen blir med for å finne ut hvordan vi skal få til en enkel overgang. Vi skal flytte nå i slutten av mai og hun har ikke fått barnehageplass før i august, så vi skal prøve å finne et smutthull der hun eventuelt kan få plass i juni pga spesial behov.

Håper virkelig at sønnen din har fått hjelp nå ❤️
 
Legger dette her dersom noen snublet over tråden og lurer på noe av det samme!

Nå påpeker jeg noe litt dumt for noen kanskje, men dersom man ikke har kartlagt hørsel og syn godt nok så gjør gjerne dette dersom barnehage eller dere som foresatte mistenker sen språklig utvikling. Det kan forekomme vann i mellomøret, hørselshemning i henhold til bass-lyd og mye annet! Anbefaler at dere får henvisning til øre-nese-hals fra fastlege. Det er viktig å i første rekke avdekke om vanskene stammer fra fysiske utfordringer. Hørselstestene på helsestasjonen er ikke tilstrekkelige dersom man vil kartlegge nærmere, spesielt om det er spesifikke lyder barnet strever med.

Som tiltak i hjemmet kan det anbefales at man
• leser for barnet- gjerne samme bok og gjerne rim og enkle sanger
• snakk konkret til barnet, «plastelinaen er blå» hold gjerne en del fyllord unna til barnet forstår korte enkle ord og beskjeder
• unngå mye bruk av YouTube med engelsk
• pass på å vis barnet konkreter (nå skal vi ta på solbriller og vis solbriller)
• Møt blikket til barnet og la barnet bruke den tiden barnet trenger på å få kommunisert med deg, her vil peking være et av barnets viktigste verktøy.

Hva kan du be barnehagen om?
• be om at de starter med eller om
de har ASK (Alternativ Supplerende Kommunikasjon)
• snakk med barnehagen om språkgrupper
• be om et tettere samarbeid med tanke på informasjon
• Be de henvende seg til PPT i kommunen for veiledning og støtte.

Hvis barnehagen ikke deler din bekymring?
Du som foresatt kan selv sende henvisning til PPT, skjema bør ligge på kommunen sin hjemmeside. Helsestasjonen kan også henvise PPT så snakk med de på kontrollene!

PPT veileder ikke i hjemmet, men det er lov å stille spørsmål, PPT bør kunne hjelpe deg med veien videre og tips :happy:
Hilsen en med master i spesialpedagogikk med arbeidserfaring fra PPT
 
Back
Topp