3D Ultralyd

Mina

Gift med forumet
♡Junigull 2016♡
Sommerfuglene
Påskekyllingene 2020
Hadde lyst til å ta 3D ultralyd, men fikk beskjed fra en jordmor om at det var "å leke seg". Fosteret har visstnok ikke godt av å bli oppvarmet når det er unødvendig. En annen ting var om det var medisinsk årsak bak. Aldri tenkt på det en gang, og har vært på et par ultralyder til nå - av medisinske grunner, men allikevel. Noen andre som har fått liknende beskjed? Og er det hold i det hun sier?

Aldri hørt om? Blir de oppvarmet av det? Gjelder det kun 3D eller vanlig også? Noen har jo ul OFTE pga risikosvangerskap, aldri hørt noe om at det er farlig.

Hadde lyst til å ta 3D ultralyd, men fikk beskjed fra en jordmor om at det var "å leke seg". Fosteret har visstnok ikke godt av å bli oppvarmet når det er unødvendig. En annen ting var om det var medisinsk årsak bak. Aldri tenkt på det en gang, og har vært på et par ultralyder til nå - av medisinske grunner, men allikevel. Noen andre som har fått liknende beskjed? Og er det hold i det hun sier?

Nei jeg fikk ikke høre noe om det fra jordmoren min på ul.. er jo ikke lange tiden man er der inne da.. en halvtime med oppvarming.. tror det skal gå helt fint:). Men har skjønt desverre at det kan være vanskelig å se kjønn på 3d ul og. Så tror faktisk vi dropper det pga det, :)

Ultralyd er lydbølger, ikke varmebølger. Det er så mye rare meninger ute og går der. Er jo de som mener at ultralydbølgene fra en doppler kan brenne hull i livmoren, men det går faktisk ikke...

Kos deg med 3D ultralyd ;)

Jeg har ikke fått noe beskjed om det. Tok 3D ul med snuppeliten og skal det denne gangen også. Jeg tenker at det er mange som tar ul rimelig ofte pga risikosvangerskap og om at jeg da tar 1 ul for å sjekke i uke 16, oul og 1 3D går helt fint. Det er jo ikke snakk om flere timer og over mange ganger:) Dersom du vil ta 3D for å bruke dine ord "leke seg" litt så kjør på. Vedder på at det går veldig fint med bebisen forde. Bebis får jo fred hele tiden ellers:)

Jeg hadde blitt å spurt jordmoren om kilder på påstandene sine :p

Jeg har også hørt noe om at man ikke skal ta ultralyd i hytt og pine fordi man ikke vet nok om langtidsvirkningene av det. Ikke hørt noe om oppvarming riktignok. :P

Jeg tar det i hvert fall med en klype salt, spesielt fordi jeg er nødt til å ta UL med jevne mellomrom for å følge med på livmorhalsen.

Her har faktisk babyverden en artikkel:p Hehe! http://www.babyverden.no/Gravid/Kontroller/10-kjappe-Ultralyd/

Spørs hvor streng jordmor er:) men det er jo mange som går på veldig regelmessige UL som tom gjør det i oppfølging om det er noe i veien med barnet, så tenker at dette ikke kan være så veldig stort tema:D da ville de aldri gjort det!

Jeg er radiograf og har studert ultralyd på skolen og husker godt at de ikke kan si for sikkert at fosteret KAN bli oppvarmet, men de har ingen sikre studier på det. Så muligheten for oppvarming er der. Men det har ikke vært påvist noe skadelig av den grunn til nå heller. Som andre sier her og, mange får regelmessige ul og det har gått helt fint:). Hvis jeg kunne fått 100 pr sikkerhet beskjed på om å få vite kjønn på 3d ul, hadde jeg gjort det:). Det er jo som sagt bare en liten halvtime,- kanskje ikke det engang.

Legger med en link fra statens strålevern:

http://www.nrpa.no/nyheter/88352/unngaa-unoedig-ultralydeksponering-av-foster

Jeg er radiograf og har studert ultralyd på skolen og husker godt at de ikke kan si for sikkert at fosteret KAN bli oppvarmet, men de har ingen sikre studier på det. Så muligheten for oppvarming er der. Men det har ikke vært påvist noe skadelig av den grunn til nå heller. Som andre sier her og, mange får regelmessige ul og det har gått helt fint:). Hvis jeg kunne fått 100 pr sikkerhet beskjed på om å få vite kjønn på 3d ul, hadde jeg gjort det:). Det er jo som sagt bare en liten halvtime,- kanskje ikke det engang.

Legger med en link fra statens strålevern:

http://www.nrpa.no/nyheter/88352/unngaa-unoedig-ultralydeksponering-av-foster

Skal være ærlig å si at jeg ble litt forfjamset. Jeg sa at jeg så frem til å ta 3D ultralyd for å "se" barnet - da vanlige ultralydbilder ikke gir meg så mye - annet enn at legene kan se at fosteret er frisk. For meg ser alle foster ganske like ut på ultralyd... Og da fikk jeg tilbakemelding om at det var uforsvarlig. Og jeg følte meg ganske "teit" for jeg hadde jo ikke så mange motargumenter...

Skal være ærlig å si at jeg ble litt forfjamset. Jeg sa at jeg så frem til å ta 3D ultralyd for å "se" barnet - da vanlige ultralydbilder ikke gir meg så mye - annet enn at legene kan se at fosteret er frisk. For meg ser alle foster ganske like ut på ultralyd... Og da fikk jeg tilbakemelding om at det var uforsvarlig. Og jeg følte meg ganske "teit" for jeg hadde jo ikke så mange motargumenter...

Det skjønner jeg:). Studiene som er blitt gjort har fått vage resultater.. prøver å tenke tilbake på når jeg leste om det for noen år siden.. er vel sånn at i noen studier har de funnet resultater hvor det ikke var oppvarming, og eller at det virket som det hadde blitt oppvarmet men kunne ikke trekke konklusjoner på at det var pga ul.. men.., syns å huske at når.. lydbølger sendes inn så er det en form for energi som skjer og at da har noen forskere konkludert med at det helt sikkert kan gi oppvarming. Det skjer jo en form for energi utveksling eller noe for at vi skal kunne se ul bildene.. for ulike organer vil vises på bildet med ulike farger som svart, grå, hvit osv. Da har lydbølgene vekslet med de ulike organene som har ulik tetthet som fremkommer på bildet.. jeg må lese litt på det her igjen, er veldig spennende:).

Synes det var teit jordmor jeg. Synes ikke det er uforsfarlig ut i fra hva jeg har lest og jobbet med det.. dårlig gjort å sette deg så på pinnen slik at du følte deg sånn. Det hadde vært verre om man var på ultralyd daglig og i flere timer tenker jeg:). 3 ultralyd eller mer ila 9-10 mnd må være helt greit:). Er rimelig mye tid fosteret får i magen uten disse "kan hende" oppvarmings effektene da:). Dessuten kunne de ikke tilbudt folk x antall ultralyd u.s som de gjør i dag med alle de private klinikkene som finnes om det hadde vært resultater av at det VAR farlig.. men det har de altså ikke :). Kanskje de har fått noen nye studier i det siste men tror ikke det :)

Har prøvd å raida internett nå for å svar på det, men er ikke noe tydelig svar noe sted. Det går nok veldig fint:). Men trenger kanskje ikke å ta 10 stk 3d ultralyder? Hehe :)

Mange som er skeptiske fordi man ikke vet konsekvensene av hyppige ultralyder. Jeg hadde tatt 3D-UL hvis jeg hadde ønsket det.

Bestilt 3D i dag faktisk. Var på tidlig ul for å få en pekepinn på hvor langt jeg var slik at legen kunne bestille oul. Var på oul og da en 3D. Gikk bra med knærten og går bra denne gangen. Vil ikke si at tre ganger å å renne ned dørene på røntgen. ;)

Uff, jeg merker jeg blir provosert! Hvorfor sier hun sånt når det ikke er noe konkrete studier bak det, og ikke si sånt til en allerede bekymret gravid dame!
Hvis det hadde vært skadelig så hadde de jo hvertfall ikke hatt så hyppig ultralyd ved risikosvangerskap.
Syns du skal ta den 3D ultralyden, eventuelt snakk med en annen jordmor eller lege om det :)

Jeg blir provosert ... Hadde det vært farlig hadde ikke gyn tatt 3D idag! Noen sier så mye rart at man blir sprø :/

Uff, jeg merker jeg blir provosert! Hvorfor sier hun sånt når det ikke er noe konkrete studier bak det, og ikke si sånt til en allerede bekymret gravid dame!
Hvis det hadde vært skadelig så hadde de jo hvertfall ikke hatt så hyppig ultralyd ved risikosvangerskap.
Syns du skal ta den 3D ultralyden, eventuelt snakk med en annen jordmor eller lege om det :)

Føler at det finnes en del jordmødre som henger igjen med en del gamle og sterke meninger uten å ta hensyn til nye studier. Som mener at deres ord burde være vår lov. :p

Jeg er enig med dere:). Det er ikke funnet noen funn på at en slik oppvarming er skadelig:). Jeg hadde jo tatt det selv og som sagt:). Mulig jeg plutselig får lyst til å ta det likevel, men er jo for tidlig for meg ennå å ta det uansett. Får se:). Og grunnen til at jeg evt ikke tar er IKKE pga det her:). Det er bare fordi de ikke kan 110 pr forsikre om kjønn.

Beklager hvis jeg virket litt voldsom eller noe, det var ikke meningen:). Er bare interressert i det og bablet litt om det tekniske:). Og jeg sier det igjen, jeg som enkelt person mener at det er helt trygt å ta et par ultralyder:). Mener at hun jordmoren ikke har rett til å si sånt :(

Føler at det finnes en del jordmødre som henger igjen med en del gamle og sterke meninger uten å ta hensyn til nye studier. Som mener at deres ord burde være vår lov. :p

Enig!! Hehe:). Jeg har en pappa som har jobbet med ultralyd på bygninger og instrumenter osv. Jeg fortalte han at jeg kunne så ønske jeg hadde mitt eget ul apparat i stua så jeg kunne hilse på babyen hele tiden og se hva den gjør for noe gøy inni der! :). Og han som er en eldre kar med nettopp sterke meninger sier jo: nei og nei det må du ikke gjøre! Du må bare la babyen få være i fred! Som underforstått at det er farlig hehe. Sånn var han når jeg jobbet på røntgen og, virket som om han trodde jeg skulle få kreft eller noe:p. Men han har jo jobbet med bygninger osv og ikke menneske relatert røntgen og ultralyd:). Er noen gamle travere der ute som holder på sitt, hehe :)

I alle dager...! Uforsvarlig da eller...

Back
Topp