35+ Erfaringer med uttak - antall

Heidiha

Andre møte med forumet
Hallo fine damer. Jeg håper jeg kan få litt hjelp til å få en viss idé på hva jeg kan forvente ved IVF. Det er selvfølgelig helt individuelt, men jeg vil likevel sette pris på å høre erfaringer. Kort om meg:

Jeg er 41 år og "hyperfertil". Har blitt gravid på 5 av 8 pp (mellom 38 og 41 år). Det er dessverre langt fra så bra som det høres ut da 4 av disse har endt i SA eller MA mellom uke 6 og 8. Man antar at livmoren min ikke skiller mellom gode og dårlige egg. Et trekkplaster for abort, mao, i min alder. Derfor vurderer vi IVF for å kunne unngå å spontanabortere hele tiden.

Blodprøver er bra. Amh på 8, fsh 6-7 og 15 AFC. Har tatt coq10, nmn, vitaminer og rødt lys i ett år for å bedre eggkvalitet.

Så mitt spørsmål er hva slags resultater har du fått på egguttak? Lurer på alder, amh/afc, antall egg, modne, befruktede, blastocyster, (pgt-a) og evt graviditet? Håper mange vil dele sine erfaringer
 
Hallo fine damer. Jeg håper jeg kan få litt hjelp til å få en viss idé på hva jeg kan forvente ved IVF. Det er selvfølgelig helt individuelt, men jeg vil likevel sette pris på å høre erfaringer. Kort om meg:

Jeg er 41 år og "hyperfertil". Har blitt gravid på 5 av 8 pp (mellom 38 og 41 år). Det er dessverre langt fra så bra som det høres ut da 4 av disse har endt i SA eller MA mellom uke 6 og 8. Man antar at livmoren min ikke skiller mellom gode og dårlige egg. Et trekkplaster for abort, mao, i min alder. Derfor vurderer vi IVF for å kunne unngå å spontanabortere hele tiden.

Blodprøver er bra. Amh på 8, fsh 6-7 og 15 AFC. Har tatt coq10, nmn, vitaminer og rødt lys i ett år for å bedre eggkvalitet.

Så mitt spørsmål er hva slags resultater har du fått på egguttak? Lurer på alder, amh/afc, antall egg, modne, befruktede, blastocyster, (pgt-a) og evt graviditet? Håper mange vil dele sine erfaringer
Hei! Så fint at du lett blir gravid, det eret så godt utgangspunkt! Håper ikke jeg tar fra deg motet nå, men det er desverre ingen garanti for at gode egg blir satt inn selv om dere velger IVF. I Norge har man ingen måte å vite om eggene som settes inn inneholder genetisk normale embryo. Jeg og veldig mange her inne har fått ut tipp topp kvalitetsembryo som ikke blir til barn, men SA,MA eller kjemiske graviditeter.
Skal dere gjøre dette vil jeg absolutt anbefale å dra til klinikk i Danmark. Der har de lov til å genteste eggene noe som iallefall garantere normale genetiske embryo
 
Jeg har ikke tatt ut egne egg siden 2017, da var jeg 37 år. Fikk da ut 15 egg, alle befruktet og 10 ble fryst. Fikk ikke vite noen gradering på dem. Men av de 10 som ble fryst så ble det 8 innsett hvorav 2 graviditeter - en endte i barn og andre i MA.

Meeen, skal sies at jeg antakelig har motsatt problem fra deg. Veldig lite fester seg selv om ingen foreløpig har funnet noe årsak til det.
 
Forsøk 1 (38 år, amh 40, fsh 7); 7 egg ut hvorav alle modne. 5 befruktet og alle 5 ble blastocyster, men 2 var ikke bra nok til å fryses. 4AA satt inn (gravid, SA uke 5). 3AA fryseforsøk (negativt), 3AB fryseforsøk (gravid, SA i uke 6).
Forsøk 2 (39 år, amh 28, afc 29); 8 egg ut, alle modne, men én feil befruktning. Alle 7 utviklet seg til dag 3 (privat klinikk med stengt i helg, og derfor ikke blasto). 1 satt inn (gravid, men MA 8+1, som viste seg å skyldes partiell mola), 6 på frys.
Forsøk 3 (39 år, ikke målt ny amh siden forsøk 2); 4 egg ut, hvorav 3 modne. 3-dagers satt inn (for øyeblikket gravid i uke 15), ett 3-dager på frys.
Siste forsøket var klart dårligst mtp antall, men vi traff på dette likevel. Hadde tatt Q10 og en del andre tilskudd sammenhengende i 3 mmdr før forsøket, samt tatt antibiotikakur. Stod og på støttemedisiner.

Som det blir nevnt over her kan et embryo se veldig bra ut, men være genetisk unormalt. På mitt forsøk nr 2 sa de at de satte inn et 3-dagers med topp kvalitet, men dette viste seg altså å være en partiell mola hydatidosa. Ved pga-a vil man kunne luke vekk disse og spare kvinnen/paret for masse tid og belastning. Jeg fikk i tillegg OHSS da jeg ble gravid med mola og fikk karantenetid etterpå, og mistet mange måneder pga den graviditeten. Om du har mulighet ville jeg anbefalt å dra til en klinikk i utlandet som gjør pgt-a.
 
AMH 14, FSH 8.8 (målt i jan. 2023)
Assistert pga. mannlig faktor.

Uttak 1 (aug 23), 36 år:
3 egg ut, 3 befruktet, 3 blasto på frys
Gravid første innsett (fryst), SA 5+4
Innsett 2 og 3 negativ.

Uttak 2 (april 24), medisinbytte, 37 år:
8 egg ut, 4 befruktet, 1 fersk satt inn, 3 blasto på frys
Gravid etter innsett av fersk, MA 9+2

Gradering av blastoer er top secret hos stolavs :rolleyes:

Venter nå på mens og neste innsett.
 
Hei! Så fint at du lett blir gravid, det eret så godt utgangspunkt! Håper ikke jeg tar fra deg motet nå, men det er desverre ingen garanti for at gode egg blir satt inn selv om dere velger IVF. I Norge har man ingen måte å vite om eggene som settes inn inneholder genetisk normale embryo. Jeg og veldig mange her inne har fått ut tipp topp kvalitetsembryo som ikke blir til barn, men SA,MA eller kjemiske graviditeter.
Skal dere gjøre dette vil jeg absolutt anbefale å dra til klinikk i Danmark. Der har de lov til å genteste eggene noe som iallefall garantere normale genetiske embryo
Det er helt sant. Vi vurderer pga-testing
Alternativt får man forhåpentligvis luket ut noen av de lite sannsynlige å overleve. Men nei, det er slett ikke sikkert det hjelper. Men vet ikke hvor lenge vi orker å gå rundt å miste
 
Det er helt sant. Vi vurderer pga-testing
Alternativt får man forhåpentligvis luket ut noen av de lite sannsynlige å overleve. Men nei, det er slett ikke sikkert det hjelper. Men vet ikke hvor lenge vi orker å gå rundt å miste
Pga testing høres veldig lurt ut! Har dere utredet for translokasjon?
 
39 år, AMH 21, FSH 10, ved antralfolikkeltelling fant man 13 på ene siden og 18 på andre. Ble overstimulert (OHSS) ved begge uttak. Bare satt inn fryste blastocyster i naturlig syklus. 1. uttak: 9 egg fra ene siden, andre siden hadde dessverre gått i eggløsning samme morgen. Ble 2 blasto på frys. 2. uttak: 12 egg ut, 9 modne, 7 befruktede og 7 toppgraderte blastoer fryst. Har hittil satt inn syv blastoer: 3 stk 4AA, 1 stk 5AA, 1 stk 3AA og 2 4AB. Alle har utviklet seg veldig fint, 4AA og 5AA er beste gradering. 3 av dem har forsøkt å feste seg, men kun streker som har stagnert og påfølgende kraftig blødning. Har 2 igjen. Jeg har gjort biopsi av livmorslimhinne, og vannscan av livmor uten funn. Ble veldig enkelt gravid på naturens vis tidligere, har 3 barn som alle satt naturlig (ikke IVF) på 1. forsøk mellom 33 og 36 år, 1 spontanabort måneden før 1. barn. Tenkte ikke en tanke omkring egen fertilitet, men nå er det altså køl umulig, både naturlig og IVF.

Legene synes det er litt snodig, men har forklart det med uflaks. Embryologen (labsjefen) derimot synes det er rart at ikke ett embryo har blitt baby, og mener gangene det ikke har festet seg kan skyldes for tidlig stigning i progesteron. Men han sa det var en litt kontroversiell forklaring i Norge. I forskning der det er gjort preimplantasjonsdiagnostikk er det funnet at rundt 50 % av de toppgraderte embryoene er aneuploide, dvs. genetisk unormale (feil antall kromosomer). Dessuten er andelen stigende ved økende alder. IVF er derfor ingen garanti for mindre spontanaborter i seg selv, men under utredning, som du burde insistere på, kan man finne årsaker. Håper du finner en klar årsak som er mulig å gjøre noe med! Du har jo gode forutsetninger. Masse lykke til! <3 :)
 
Back
Topp