32 uker kontroll spørsmål...

susy123

Betatt av forumet
Var hos legen i dag og legen stusset ikke på noen av resultatene mine, var fornøyd.

Men jeg stusset likevel :p

det ene var at jeg har de to siste målingene havnet på den røde symfyse streken mens jeg denne gangen havnet litt over (men innenfor de blå merkene), noe jeg skal tenke noe over? burde jeg be om en vekstkontroll måling?

det andre var at hjertelyden til mini var annerledes en hva det har vært på de andre kontrollene. Stort sett har den vært på 145-148 og i dag var den på 136?
 
Tror ikke du har noe å være bekymra for, SF målene kan variere litt, spesielt hvis det er forskjellige leger/jordmødre som måler. SF mål er heller ikke helt nøyaktig. Så lenge du er innenfor normalen og ikke flater ut, eller går tilbake, så er det bra.

Pulsen til babyen varierer jo ift aktivitetsnivå. På ctg målinger (jeg må ha ganske ofte pga høyrisiko svangerskap) og hjerteslagene til babyen min er alt fra 183 (da er hun veldig aktiv!) og ned til 130 (da sover hun). Blir jo sånn med oss også, trener vi går pulsen opp, sover vi så har vi lav puls. Ctg målinger er den beste måten å få et overblikk over hvordan pulsen til babyen din fordeler seg, en enkelt måling sier ingenting annet enn hva hjertet slår akkurat i det øyeblikket. Normal hjertefrekvens for friske babyer skal ligge mellom 120 og 160. Men altså, min løp maraton med en puls på 180, helt normalt det også. Hadde pulsen til babyen min konstant ligget på 180 hadde man tolka det som at babyen var stressa, men ctg viste at det var bare en liten periode før hun roet seg igjen. Hadde pulsen konstant ligget på 120, med lite variasjoner og lite bevegelse hadde man tolket det som at babyen ikke har krefter og det er ikke bra. Så en enkelt måling sier lite om den variasjonen som finnes. Det viktigste er at du kjenner normalt med liv, da er også pulsen til babyen høyere.
 
Sf mål kan også variere etter hvordan babyen ligger :p så lenge du ligger innenfor så ligger du innenfor og det er det
 
At SF mål varierer bittelitt er ikke grunn til bekymring, spesielt ikke hvis det er forskjellige personer som har gjort målingene.
Du skulle sett mitt SF skjema :hilarious: har en lege som ikke er stødig på SF mål, men han prøver.

At hjertelyden gikk fra tett over 140 til rett under er absolutt ikke grunn til bekymring. Hjertelyden endrer seg også gjennom svangerskapet :)
 
Alt innenfor det fargede området er jo normalt. Jeg har ligget langt over på det hvite området på sf mål, men har flatet gradvis ut dette svangerskapet. Spent på hva mål jordmor kommer frem til neste uke når jeg skal på kontroll. Men blir uansett fulgt opp med ultralyd pga vekstavvik -8% for 5 uker siden, og -10% forrige uke. Skal dit igjen på torsdag.
Om han fortsetter i samme trenden, så vil han være -12% da, og enda mer synkende sf-mål hos jordmor.
Men så lenge du er innefor området med farge er du jo innenfor gjennomsnittet.
Hjertelyden høres også normal ut. Den varierer jo ut ifra aktivitetsnivået til babyen. Og kan ligge høyere om babyen er stresset, eller lavere om babyen sover. Høres helt normal ut syns jeg.
 
Back
Topp