30 meter???

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Jeg blir snart gjennomsvett av hele svineinfluensaen....... Er det mulig med så mye panikk?
En i familien er nå helt på styr og mener det kan smitte på 30meters avstand. Er det noen som har hørt om det her? Jeg syns det høres sprøtt ut,.... for jeg kan ikke på min beste dag spytte så langt engang.

Hvis det smitter så veldig hvordan har jeg da kunnet sove i samme seng som sambo uten å ha blitt smittet?
Er totalt ulogisk...... ihvertfall for meg.

Er ikke det bare dråpesmitte da ? [:-] 

ORIGINAL: TonjeJenta

Jeg blir snart gjennomsvett av hele svineinfluensaen....... Er det mulig med så mye panikk?
En i familien er nå helt på styr og mener det kan smitte på 30meters avstand. Er det noen som har hørt om det her? Jeg syns det høres sprøtt ut,.... for jeg kan ikke på min beste dag spytte så langt engang.

Hvis det smitter så veldig hvordan har jeg da kunnet sove i samme seng som sambo uten å ha blitt smittet?
Er totalt ulogisk...... ihvertfall for meg.

I et lufttett vindstille rom innendørs med flere personer hvor en som står og hoster har svineinfluensa kan det lett smitte over 50 meter for den saks skyld ettersom dråpene smitter helt ned ved 5 ug - noe som kalles areosoldråper, altså luftbåren smitte. areosol-dråper kan sveve rundt i et rom i mange timer uten å "lande". Derfor kan smitten fra en person som har oppholdt seg i et slikt rom være hengende i luften i flere timer etter at den personen har forsvunnet hvis det er dårlig/ingen lufting/utskiftning av luften i det rommet.

Slike "lufttette" rom kan være fullstappet tog/buss/kino/venterom uten aircondition/lufting.

Back
Topp