3 spontanaborter på rad

Gaggi

Flørter med forumet
Hei,

jeg er 30 år gammel og har hatt 3 spontanaborter på 1 år (1 blighted ovum som ble oppdaget i uke 10 og to spontanaborter i uke 5 og 6. Jeg har sjekket hormonnivåer (stoffskiftet, fsh, lh, østrogen, progesteron) og amh (den er på 24,1).

Siste spontanabort skjedde med progesteron som støttemedisin i uke 5.
Jeg har tatt flere ultralyder for å sjekke om noe er galt hos 2 forskjellige gynekologer som jobber med fertilitet.
Vi har også sett på spermen i mikroskop, og de svømmer. (Men har ikke tatt en sædanalyse).

Har dere noen forslag til hva som kan være lurt å sjekke ut som jeg ikke allerede har sjekket?
Eventuelt hvilke andre støttemedisiner jeg kan be om?❤️

Føler ikke st vi får skikkelig hjelp til tross for å ha vært på to ulike private fertilitetsklinikker

Hei! Jeg har dessverre ingen råd til deg selv, men anbefaler å høre med Assistert forumet - det er litt mer aktivitet i det, og mange som har vært gjennom mye.

Det er veldig tungt å ha vært gjennom 3 spontanaborter, og viktig å huske at det likevel går bra for de aller fleste til slutt! :Heartred

Har du fått utredning for habituell abort på sykehuset? Der undersøker man blant annet for antifosfolipid syndrom og om man er bærer av kromosomfeil som kan føre til spontanabort. Hysteroskopi kan også være aktuelt for å undersøke om man har et septum i livmor, det kan være vanskelig å se på ultralyd. :Heartred :Heartred :Heartred

Hei,

jeg er 30 år gammel og har hatt 3 spontanaborter på 1 år (1 blighted ovum som ble oppdaget i uke 10 og to spontanaborter i uke 5 og 6. Jeg har sjekket hormonnivåer (stoffskiftet, fsh, lh, østrogen, progesteron) og amh (den er på 24,1).

Jeg har tatt flere ultralyder for å sjekke om noe er galt hos 2 forskjellige gynekologer som jobber med fertilitet.
Vi har også sett på spermen i mikroskop, og de svømmer. (Men har ikke tatt en sædanalyse).

Har dere noen forslag til hva som kan være lurt å sjekke ut som jeg ikke allerede har sjekket?

Føler ikke st vi får skikkelig hjelp til tross for å ha vært på to ulike private fertilitetsklinikker
Hei, jeg har nylig vært i utredning for mange og uforklarlige spontanaborter. Det de gjorde i tillegg til det du har fått sjekket, var å kontrollere for endometriose/andomyneose(usikker på om det er rett stavemåte). De tok også biopsi for å sjekke for betennelse ol. i livmor. Jeg har ikke fått alle svar ennå, men alt til nå er normalt. Hvis biopsien også er normal, skal de vurdere å tilby immunologisk behandling. Da det kan være at kroppen går i forsvarsmodus ved graviditet og tror det er et fremmedlegeme, som feks ved en skade. Ved graviditet skal forsvaret slås av, men ikke alltid det gjør det. Skal sies at vi har et barn innimellom alle abortene (8 tilsammen), og vet ikke hvorfor vi lykkes akkurat den gangen. Når problemet ikke er å bli gravid må legene se på hva som forårsaker abortene. Jeg har også mistet flere ganger MED støttemedisiner, så det indikerer jo at det ikke er der problemet er. Jeg har også gått på blodfortynnende. I utredningen nå sjekket de opp kariotype etc. og fikk beskjed om at alt ang. blodet var fint, så jeg får ikke blodfortynnende i et evt. kommende svangerskap.

Trøsteklem :Heartred Vet hvor tungt det er å stå i dette.

Hei,

Heia. Trist og høre om abortene dine. Jeg har vært prøver i 4 år og hatt 4 aborter. Er nå gravid i uke 18 :Heartbigred :Heartpink

Hos meg har de sjekka for antifosfolipid syndrom , kromosomfeil/ om jeg og partner er dårlig match, tatt hormonprøver, vært inni livmor for og sjekke for septum/skillevegg i livmor og tatt sædprøver av mannen.
Jeg har riktignok vært gjennom IVF men ble da gravide etter innsett nummer 8 men det var den gangen vi prøvde selv samtidig. Ble befrukta på begge forsøkene både det de satte inn og på egenhånd men det ene døde ut. Kanskje like greit :angelic::love017

Det vi gjorde annerledes denne gangen var at jeg gikk på en kur for bakteriell vaginose, har slitt med kløe ved mensen men ikke sjekket for det, behandlet meg med canesten men det kom tilbake.
I tillegg gikk jeg på immundempende medisiner da jeg i ALLE graviditetene blir syk og det føles ut som at kroppen min angriper ett embryo. Jeg ble syk også denne gangen men bare 1 dag.

Om det var noe jeg kunne sjekket i tillegg er det som nevnt over tatt en endometrie test for og sjekke for infeksjon i livmor. Men det offentlige gjør ikke dette fordi det er ikke forsket nok på om det er faktisk det som er årsaken til at en blir gravid eller ikke. Og det koster endel.

Lykke til, bare send meg melding om du lurer på noe.

Hei,

Utrolig vondt og trist å oppleve så mange på rad, jeg sender en medfølende klem! ❤️

Jeg mistet 4 på rad i 2023, alle på forskjellige tidspunkt med den seneste i uke 11. Var 34 år når vi ble gravide med den første vi mistet og hadde født mitt første barn ett år i forveien. (Hvis det var forvirrende så hadde jeg *SA*barn*SA*MA*SA*SA*barn). Ble utredet for alt mulig men alt kom tilbake "normalt", ble satt på albyl-E, heparin og progesteron av gynekologen min (privat) bare fordi hun hadde hatt positive erfaringer med det.
Tok også pre- og probiotika, spesielt typen Lactobacillus crispatus har vist seg å være fordelaktig under graviditet i noen studier (også anbefalt av fertilitetsspesialist).
Én annen stor ting vi gjorde da det klaffet (en mnd før) var at mannen også begynte å gjøre endringer, han kuttet ned på kaffe og alkohol, og han også la om til et kosthold rikt på grønnsaker, frukt, nøtter, og proteiner av gode kilder (egg, kjøtt, fisk, belgvekster). De sier jo at sædkvalitet er med på å bestemme kvaliteten på morkaka faktisk. Vet ikke hvilket av tiltakene som var nøkkelen, men det gikk ihvertfall og jeg fødte lille nummer 2 i september.

Håper min erfaring kan være til hjelp og at spiren plutselig sitter hos deg også ❤️

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp