3 måneder +-

Er veldig enig i det du skriver ang lyder, da det er slik vi også oppfatter det.
Vi har lært oss å tolke lydene hennes og hennes bevegelser ikke minst. Det har resultert i en veldig tilfreds baby som stort sett alltid er fornøyd. Alt handler om å være tilstede og våken og lære seg sin baby å kjenne via de måtene de kan kommunisere på :)

Så bra du forsto hva jeg refererte til. Var aldri snakk om lydene men selve språket:)
Da forstår vi hverandre :)

Ble bare litt engstelig for om jeg ble oppfattet som en mamma med en skrue løs ang disse lydene :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Her er han 3,5 mnd nå. Han ruller fra mage til rygg. Babler masse. Smiler og ler. Følger med på ting og holder fokus. Griper etter ting, og putter alt i munnen.. sikkert noe jeg har glemt i farta :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Er enig med deg at babyer ikke kan bruke vårt ordspråk, det er tilfeldigheter.

Men at det ligger noe i Dunstans "Baby Language" er jeg helt overbevist om etter at jeg fikk egen baby.

Selv om vi mennesker er den mest tafatte skapningen i dyreriket tror jeg fortsatt at evolusjonen ikke har tatt fra oss evnen til å kommunisere som babyer.

Og de lydene i dette babyspråket har vært gull verdt for vår lille familie. En rolig og tilfreds gutt som får viljen sin med en gang :)

Mye skjer rundt 3 mnd alder og babyer som ikke har fått respons på disse lydene vil slutte å si dem i håp om annen kommunikasjon. Lillegutt er nå opptatt av å herme etter nye lyder og gjerne i høyt volum. Veldig spent på hvor lenge han vil holde på disse nyfødtlydene- det er veldig fascinerende :)

Jeg er ikke enig. Fordi strupen ikke er ferdig utviklet kan ikke babyer bruke like rikt språk som oss, men de meningsbærende lydene deres er begynnelsen på talespråk. De begynner med det som er lettest å forme, vokaler og bløte konsonanter, mens det som krever mer av stemmemotorikken kommer en del senere, r og s kommer feks veldig sent hos mange.

Vi begynner på tegnspråkkurs om noen måneder, og jeg gleder meg til fullt meningsbærende kommunikasjon med min sønn. De er smarte, disse småtingene ;)

Jeg er ikke enig. Fordi strupen ikke er ferdig utviklet kan ikke babyer bruke like rikt språk som oss, men de meningsbærende lydene deres er begynnelsen på talespråk. De begynner med det som er lettest å forme, vokaler og bløte konsonanter, mens det som krever mer av stemmemotorikken kommer en del senere, r og s kommer feks veldig sent hos mange.

Vi begynner på tegnspråkkurs om noen måneder, og jeg gleder meg til fullt meningsbærende kommunikasjon med min sønn. De er smarte, disse småtingene ;)
Da er vi enige i å være uenige da.
Babyen min har hvertfall ikke ordforråd/språk som man kan tolke konkret. Lydene derimot er en helt annen sak, som nevnt ovenfor :)

Hvor arrangeres disse tegnspråkkursene? Vet du om noen gode bøker om emnet? Bor på bygda så tviler på at det finnes et rikt kurstilbud her :(

Frøkna prøver iherdig i skrivende stund å komme seg over på magen ! :p <3

Jeg tenker at babyen prøver først og fremst og kommunisere med kropps språk!! Og lyd!!! Ikke ord:-p

Mamma til to prinsesser<3

*Legger "seg selv"
*Griper etter leker
*Holder hodet/nakke og overkropp på egenhand (har hun klart siden hun var 1,5-2 mnd)
*Putter ting i munnen
*Drar seg fra sittende til stående og kan stå lenge
*Smiler omtrent dagen lang
*Har hørt henne le et par ganger

Er de tingene jeg kommer på i farten :-)

Har ei vanvittig sterk jente som alle må kommentere, har hun vært ganske lenge :-)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Min er 4 mnd i dag.
• Hun smiler masse, ler litt høyt.
• Skravler masse, nesten hele tiden så lenge hun er våken (hører litt forskjell på lydene nå, så må prøve å høre etter hvilken sammenheng de kommer i...)
• Roper høyt når hun vil ha kontakt
• Spytter og lager bil-lyder
• Gjeiper og hermer etter våre grimaser
• Holder hodet når hun sitter i fanget og blir bært. (Hun sitter ikke selv ennå)
• Kryper litt, men vil helst prøve å krabbe
• Griper og holder leker og klær, trekker dem til munnen, smaker på dem.
• Ruller nesten rundt, men er en arm i veien :p
• Studerer sitt eget speilbilde litt.
• Elsker fortsatt å "fly", leke "humpetitten", synge med meg når jeg synger.

Det som forundrer meg litt er at hun ikke ser katten selv om han snuser henne velkommen i ansiktet! Hun er vel bare vant med at han er der og ikke gjør stort ut av seg?

Back
Topp