3 måneder +-

Talia3

Elsker forumet
Mailykke <3
Hva kan de små nå?:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Smiler, ruller fra mage til rygg (sjeldent men ho kan:p ) , tar tak i ting og løfter det opp til munn og holder mer ell mindre nakken selv:)
14 uker idag:)

Han sier nei, hei, au og ma(t). Ruller (når han gidder ;) ). Griper etter ting. Sover hele natta. Er veldig sterk i ryggen og holder hode og overkropp selv.

- Smiler og ler.
- Slår og griper etter leker.
- Ruller halvvegs fra rygg til mage;)
- Kan holde hodet, rygg og nakke oppe en god stund.
- Drar seg opp fra sittende til stående og står i noen sekunder.

Her kan vesla følgende :
- Rulle fra rygg til mage og mage til rygg.
- Kravler/skyver seg bortover gulvet.
-Ler og får latterkrampe når vi kiler henne.
-Holder hodet oppe i ca 20 min uten hjelp.
- Spruter med munnen, lager bobler med luft.
- Sover hele natten.
- Babler masse.
- Står i noen sekunder med beina når jeg holder henne.
- Rive av seg bleia.
- Skifter stilling i senga, helomvending med hodet i fotenden.
- Griper ting og kaster det fra seg.

Sikkert masse jeg har glemt her, men hun kan vel de grunnleggende tingene som en 3 mnd baby kan.
Nå fyller hun 4 mnd om en uke da.:)

Smiler, ler, gjeiper, ruller fra rygg til mage, griper og tar tak i leker, holder hodet selv, ligger på magen en god stund før hun klager, drar i klærne sine/våre/håret mitt.

Mamma til to prinsesser<3

Glemte å legge til at hun hermer etter oss når vi lager grimaser.

Lillegutt er 3 mnd i morgen:
-Smiler og har smått begynt å le
- Ruller til siden( ikke løst koden med armene for å rulle helt over enda. )
- Holder hodet
-Drar seg opp i sittende
- Griper etter leker og holder/smaker
- Finner totten selv
- Begynt å rope så han nesten skremmer seg selv :p
- Finner roen selv
- Sover fra 20-09 med 1-2 amminger
- Holder på å endre "språket" sitt. Tidligere var "Næ" mat, "Au" trøtt, "Næoh" smokk og sove. "Gooo" "Hehe" og Ohoh" fult klar for lek :p Nå har det sneket seg med mer ravling i mellom lydene :)
- Vet hva som skjer når jeg legger han på stellebordet, uansett hvor misfornøyd han er så vet han at masse kos venter og blir blid.
- Sparker mye slik at han snur seg på gulvet og i sengen. Alltid spennende å se hvilken vei han ligger.

Her er lillemann 4 mnd, og han smiler og ler, griper etter ting og skal smake på alt han får tak i, holder hodet selv (alltid vært veldig sterk i nakken) lager brumme lyder (bil lyder) sover hele natta, spiser grøt og middagsglass hver dag og han skravler verre en verst :) Han har ikke helt snudd seg fra mage til rygg ennå, han ser vel sikkert ikke helt spenningen med det enda :P

♡Lille prinsen 17.04.14♡

Gutten vår er 10,5 uker og jeg har merket stor forskjell på han bare den siste uken. Han følger mye mer med. Feks følger oss med blikket når vi går forbi babygymen, og snur seg for å se hva jeg driver med på kjøkkenet. Han har klart å snu seg fra rygg til mage 5 ganger. Han prøver flere ganger hver dag, men sliter litt med den fordømte armen som er i veien :p Han er veldig sterk i nakken, og holder hodet oppe, men blir ganske fort sliten når han ligger på magen ;) Han smiler masse og hermer etter oss (både grimaser og lyder). Gleder meg til å få høre latteren hans :)

Mini er 4,5 mnd (3mnd korrigert) og kan:
-rulle begge veier
-drikke fra tutekopp
-le
-bable masse og prøver å synge når mamman synger
-holder hode og overkropp uten hjelp
-smake på alt ho får tak i
-gripe ting
-rive i alt ho får tak i
-sove hele natta
-spise "selv" (bruker hendene som skje og putter hele hånda i munnen, får hjelp av ei ordentlig skje også, men da får ho i seg mindre mat fordi ho blir sinna :p)

Har sikkert glemt no, men det får være måte på skryting :p hehe

Her er snuppa 3.5 mnd og hun

Ruller fra rygg til mage, og tilbake noen ganger
Begynt å dra seg fremover, men klarer bare to tak.
Beveger seg rundt i sirkel både på rygg og mage
Smiler og ler høyt
Prater/babler høyt og mye
Griper etter leker og klarer å holde dem
Følger med og ser etter oss når vi går
Drar seg opp i sittestilling når vi holder henne i hendene

Det er det jeg kommer på nå.

Wow, må si jeg er imponert over alle disse "babyene" våre. De er jo alle så flinke på forskjellige områder:)

Så flinke bebisene her er! <3
Det med å si ord og kaver seg framover, er ikke det ille tidlig?? :o min er LAAAAANGT fra de statuene der enda! :/

Så flinke bebisene her er! <3
Det med å si ord og kaver seg framover, er ikke det ille tidlig?? :eek: min er LAAAAANGT fra de statuene der enda! :/

Min sier ingen ting, bare
babler på bayspråk og har ikke en gang prøvd å analysert det . Er jo helt umulig at de har "språk" så tidlig, så ville bare vært wild guess og ønsketenkning:)

Min sier ingen ting, bare
babler på bayspråk og har ikke en gang prøvd å analysert det . Er jo helt umulig at de har "språk" så tidlig, så ville bare vært wild guess og ønsketenkning:)
Hvorfor skulle det være ønsketenkning?
Hvis man hører etter så har babyer de samme lydene, uavhengig av nasjonalitet og kjønn. Disse lydene har i alle fall hjulpet oss fra dag 1 :)

Hvorfor skulle det være ønsketenkning?
Hvis man hører etter så har babyer de samme lydene, uavhengig av nasjonalitet og kjønn. Disse lydene har i alle fall hjulpet oss fra dag 1 :)
Klart de har lyder-massevis av lyder:)
Men nå var det "språket/ordforådet" jeg siktet til.
Jeg forstår alle lydene hennes, hva hun søker/trenger via de.
Men noe konkret språk har i hvertfall ikke babyen min, det må læres opp, og kommer ikke når hun er 3 mnd.

Klart de har lyder-massevis av lyder:)
Men nå var det "språket/ordforådet" jeg siktet til.
Jeg forstår alle lydene hennes, hva hun søker/trenger via de.
Men noe konkret språk har i hvertfall ikke babyen min, det må læres opp, og kommer ikke når hun er 3 mnd.
Er enig med deg at babyer ikke kan bruke vårt ordspråk, det er tilfeldigheter.

Men at det ligger noe i Dunstans "Baby Language" er jeg helt overbevist om etter at jeg fikk egen baby.

Selv om vi mennesker er den mest tafatte skapningen i dyreriket tror jeg fortsatt at evolusjonen ikke har tatt fra oss evnen til å kommunisere som babyer.

Og de lydene i dette babyspråket har vært gull verdt for vår lille familie. En rolig og tilfreds gutt som får viljen sin med en gang :)

Mye skjer rundt 3 mnd alder og babyer som ikke har fått respons på disse lydene vil slutte å si dem i håp om annen kommunikasjon. Lillegutt er nå opptatt av å herme etter nye lyder og gjerne i høyt volum. Veldig spent på hvor lenge han vil holde på disse nyfødtlydene- det er veldig fascinerende :)

Er enig med deg at babyer ikke kan bruke vårt ordspråk, det er tilfeldigheter.

Men at det ligger noe i Dunstans "Baby Language" er jeg helt overbevist om etter at jeg fikk egen baby.

Selv om vi mennesker er den mest tafatte skapningen i dyreriket tror jeg fortsatt at evolusjonen ikke har tatt fra oss evnen til å kommunisere som babyer.

Og de lydene i dette babyspråket har vært gull verdt for vår lille familie. En rolig og tilfreds gutt som får viljen sin med en gang :)

Mye skjer rundt 3 mnd alder og babyer som ikke har fått respons på disse lydene vil slutte å si dem i håp om annen kommunikasjon. Lillegutt er nå opptatt av å herme etter nye lyder og gjerne i høyt volum. Veldig spent på hvor lenge han vil holde på disse nyfødtlydene- det er veldig fascinerende :)

Er veldig enig i det du skriver ang lyder, da det er slik vi også oppfatter det.
Vi har lært oss å tolke lydene hennes og hennes bevegelser ikke minst. Det har resultert i en veldig tilfreds baby som stort sett alltid er fornøyd. Alt handler om å være tilstede og våken og lære seg sin baby å kjenne via de måtene de kan kommunisere på :)

Så bra du forsto hva jeg refererte til. Var aldri snakk om lydene men selve språket:)

Back
Topp