3 måneder - hvor ofte og hvor lenge ammer du?

Jellyfish

Elsker forumet
Vi var på helsestasjonen og veide forrige uke, og mini følger kurven som han skal, men jeg synes han har begynt å spise så lite (eller bare fort?) og virker ikke alltid helt mett etter måltider. Jeg har i tillegg brukt skjold helt frem til nå, som vi akkurat har sluttet helt med på hans initiativ. Når han endelig skjønte hvordan han skulle få melk rett fra puppen blir han dritsur når han må suge den gjennom skjoldet først.

Tidligere tok det 30-45 min å amme fra begge bryst, og han slapp skjelden når han spiste. Nå er det kaving etter veldig få minutter, mye kortere tid på det ene brystet (som alltid har hatt mindre melk) enn det andre. Tok tida i går, og inkludert kaving og bytting av pupp brukte jeg totalt 15 min på det hele. Jeg skjønner at han sikkert er mye mer effektiv når han spiser rett fra puppen enn gjennom skjoldet, men er ikke 10-15 min litt kort tid? Eller har jeg bare brukt lang tid hele veien pga skjoldet?

I tillegg til å bruke kortere tid har han ofte netter hvor han våkner for mat annenhver time. Da holder det på å klikke for mor... Tenkte å gi han mme på kvelden for å se om han da blir mett lenger og dermed sover lenger, men nå vil han plutselig ikke ha flaska heller.

Så godt det må være å slippe skjoldet[emoji4] vil tro det er skjoldet som har gjort at ammingen har tatt så lang tid. Her bruker vi bare rundt 10.min på ammingen, og kan ikke huske at vi har brukt noe lengre tid annet enn helt i starten. Og så spiser han ca hver 3-4t. Men om din ikke virker helt mett så kan det jo hende at han ikke spiser nok. Kanskje han blir sliten av spisingen og slutter før han blir helt mett?

Om natta går det ofte mellom 6-9 timer før han skal ha mat. Jeg ville også prøvd mme om han skal ha mat hver andre time. Da hadde jeg blitt gal[emoji28] får håpe han vil ta flaska igjen [emoji4]

Lillebror er mye mer effektiv enn storesøster var. Trenger bare 5-10 min på å spise. Pleier å amme kort tid etter at han har våknet, og så fylle på litt før han skal sove igjen. Så blir kanskje 7-8 ganger på dagen da, og litt om natta. Varierer.

Da er det nok skjoldet som har gjort at det har tatt sånn tid da. Godt å vite. Skal få med mannenpå å jobbe litt med flaska, er nok en fordel om det er han som tar kampen. Neppe så lett å bli overbevist om å spise fra flaske med kilden hengende i umiddelbar nærhet :-) Hadde gjerne sett at pupp var nok, men jeg blir jo helt utslitt av å være så mye våken om natta.

Mine har alltid spist kjappt. Storesøster fullamma jeg og hun spiste ca hver 3 time dagtid og hver 4 time natt frem til 9 mnd og spiste da 5 min tilsammen på begge bryst.

Min spiser kjappt nå og, men delammer. Men har fullverdige puppemåltid også og selv i søvne til store måltid tar det MAX 10 min å tømme begge bryst.

Her går det også kjapt, spesielt på dagtid, hvis hun i det hele tatt gidder å ta puppen.
Hvis vi er hjemme/ i rolige omgivelser går ammingen greit, men hvis vi er utomhus dier hun kanskje bare 1-2 minutter, en liten sup liksom, før hun slipper og heller vil se på alt det interessante som skjer rundt.

Om natta spiser hun godt og "lenge", men sjelden mer enn 10-15 min.

Hender jeg blir litt bekymret for ammingen på dagtid, men prøver å bare stole på at babyen regulerer selv, så lenge vekten er fin.

Min har alltid vært rask/effektiv til å spise. Her tømmer han ett bryst på 5 minutter. Spiser som regel fra begge sider per måltid, så med bytte og en liten rap i mellom, bruker han 10-15 min totalt. Ammer alt fra hver 2.-5. time. Varierer veldig. Min driver også og våkner opp innimellom på natta hvor han faktisk ikke er sulten. Får lurt inn smokken igjen og dandert kosekluten hans, så kan han sove et par timer til [emoji4]

Her brukte vi skjold i begynnelsen. Han brukte da 20-30 min pr amming. Og 1-2 timer mellom hver amming [emoji14] Også den første tiden etter vi sluttet med skjoldet brukte han lang tid. Etterhvert ble han sterkere og raskere og nå bruker han 5-10 min, om han ikke er i kosehumør. Han spiser også ofte, jeg holder på å bli sprø noen ganger, men så jevner det seg ut igjen. Nå er vi i 4. utviklingstrinn så har hatt amming hver 1,5 time om natten noen dager, men nå er det heldigvis nesten 3 timer i mellom igjen.

Jeg vil anbefale å ikke gi mme om ikke du må, for da er det fort gjort at melkemengden din kan bli litt ujustert. Men skjønner om det frister av og til. Vi har sliti med avføring dersom vi gir mme, så når jeg trenger at han går i "matkoma" har jeg gitt mm på flaske i tillegg. Kan også tipse om smokke-pauser (5-10 sek) dersom det er kaving i ammingen. [emoji5]

Kan også tipse om smokke-pauser (5-10 sek) dersom det er kaving i ammingen. [emoji5]
Dette trikset har jeg ikke hørt før. Skal prøves! Har en liten gutt som kaver en del under måltidene på dagtid, spennende å se om dette kan hjelpe.

Dette trikset har jeg ikke hørt før. Skal prøves! Har en liten gutt som kaver en del under måltidene på dagtid, spennende å se om dette kan hjelpe.
Litt kronglete, men funker [emoji4] lar han bare ligge i die-stilling, putter inn smokken, napper den ut igjen og putter inn puppen [emoji23]

De har et utviklingstrinn rundt denne tiden, da kaver de på og mange tror babyen ikke får nok mat og tror de ikke har nok melk, men det er sjelden tilfellet [emoji846] Det går over også er jo babyene blitt mer effektive når de spiser [emoji4]

De har et utviklingstrinn rundt denne tiden, da kaver de på og mange tror babyen ikke får nok mat og tror de ikke har nok melk, men det er sjelden tilfellet [emoji846] Det går over også er jo babyene blitt mer effektive når de spiser [emoji4]
Gjelder dette flaske og mon tro? Han er jo blitt helt tulling [emoji21]

Ja, vi får satse på at de utvikler seg de som får flaske også! [emoji6]

(Beklager dårlig humor. Klarte bare ikke la være [emoji23])
Hahahaha joda *knis* bare påfallende at min også har blitt helt tulling, men forskjellen er jo at jeg ser hvor lite han får i seg

Back
Topp