3 dose vaksine

timeflower94

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Stjerneskuddene 2024
Hei! Jeg har jobb i helsevesenet, og har fått tilbud om 3. dose. Nå med disse smittetallene, føler jeg det hadde vært dumt å ikke ta den. Men jeg lurer på om det er andre her inne som har fått tilbud og takket ja? Var eventuelt bi-virkningene overkommelige? Jeg ble slått ut av 2. dose...

Er ute av jobb pga svangerskapet og risiko i jobben, vil derfor ikke få tilbud om dose 3 i denne omgang. Men har FHI kommet med noen anbefalinger for gravide her? Tanken min med dose 3. er at jeg ikke tar den før etter fødsel - sannsynligvis blir ikke det aktuelt likevel, siden jeg ikke blir prioritert på jobb nå. Hadde jeg vært i pasientkontakt hadde jeg tatt dose 3 så fort FHI sa at det var det riktige å gjøre for gravide, ikke før. Men her må man nokk kjenne litt etter hva man ønsker selv..

Jordmor sa at jeg skulle droppe den. FHI har kommet med anbefalinger som lyder litt sånn: Det er neppe noen stor skade å ta en tredje dose, når en har tatt to tidligere. Samtidig er en beskyttet til en viss grad med bare to doser... Ligger på hjemmesiden deres :-) Jeg er ikke i jobb lengre, og forsøker å være forsiktig fram til rådene fra FHI blir litt tydeligere, særlig siden jordmor sa nei.

Jeg har tatt booster dose i dag! :D veldig glad for at jeg får tilbud i og med at det er såpass lenge siden jeg fikk dose to samt at smittetallene er veldig høye nå. Jeg føler meg veldig trygg på å ta vaksinen! Det er ingen rapporterte bivirkninger hos baby etter vaksinering av mor, men det er dokumentert skader på baby etter corona hos mor. Jeg er på jobb og har ikke mulighet til å skjerme meg så godt for eventuell smitte heller. Og jeg ønsker selvfølgelig å beskytte pasienter og kollegaer så godt jeg kan også! En ekstra bonus er at studier viser at baby får litt beskyttelse etter fødsel dersom mor vaksinerer seg i 3. Trimester.
Med tanke på bivirkninger har jeg foreløpig bare øm arm. Fikk Pfizer denne gangen, har to av moderna fra før. Regner med at jeg ikke før så mye bivirkninger siden Pfizer er mildere. Booster dosen av moderna er også litt mildere enn de originale vaksinene :happy: vil bare nevne på slutten at jeg respekterer alle sin avgjørelse når det kommer til om de ønsker dose 3 eller ikke! Man er jo relativt godt beskyttet mot alvorlig sykdom med 2 doser også :Heartred

Jeg har tatt booster dose i dag! :D veldig glad for at jeg får tilbud i og med at det er såpass lenge siden jeg fikk dose to samt at smittetallene er veldig høye nå. Jeg føler meg veldig trygg på å ta vaksinen! Det er ingen rapporterte bivirkninger hos baby etter vaksinering av mor, men det er dokumentert skader på baby etter corona hos mor. Jeg er på jobb og har ikke mulighet til å skjerme meg så godt for eventuell smitte heller. Og jeg ønsker selvfølgelig å beskytte pasienter og kollegaer så godt jeg kan også! En ekstra bonus er at studier viser at baby får litt beskyttelse etter fødsel dersom mor vaksinerer seg i 3. Trimester.
Med tanke på bivirkninger har jeg foreløpig bare øm arm. Fikk Pfizer denne gangen, har to av moderna fra før. Regner med at jeg ikke før så mye bivirkninger siden Pfizer er mildere. Booster dosen av moderna er også litt mildere enn de originale vaksinene :happy: vil bare nevne på slutten at jeg respekterer alle sin avgjørelse når det kommer til om de ønsker dose 3 eller ikke! Man er jo relativt godt beskyttet mot alvorlig sykdom med 2 doser også :Heartred
Så fint å høre at du har fått tredje dose og at det har gått bra! Vil du oppdatere meg med evt bivirkninger? ☺️

Sniker, jeg fikk booster dose med pfizer for litt over 2 uker siden. Ingen andre bivirkninger enn litt øm i armen noen dager etter. Min tanke er at når så mange får 2 doser i svangerskapet, kan vel ikke 1 dose (3. dose) gjøre noe mer skade enn for de som får 2 stk (håper jeg). For meg hadde det gått 9.mnd siden 2. dose, så følte meg også av den grunn veldig usikker på effekt av vaksine nr. 1 og 2 og spesielt med økende smittetall. FHI sin uttalelse om 3. dose til gravide er veldig vag, så forstår at mange blir usikker.

Jeg får ikke tilbud om min før rett innen fødsel, så jeg og legen min konkluderte med at min booster blir tatt etter knodden er ute. Men hadde det vært lenge siden jeg fikk siste dose så hadde jeg tatt 3e. Føles trygt og greit ut.

Jeg fikk 1 dose 25 november og hadde time for 2 dose idag, men dagen var så hektisk på jobb at jeg ikke hadde sjanse til å dra noe sted midt i arbeidstiden..
Synes det er vel nærme med 3 uker mellom hver?

Jeg tok dose tre i november. Fikk feber neste dag men ellers ingen plager. Er veldig glad for å ha tatt dose tre nå når smitten øker så mye og flere gravide er innlagt. Er selv høygravid med termin i januar og fortsatt i jobb (helsevesenet).
Fikk dose 1&2 i januar/februar i år, så det var på tide med booster for å si det sånn :-)

Jeg fikk 1 dose 25 november og hadde time for 2 dose idag, men dagen var så hektisk på jobb at jeg ikke hadde sjanse til å dra noe sted midt i arbeidstiden..
Synes det er vel nærme med 3 uker mellom hver?

Da de begynte å vaksinere i januar/februar 2021 var intervallet mellom dosene 3 uker, men om jeg ikke tar feil så var det snakk om at det ikke var så lett å få nok doser til hele befolkningen på så kort tid at de økte intervallet. I alle fall så har de data fra doser satt med såpass kort intervall helt fra starten, men under graviditet kan jo være noe annet da.

Jeg fikk dose 1 før jeg ble gravid og dose to i uke 15. Kan ikke ta dose 3 før i midten av januar, men har bestilt meg time gjennom arbeidsgiver og så tar jeg en vurdering når det nærmer seg. Med mindre det kommer anbefalinger om å ikke ta den så vil jeg ta den. Reagerte veldig lite på begge de første dosene og fikk Pfizer som dose 1 og moderna som dose 2.
Jeg er på hjemmekontor nå og går ut i svangerskapspenger 1.januar, men tar den så lenge jeg får den. Har en 2 åring i bhg og vil helst unngå corona helt på slutten av svangerskapet. Tenker det er en positiv "bivirkning" at babyen også ser ut til å bli beskyttet etter fødsel.

jeg er ute med svangerskapspenger, men fikk tilbud om dose 3 alikevel. Jeg tok den for et par uker siden og fikk ingen bivirkninger bortsett fra at det ble ømt på stikk stedet. Jeg fikk høy feber ved både dose 1 + 2, men nå ingenting.

jeg må vente til mars pga intervallet på 20 uker

Samme her. Hadde vel 2.dose i starten av oktober tror jeg. Satser på at jeg fortsatt er godt beskyttet.

Jeg tok 3.dose for 2 uker siden. Før jeg takket ja, forhørte jeg meg med avdelingslederne mine og bedriftshelsetjenesten på arbeidsplassen samt fastlegen min- ingen kunne fraråde/anbefale noe siden FHI sine anbefalinger for gravide er så diffuse. Avdelingsoverlegen min spurte avdelingsoverlegen på infeksjonsavdelingen (en veldig opplyst mann). Han sa at så lenge man ikke hadde fått alvorlige bivirkninger av dose 1 og 2 er det fint for både mor og foster å ta 3.dose.
Jeg fikk kun smerter/muskelverk i nakken og armen og litt feberfølelse. Var samme som jeg hadde på de to andre.
Har foresten fått Pfizer alle tre gangene.
Det finnes ikke fasit på hva man bør gjøre, og hva man bestemmer seg for må respekteres lykke til med avgjørelsen.

Det er jo fint at de nå flytter gravide frem i køen for dose nr 3, men hvor mange vil egentlig rekke å ta den før graviditeten faktisk er over når det skal gå minst 20 uker fra 2. dose, og man generelt ikke tar vaksine i første trimester…? Jeg tok første dose umiddelbart da det ble anbefalt og deretter dose nr 2 da jeg ble innkalt. Dose nr 3 kan da settes først én uke etter termindatoen min. Og da er jeg vel ikke lenger ansett som prioritert?

Det er jo fint at de nå flytter gravide frem i køen for dose nr 3, men hvor mange vil egentlig rekke å ta den før graviditeten faktisk er over når det skal gå minst 20 uker fra 2. dose, og man generelt ikke tar vaksine i første trimester…? Jeg tok første dose umiddelbart da det ble anbefalt og deretter dose nr 2 da jeg ble innkalt. Dose nr 3 kan da settes først én uke etter termindatoen min. Og da er jeg vel ikke lenger ansett som prioritert?
Men nå vil jo alle få tilbud om boosterdose innen utgangen av februar uansett, så da går det nok like fort å vente på det ordinære vaksinasjonsprogrammet i kommunen :happy:

Samme her, jeg tok 1.dose omtrent så raskt jeg kunne. Likevel er jeg rimelig sikker på at jeg har født innen 3.dose tilbys. Men det kan jo være helsepersonell f.eks som har blitt gravide og fått dosene sine allerede før graviditet. Disse vil da prioriteres og rekke 3.dose før fødsel.

Back
Topp