3-delt turnus. Hvordan takler dere dette?

Minibolla

Flørter med forumet
Hei Regner med at jeg ikke er den eneste her inne som jobber i helsevesenet, og da med turnusarbeid? Hvordan takler dere dette med å snu døgnet på svært kort tid, evt. har noen hørt om dette kan spille inn på svangerskapet/utviklingen til fosteret? Tenker da ifht. lite søvn og mye stresshormoner i kroppen.

Jeg er svært heldig og har lite symptomer på graviditet (uke 11+1), men kjenner at jeg sover dårligere etter nattevakt nå som jeg er gravid. Lurer også på om jeg har klart å bli smittet av noe rusk, føler meg (for en gangs skyld) dårlig, men akkurat nå er keg usikker på om det bare er pga. lite søvn.
 
Jobber i helsevesenet, men har to-skifts, og klarer det tålelig greit.
Sliter med kvalmen på kvelden og natta, og har gitt beskjed om det, så de begrenser kveldsvaktene til et minimum.

Men hvis du syns det blir tungt, kan du ta det opp med legen din, så du får vite hvordan du skal gå fram for tilrettelegging. Er usikker på hvordan dette egentlig fungerer, men har venninner som har hatt rene nattevaktstillinger som har fått svangerskapspenger fra tidlig i svangerskapet av (i stedet for sykmelding) fordi legene har ment at de ikke skal jobbe natt når de er gravide. Er som sagt ikke sikker på hvordan det er med tre-skifts, men antar at du kan ha krav på noe tilrettelegging og muligens slippe natt.
 
Man har alltid krav på tilrettelegging som gravid, så hvis du syns det er for tungt å jobbe natt skal arbeidsgiver tilrettelegge for dette (f.eks. ta deg over i en 2-delt turnus dag og kveld). Dersom tilrettelegging ikke er mulig skal de fylle ut et skjema der de skriver at tilrettelegging ikke er mulig (dette skjema får du av legen), og dette sendes til Nav og du får svangerskapspenger (tilsvarer vanlig lønn). Dette er bedre enn sykemelding fordi det ikke teller på det året du kan ha sykepenger og legen slipper å finne på en diagnose. Graviditet er jo ikke en diagnose og hvis det står på at arbeidsgiver ikke kan/vil tilrettelegge er det jo ikke din skyld. :)
Håper du finner en løsning som passer for deg!
 
Har foreløpig bare unnagjort 1 nattevakt og må nesten ta en til, dette på grunn av svært sårbar arbeidsplass (spesielt nå i ferien) og lederen min har ferie og jeg er stedsfortrederen (=mitt problem med å få inn folk).. Hehe Men det skal gå fint med en nattevakt til. Neste uke jobber jeg heldigvis bare dager og kvelder, såå er lederen min og resten av arbeidslaget på plass etter ferie. Da må det være mulig med å tilrettelegge litt mer. Visste bare ikke om noen kanskje kan ha noe informasjon om hvordan/om lite søvn og stresshormoners påvirkning av svangerskspet? skal spøre fsstlege om litt mer info, har time hos henne på fredag Takk for svar, og gode tips!
 
Har foreløpig bare unnagjort 1 nattevakt og må nesten ta en til, dette på grunn av svært sårbar arbeidsplass (spesielt nå i ferien) og lederen min har ferie og jeg er stedsfortrederen (=mitt problem med å få inn folk).. Hehe Men det skal gå fint med en nattevakt til. Neste uke jobber jeg heldigvis bare dager og kvelder, såå er lederen min og resten av arbeidslaget på plass etter ferie. Da må det være mulig med å tilrettelegge litt mer. Visste bare ikke om noen kanskje kan ha noe informasjon om hvordan/om lite søvn og stresshormoners påvirkning av svangerskspet? skal spøre fsstlege om litt mer info, har time hos henne på fredag Takk for svar, og gode tips!

Jeg -tror- det er noe med at nattarbeid og det å snu døgnet som gjør at de jeg kjenner med nattvaktstillinger ikke jobber i svangerskap. Men jeg vet ikke, for jeg har ærlig talt ikke tenkt så nøye over hvorfor. Jeg jobber i helsevesenet, og tenker at ingen får beskjed om å jobbe uten grunn, og jeg har jo strengt tatt ikke noe med hvorfor ;) Yrkesskade, det der med taushetsplikt og å bare ta til seg den informasjonen som er nødvendig for å få gjort jobben man skal gjøre :p
Men hør med legen, de skal ha rimelig god kontroll på det :)
 
På sykehuset jeg jobber på er det egne rettningslinjer når det gjelder turnus. Vi får betalt for nattevaktene i turnus, men skal gå dag eller kveld isteden :)
 
Back
Topp