3 barn, eller flere?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Er vi mange som venter barn nummer tre her? Eller flere enn tre?
Og hvor stor blir aldersforskjellen på barna?

Hvilke tanker har dere rundt det?
Kommende ferier?
Aktiviteter?
Fordeling av oppmerksomhet?
Økonomi?
Mulighet for barnevakt osv.?
Plass i bil, mulighet for ekstra passasjer som forsvinner?
Tid, overskudd?
Sykdom?

Jeg innser at det nærmer seg med stormskritt, og med barnehagetilvenning og mye sykdom lurer jeg på hvordan det blir, både praktisk og følelsesmessig.
Kan jo bli utfordrende å ha baby samtidig med sykt barnehagebarn. Kun 21 mnd mellom de minste blir det.

Sambo bekymrer seg mer for familieturer osv.

Hvordan blir overgang fra to til tre barn?

Jeg synns alltid at 1 til 2 var verst.
2 til 3 merket vi ikke noe sånn spesielt, rutinene var jo allerede innøvd liksom.
Nå blir det spennende å se hvordan 3 til 4 blir :-) regner med det går veldig fint.

Meeen så er ikke jeg den som stresser å lager problemstillinger før jeg må ;-)

Vi venter nr 3:) nr 1 og 2 er tvillinger som er 4,5 når lillebror blir født. De har jo sluttet med bleier, spiser selv, kler på seg selv (de kan det hvertfall;)), så de er jo ganske selvstendige sånn sett. Vi må ha ny bil da. Ikke plass til tre barneseter i en avensis gitt. Skal kjøpe oss en Ford smax i stedet. Ellers har vi god tilgang på barnevakt nå med mine foreldre rett i nærheten. Akkurat det blir nok verre med tre barn. Tvillingene har nok en pre-reaksjon på ny baby og flytting nå for tiden, så utrolig sinte og sure. Håper det går over, hvis ikke blir det veldig trivelig fremover.

Vi går fra 1,5 til 3,5. Mannen har en fra før som er her annenhver helg og vi felles har ei på snart tre. Mulig vi et pessimistiske, men vi antar fritid og overskudd ikke blir et tema de neste årene, ei heller ferie. Begrenset hvor mye man har å rutte med med tre barn pluss barnebidrag selv om v har greie inntekter begge to samt at familiehyttene på begge sider ikke akkurat er bygget for firebarnsfamilier... :-/ men satser på det bedres om noen år!! :-)

Vi venter jente nr 4...Har fra før en 1-åring, 8-åring og 13- åring. De to eldste er flinke hjelpere, og godt er det! Meen, selv om de to er store,er det mange andre utfordringer, som feks pubertet og alt det innebærer...(sterke meninger, sure kommentarer, testing av grenser osv..) En eldre kollega sa til meg da jeg klaget over at den minste våknet så tidlig; Små barn, små problemer..store barn, store problemer..De er jeg enig i! Man tenker jo at alt blir så mye lettere når barna blir bleiefrie og kan spise og kle på seg selv. Men jeg synes nesten at det er da de virkelige utfordringene begynner, for å sette det litt på spissen...
Uansett, vi gläder oss like stort hver gang (dette blir den siste ;)), og vi har bestilt en 7- seter :)

Vi venter også nr fire, jente. De andre er gutt på 8 og 3, og jente på 5 <3

Vi har ikke møtt på noen utfordringer enda,annet enn søskenkrangel mellom de to største, men det kommer nok når de blir større ;-)

Det blir vår siste også. Gleder meg til å se samspillet med fire barn. Tror i grunn ting blir enda lettere med partall. Da har alle alltid en å leke med. Det er jo det som for oss er utfordrende med tre, at mellomste jente ofte blir utenfor og sur og lei seg.

Vi har syvseter i fra før men må bygge på huset etterhvert. Har kun tre soverom pr i dag. Det er store rom så går fint å dele hos guttene og baby skal jo sove inn hos oss de første årene.
Etter det blir det påbygg med to ekstra rom.

Av aktiviteter går eldste vår på karate. Mellomste har ikke hatt noe ønske om aktivitet enda, og minste er for liten.

Last edited:
Back
Topp