3-åringer og humor

lykkelita*

Forumet er livet
Er det flere av barna her inne som plutselig synes det er hysterisk morsomt å plutselig si tisselur/bæsj/rumpe ved matbordet? Eller kalle andre for ting som "bæsjetiss" og "propperumpe"?

Har dere tips til hvordan vi som foreldre bør respondere på slike kommentarer? Det er klart at sønnen min ikke sier sånt for å være slem, han synes det er morsomt og prøver å få oss til å le. Når jeg sier at sånt ikke er fint å si, så blir han veldig lei seg og sier at han ikke skal si sånt. Han er flink å unnskylder seg. Men så går det en liten stund og så kommer det noen nye "vitser"...

Dette er jo også noe som er utbredt blant alle barna i barnehagen. Jeg var hentet han tidlig en dag og ble med på lunsj, det var tomatsuppe og flere barn ropte ut ting som "Jeg vil ha mer bæjsemakaroni i suppa", "Suppa mi lukter propp og tåfis" osv.

En ting til: hvor lenge varer det??[8D]

vi har ikke akkurat dette, men hun er blitt veldig opptatt av å informere oss om når hun raper og fiser. Og gjør dette til en veldig stor greie. Vi bare nikker til henne, for å vise at vi ser og hører henne, men gjør ikke mer utav det. velger å gi henne opmerkosmhet for at det er en naturlig del av det å være barn, samtidig som vi ikke gir det for mye opmersomhet, for da blir det enda artigere. vi er inne i en vanskelig alder, men samtidig så er det så spennende og godt å se at de finner seg selv[;)]

PROMPEPUTE er et veldig artig ord, og jeg gir nrk3 super skylda for den[:D]
vi ler med og ufarliggjør hele ordet[:D]

Ikke så ofte hun sier ord som bæsj, tiss og prump.. men de gangene hun har gjort det har jeg ikke gitt noen respons på det.. så tror ikke hun synes det er så gøy å si det[:)] De få gangene hun har sagt det.. har hun sagt det med humor

Er visstnok helt normalt.
Jeg vil også gjerne vite når det går over... 

Vi valgte å spørre "skal du på do?" hver gang det ble mye bæsje-promp-tiss sankk. Så dabbet interessen litt av. Dukker periodevis opp igjen mewn da spør vi til doen igjen...

Ordet "bæsj" er veldig inn her nå... bare ignorerer han, spør om han må på do, eller sier at det ikke er noe morsomt/pent å si...

Det er jo veldig veldig vanlig for de aller fleste barn. for noen går det fort over, for andre varer det i noen år... Vi ignorerte egentlig hele greiene. Gikk fort over her.

Minsten på 3, snakker ikke noe om det. Og synes ikke det er noe videre morsomt om andre gjør det heller [:)]
Eldste var litt sånn en periode, hvor det var super gøy! Når hun sa noe sånt og så på meg for å få meg til å le osv, sa jeg bare at mamma ikke synes sånt snakk er noe morsomt. Også foreslo jeg noe annet, som var morsomt!! [:)]

Hvor lenge det varer? Evig..hehe. Min begynte i 3 års alderen og synes forsatt det er litt morsomt.
Her er det regler for når han får si det, f eks ikke ved middagsbordet eller i besøk.
Ellers ler jeg og tuller med han på det bæsjegreiene, er herlig å se hvor mye et barn kan le av at du bare sier fis liksom[:D]

ORIGINAL: Refleksheks

Er jeg den eneste som synes det er morsomt?
For all del - her er det ikke snakk om det hele dagen, eller slik at det bæsjes ved bordet når vi spiser middag hos andre.. men vi tøyser mye med det.
Idag gikk vi tur - (mor,far og unger) - og i snøen er hundebæsj og tiss ganske synlig. Leken ble førstemann til å finne bæsj og tiss, og si "Må man, så må man, ikke noe å gjøre med det" - og late som om det var vi som hadde gjort det..

NEI, jeg synes jo det er kjempe morsomt[8D] Han kommer jo med disse "vitsene" på de mest upassende tidspunkt også, f.eks. under julemiddagen med svigerfamilien i går[;)]
Jeg synes det er morsomt selv, ikke på samme måte som han da, men det er morsomt at han prøver å være morsom! -Men jeg vil jo ikke oppmuntre han til å snakke stygt liksom, så jeg snur meg vekk hvis jeg ikke klarer å holde meg alvorlig!

Vi tuller jo også når vi er alene hjemme, kaller hverandre morsomme ting (trenger ikke å ha noe med avføring å gjøre[8D]) og jeg er med på leken. Men jeg vet ikke om det er en veldig god ide, for hvordan skal han skjønne at det er ok når det bare er oss, men ikke så passende når han er i selskap/barnehagen?

Back
Topp