3 åring....

Evis84

Elsker forumet
Assistert-jentene
Novemberlykke 2016
Julikulene 2020
Har ein 3,5 åring så rett og slett ikkje høyre etter på noko av det me seier. Ho krangler på alt ifrå klesvalg til middag til legging. Me pleier å legga fram kle på kvelden sammen, men neste dag skal ho finna nye. Noko så er greit, men da gjerne fin kjoler som ikkje skal brukast i Bhg + at me har ikkje allverdas tid då..
Middagen går ho enten ifrå midt i måltider eller ikkje skal ha det så er til middag. Me snakkar om kva me skal ha ila veka sammen på søndagen Og ho er altetande. Me prøver å læra ho folkaskikk med å sitta med bordet og eta opp det ein forsyner seg med ( så sant det lar seg gjera). kveldsmaten sitter me oftest med ho og leser bok, for å få ein hyggelig avslutning på kvelden. Alle småting frå kveldsmaten til badet blir ei greie. Tannpuss er ikkje kjekt, dusj er ikkje kjekt. Ho finner ofta på småting på veien. Gjerne den tida me er slitne og ho sliten. Begynner kveldsmat og stell i god tid så det ikkje bikker over.
Vil tilføya at ho i juli blei storesøster for første gang, og det var masse følelser involvert i det, og det er det fortsatt. Men må understreka at slik eg beskriver det er akkurat slik det var for 1 år sidan òg, før eg blei gravid. Så ja noko kan skuldast den nye situasjonen, men det er masse som er likt som før! Spurte om råd i Bhg for 2 år sia, så ho har alltid vore ei bestemt frøken ;)
ho er verdens søteste, snilleste og beste jenta :) og me har det så masse kjekt sammen!
besteforeldre og dei i Bhg seier ho er ein heilt annen person der så når ho kommer heim. Er me ute å leiker, på shopping ol er ho ein engel, men så fort me kommer innforbi husets 4 vegger blir ho totalt forandra... me prøver å snakka med ho utenom når det oppstår situasjoner for å høyre om det er noko ho vil fortelje oss.. men då er det jo ingen problem. for når ho er sint då har ho låst seg i eit spor der ho kun snakkar om den eine tingen me «krangla» om,»... ingenting går inn då..
Me syns det er fryktelig kjipt og veldig krevande når kvar dag blir slik... :/ det må jo ho óg synast... Veit det er noko så heiter 3 års trass... men det går ikkje an å ha det slik.
har de nokon erfaringar og tips å dele her?
 
Last edited:
Har det begynt akkurat nå i det siste? Og har hun akkurat blitt storesøster? Veldig vanlig at de små tester grenser og relasjon til foreldre etter en baby kommer i hus.

Til klær. Legg frem 2 alternativer. Hun får velge mellom disse og ikke noe annet, velg såklart klær som passer til været. Hvis det låser seg og hun blir frustrert, si at du går ut av badet og at hun skal rope når hun har bestemt seg for hvilke av disse klærne, eller om hun trenger en klem fordi hun blir opprørt.

Det meste hun gjør nå, er for å sjekke deres reaksjoner. Er det småting du ikke vil at hun gjør, så ignorer det om det er mulig. Ingenting er så kjedelig som en mamma som IKKE reagerer på sprellene dine ;)

Til middagssituasjonen tenker jeg dere kan forsyne henne med litt av alt om hun selv tar for mye. Ikke gi så mye fokus hvor mye hun spiser eller om hun spiser alt tenker jeg, press på å spise opp kan virke mot sin hensikt. Men å sitte ved bordet til alle har spist opp kan man godt trene på med en som nærmer seg 4 :) Hvis hun vil gå ifra kan du bare snakke om noe annet. JEg synger heller sanger ved bordet enn at ungen går ifra, for at det viktigste er at man sitter sammen til alle er ferdige hvertfall med første forsyning.

Når hun har låst seg som du beskriver, ville jeg bare tatt et skritt tilbake og vært der, helt stille og helt rolig - til hun er klar. Hvis det er noe det er viktig at dere gjennomfører må man gjøre det, men samtidig gi barnet aksept på de følelsene det viser for at dere må gjøre noe. "Det er greit at du blir lei deg/ sint fordi vi skal på badet, men vi må nesten gjøre det likevel" Også gjerne flytte fokus over på noe annet så snart barnet er ute av den mer låste sinnsstemningen. Barn i 3-4årsalderen (og eldre) kan være veldig sta og bestemte, men det er ikke like gøy om man ikke får så store reaksjoner eller samtaler med mulighet for diskusjon fra foreldrene.

Husk også på å gi henne masse ros for den type oppførsel du gjerne vil ha mer av, det er ekstra viktig i perioder hvor barna viser mye av det en ikke ønsker. BArnet skal oppleve at det gis mest oppmerksomhet til det positive. Tilsnakk, diskusjoner og kjeft for negativ oppførsel er for barnet å få oppmerksomhet å bli sett. Siden du har julikulene2020 under nicket ditt kan det være dere nylig fikk en baby? Da blir det ekstra viktig for eldste å sørge for at dere fortsatt ser henne. Forsøk at størstedelen av oppmerksomhet til henne gis for de GODE sidene hennes - som hun selvfølgelig fortsatt har masse av :) <3

Og helt vanlig at barna tester seg hjemme, i de trygge omgivelsene, på de tryggeste folka de kjenner (foreldrene). Det betyr også bare at dere egentlig har vist henne masse av hvordan man er hyggelige mot hverandre og oppfører seg, nå sjekker hun bare hjemme hva som egentlig er greit og hvor mye hun selv kan påvirke og bestemme. Og 3-4 år er en alder for sterk utvikling av barnets selvstendighet, og med det følger også et stort ønske om å bestemme ALT selv :D Gi henne mulighet til å bestemme, men hvor dere egentlig allerede har bestemt ;) som å velge mellom 2 antrekk, 2 pålegg, hvilken tannbørste som skal brukes, få velge håndkle selv osv.
 
Har det begynt akkurat nå i det siste? Og har hun akkurat blitt storesøster? Veldig vanlig at de små tester grenser og relasjon til foreldre etter en baby kommer i hus.

Til klær. Legg frem 2 alternativer. Hun får velge mellom disse og ikke noe annet, velg såklart klær som passer til været. Hvis det låser seg og hun blir frustrert, si at du går ut av badet og at hun skal rope når hun har bestemt seg for hvilke av disse klærne, eller om hun trenger en klem fordi hun blir opprørt.

Det meste hun gjør nå, er for å sjekke deres reaksjoner. Er det småting du ikke vil at hun gjør, så ignorer det om det er mulig. Ingenting er så kjedelig som en mamma som IKKE reagerer på sprellene dine ;)

Til middagssituasjonen tenker jeg dere kan forsyne henne med litt av alt om hun selv tar for mye. Ikke gi så mye fokus hvor mye hun spiser eller om hun spiser alt tenker jeg, press på å spise opp kan virke mot sin hensikt. Men å sitte ved bordet til alle har spist opp kan man godt trene på med en som nærmer seg 4 :) Hvis hun vil gå ifra kan du bare snakke om noe annet. JEg synger heller sanger ved bordet enn at ungen går ifra, for at det viktigste er at man sitter sammen til alle er ferdige hvertfall med første forsyning.

Når hun har låst seg som du beskriver, ville jeg bare tatt et skritt tilbake og vært der, helt stille og helt rolig - til hun er klar. Hvis det er noe det er viktig at dere gjennomfører må man gjøre det, men samtidig gi barnet aksept på de følelsene det viser for at dere må gjøre noe. "Det er greit at du blir lei deg/ sint fordi vi skal på badet, men vi må nesten gjøre det likevel" Også gjerne flytte fokus over på noe annet så snart barnet er ute av den mer låste sinnsstemningen. Barn i 3-4årsalderen (og eldre) kan være veldig sta og bestemte, men det er ikke like gøy om man ikke får så store reaksjoner eller samtaler med mulighet for diskusjon fra foreldrene.

Husk også på å gi henne masse ros for den type oppførsel du gjerne vil ha mer av, det er ekstra viktig i perioder hvor barna viser mye av det en ikke ønsker. BArnet skal oppleve at det gis mest oppmerksomhet til det positive. Tilsnakk, diskusjoner og kjeft for negativ oppførsel er for barnet å få oppmerksomhet å bli sett. Siden du har julikulene2020 under nicket ditt kan det være dere nylig fikk en baby? Da blir det ekstra viktig for eldste å sørge for at dere fortsatt ser henne. Forsøk at størstedelen av oppmerksomhet til henne gis for de GODE sidene hennes - som hun selvfølgelig fortsatt har masse av :) <3

Og helt vanlig at barna tester seg hjemme, i de trygge omgivelsene, på de tryggeste folka de kjenner (foreldrene). Det betyr også bare at dere egentlig har vist henne masse av hvordan man er hyggelige mot hverandre og oppfører seg, nå sjekker hun bare hjemme hva som egentlig er greit og hvor mye hun selv kan påvirke og bestemme. Og 3-4 år er en alder for sterk utvikling av barnets selvstendighet, og med det følger også et stort ønske om å bestemme ALT selv :D Gi henne mulighet til å bestemme, men hvor dere egentlig allerede har bestemt ;) som å velge mellom 2 antrekk, 2 pålegg, hvilken tannbørste som skal brukes, få velge håndkle selv osv.
Tusen takk for utfyllande svar og tips :) veldig masse fint å ta med seg :)
Ja eg gløymte ein stor ting; ho blei storesøster i juli :) kjempe flink og stolt storesøster, men masse føleser kom når ho blei det! Som er naturlig. Ho var akkurat lik no som før graviditeten, så kan ikkje skulda alt på ny familiesituasjon heller. Huska eg spurte i Bhg etter råd, det er 2 år siden. Fekk til svar at ein må velga sine kamper, og då huska eg at eg blei litt oppgitt... for alt er ein kamp. Og me prøver virkelig å ta det viktigaste, som tannpuss, sitta med bordet til alle er nokolunde ferdig, legging. Er enig i at ein ikkje ska fokusere for masse på å eta opp men sitta sammen med bordet til alle er så godt som ferdig!
Me prøver å ha ho involvert i mating av lillebror, bleieskift, kos osv, samt gjera ting mwd ho berre ein forelder for å gje ho all oppmerksomhet. Då har me det kjempe hyggelig for då er me ikkje heima;)
Nei det er masse å tenke over og prøva seg fram i ulike situasjoner! Men det er fader ikkje lett å møta det kjærasten ein har sine behov og følelsa heile tia :Heartred
 
Vi har gitt opp det med å sitte ved bordet. Det blir ofte bare tull med flere barn. Å spise opp kan gi vegring. Min sønn ble mast på i bhg selv om vi sa at han hadde begynnende spisevegring. Nå får han næringsdrikker. Jeg klarer ikke å spise hvis noen kommenterer maten min mens mannen ikke klarer at det er igjen mat selv om han er mett, det med å spise opp kan få mange forskjellige følger. 3 åringer er ofte i en periode hvor de tester grenser. Det blir en del sånne faser. Klær er ikke verdens undergang. Her fikk eldste ha på seg kjoler i bhg fordi de ansatte altid passet på at hu skifta før de gikk ut. Bhg vil jo ikke ødelegge fine klær. Var lettere for dem å få skiftet på Hu enn for meg. Kanskje ta det opp med bhg så de kan hjelpe til med å få skiftet før man skal ut? Datteren min hadde på seg penkjole siste dag i bhg som også var bursdagsfeiring for Hu og turdag til nærmeste bygdetun. Den kjolen ble helt fin igjen etter vanlig vask.
 
Ser du har fått mange gode tips allereie. Mitt beste råd er å hjelpe ho med å sette ord på dei vanskelige følelsene, spesielt knytt til søskensjalusi. Det var ikkje eg så god på i starten, og storesøster utagerte stadig meir.

Forsikre ho om at du framleis er like glad i ho som du var før. At du skulle ønske det alltid var plass til at ho kan sitte på heile fanget (ofte det det handla om hos oss), men at no som de har fleire barn må de dele på. Det er lov å være sjalu og bli lei seg fordi lillebror får oppmerksomhet, men han er så liten at han ikkje forstår kva "vent litt, no er det storesøster sin tur" betyr ennå.

Elles er helsestasjonen ein god ressurs for å snakke om disse tinga. Ta det gjerne opp når du er på kontroll med lillebror, og avtal eventuelt eigen time for å snakke om disse utfordringene.
 
Vi har en på nesten 3 år og kjenner igjen mange av de utfordringene du beskriver.

Enig med rådene om å forsterke opp den atferden du ønsker mer av. Vi har stor suksess med at hun får holde på med en liten leke, bok, synge litt etc mens hun spiser og at hun får gå i fra når hun er ferdig. De små har jo ikke all verden med konsentrasjon. Tenker at man kan øke forventningene etterhvert som de blir litt større. Vi krever heller ikke at hun skal spise opp, men prøver å motivere til at hun kan spise en bit til dersom hun gir seg veldig fort. Dersom hun da sier nei, så slipper vi kravet.

Vi har også en liten jåle som helst vil ha på kjole i bhg. Vi lar henne også velge mellom 2 alternativer, og forteller at hun kan ta på kjolen når hun kommer hjem. Barn er jo ulike, men det fungerer her.

Ellers har vi hatt stor suksess med å bruke et veldig enkelt forsterkningssystem ved kveldsstell (som var mest utfordrende for oss). En periode kunne vi bruke 2-3 timer på det. Nå har vi tegnet oppgavene hennes, og hun får sette på et lite klistremerke eller stjerne i ruten når hun har utført oppgaven. Nå går kveldsstellet på en halvtime.
 
Tusen takk for masse gode tips og historier :) det er veldig fint å lesa andre sine erfaringer:)
På fredag kom det ein veldig sliten 3 åring heim frå Bhg, mannen la seg på hennas nivå og sa klart eg kan bæra deg, klart du skal få knekkebrød Tim middag osv. Ho fekk slappa av i sofaen med meg og lillebror med iPaden på ettermiddagen. Og eg gjorde alt ho ville den dagen. Ingen krangling, me brydde oss om lite, kun at ho skulle pussa tenner og legga seg. Og jammen har ikkje det snudd i helga altså! Ho har fått lov til litt meir pga eg har vore sjuk. Men når ho virkelig må gjera noko, så har ho ikkje krangla på det!!! Kva skjer liksom!!??
Me har tatt kontakt med tverrfaglig familieteam, skal ha møte til veka. Hadde òg nokon samtal med dei i haust så hjalp oss masse. Men den dagen eg sendte søknaden blei ting bedre ;) nett slik som sist:) men det er greit å gå uanz, slik at me får tips og veiledning :)
 
Så bra dere har hatt en fin helg:) Vi sliter med det samme med yngste på 3 år( om 2 uker). Alt har vært en kamp daglig i alle år egentlig. Humøret hans styrer hverdagen vår og det er egentlig ganske ødeleggende. Vi har funnet ut at han ikke vil ut av huset og helst bare vil være hjemme og gjøre det han vil. I uka så er det jo greit etter bhg, men på helg ønsker vi jo å finne på noe. Det kan vi egentlig bare glemme. Han tilter helt. Jeg tror vi rett og slett må dele oss og det er jo kjedelig det også.
 
Så bra dere har hatt en fin helg:) Vi sliter med det samme med yngste på 3 år( om 2 uker). Alt har vært en kamp daglig i alle år egentlig. Humøret hans styrer hverdagen vår og det er egentlig ganske ødeleggende. Vi har funnet ut at han ikke vil ut av huset og helst bare vil være hjemme og gjøre det han vil. I uka så er det jo greit etter bhg, men på helg ønsker vi jo å finne på noe. Det kan vi egentlig bare glemme. Han tilter helt. Jeg tror vi rett og slett må dele oss og det er jo kjedelig det også.
Åh det høyrtes kjedlig ut :( Skjønner det er godt å komma seg ut og at de vil finna på noko. Kva med å visa han bilder av ein tursti, eit vatn med steiner, ein leikeplass, og sei at de skal på tur der i morgen eller etterpå. Kanskje han syns det ser litt kjekt ut :)
Viss de tar han med ut i bilen, nekter han då?
Han skal liksom ikkje bestemme dette. Har han nokon kompiser de kan møta ute på tur feks?
 
Åh det høyrtes kjedlig ut :( Skjønner det er godt å komma seg ut og at de vil finna på noko. Kva med å visa han bilder av ein tursti, eit vatn med steiner, ein leikeplass, og sei at de skal på tur der i morgen eller etterpå. Kanskje han syns det ser litt kjekt ut :)
Viss de tar han med ut i bilen, nekter han då?
Han skal liksom ikkje bestemme dette. Har han nokon kompiser de kan møta ute på tur feks?
Vise bilder har jeg ikke tenkt på. Det var faktisk ikke så dumt:) Det er ofte kamp både før og etter bilen. Alt er en kamp rett og slett. Han skal liksom ingenting. Det blir veldig dårlig stemning av dette for å si det mildt.
 
Vise bilder har jeg ikke tenkt på. Det var faktisk ikke så dumt:) Det er ofte kamp både før og etter bilen. Alt er en kamp rett og slett. Han skal liksom ingenting. Det blir veldig dårlig stemning av dette for å si det mildt.
Ja det skjønner eg då.. du får prøva det, kanskje han blir motivert då. Ikkje godt å sei kvifor han ikkje vil ut. Er det greit når han har komt ut eller syns han det er kjipt då òg? Ta han med på leikeland ein dag, kanskej han får smaken på å komma seg ut ;)
 
Ja det skjønner eg då.. du får prøva det, kanskje han blir motivert då. Ikkje godt å sei kvifor han ikkje vil ut. Er det greit når han har komt ut eller syns han det er kjipt då òg? Ta han med på leikeland ein dag, kanskej han får smaken på å komma seg ut ;)
Det er litt begge deler. Han blir sint og sur for alt og ingenting. Lekeland er sikkert ikke så dumt, men er litt skeptisk til sånne plasser i disse tider. Vi unngår å være tett på andre enn de vi må være tett på.
 
Det er litt begge deler. Han blir sint og sur for alt og ingenting. Lekeland er sikkert ikke så dumt, men er litt skeptisk til sånne plasser i disse tider. Vi unngår å være tett på andre enn de vi må være tett på.
Ja det er sant;) men noko anna så kan fenga han så er litt mindre smitterisiko!
 
Guri alla dette hørtes ut som min 3.5 åring. Han har vært sånn lenge.

Klær:
Jeg legger frem alt for uka, så kan han velge hvilken han skal ha hvilken dag. Men nå på vinteren skal han finne frem shorts og tskjorte og nekte å ha på ull. Etter mange kamper han ette funket for oss i klesveien: tulle det bort. "jammen da blir du en ispinne" (lager grimase og ispinne-look med kroppen"). Da blir det plutselig litt morsomt og mens han ler og vi snakker om at ispinne ikke får beveget seg osv hiver jeg på han klærne. Ja det funker ikke hver dag så må finne på nye figurer. Heldigvis henger han seg ikke opp hver dag. Noen morgener er gode.

Matbordet:
Jepp, "jeg skal bare..." midt under middagen. Vi pleide pløse det med ipad før men har kutta ut det. Nå forteller vi historie, spør han om dagen sin. Noen ganger spiser han selv, andre ganger gafler jeg i han maten mens jeg forteller noe. Og så blir det ofte trusler av typen" hvis du ikke spiser opp, blir det ingen lørdagsgodt", "da blir det ingen batman-lek etterpå", "da blir det ikke Karsten og Petra", "da blir det ikke politohistorie ved leggetid"... Huff..
.Da er det ofte mat vi vet han vil spise opp da eller spise en viss mengde av før det er ok å gå fra. Men forstyrre med historie og slikt har fungert fint. Jo da han går fra midt under av og til likevel, men han har skjønt det ikke er lov nå og at det får konsekvenser

Vår er itillegg helt umulig på butikken, men den kampen skal jeg ta på sommeren. Heller ikke kan vi dra på restaurant med han fordi han stikker av. Tegnesakrr og slikt blir for kjedelig for han.. Kikke på telefonen kan gå men... Ja..
 
Ang klær vår er bare to år men hun får velge selv, jeg har lagt bort alle klærene som ikke er aktuelle også får hun plukke selv. Orker ikke å krangle. Tannpuss er ikke et valg det gjennomføres uansett. Sitte med bordet har fungert her men alltid holdt på det. Er vi flere familier må barna sitte til alle barna er ferdige (eldste er småspist og mer intressert i å leke så han må sitte med bordet) når det er bare oss så får de sitte på fanget i stedet om de vil, og de har ofte kappløp han på 6 og hun på to til samme fang.

husker vi sleit med eldste at han ikke ville tisse før legging når han ikke brukte bleier lengre. Da sa jeg det er ok men da må du sove på gulvet og ikke i sengen og det funka etterhvert. Men mye skriking i en periode.

har de blitt rasende har jeg tatt de på fanget og trøstet dem.

ang bil kjøring inni mellom er det en kamp. Jeg har i de periodene brukt mye nærområdet og ikke brukt energien på å krangle om å sitte i bilen og gjemt det til må turene med bil. Men har hatt bgh og sånn i nærheten sånn vi har gått.

og som bgh sa prioriter hva som er aller viktigst og kjemp for det også neste ting. Jeg vil også slå et slag for storesøsken skal få alene tid med mødre når søsken er baby. Baby krever mye av mor og det er tøft for så små barn. Ta med eldste av ut på en lekeplass med niste ol alene og la de føle på mammaen fortsatt er der kun for de:)
 
Velg dine kamper for det første . I forhold til klær så ga vi to alternativ på morningen, så fikk han velge mellom de.

Mat , har vi ingen som helst tvang eller at man må spise opp, det er viktig de får kjent på metthetsfølelsen og selv bestemme når de er Mette og minst mulig stress rundt det med at de ikke vil ha.

dusj trenger msn kanskje ikke så ofte, tannpuss er noe vi ikke har firt på, det må gjennomføres.
 
Back
Topp