3 åring stakk langt fra barnehagen, hvordan skal jeg reagere?

villter

Forelsket i forumet
Mailykke 2018
Hei damer! Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre /reagere på situasjonen.

3 åringen vår stakk av fra barnehagen, de var utenfor gjerdet og da uten tilsyn, mens de voksne kledde på noen andre barn.
Hvor lang tid det tok før de fant det ut vet jeg ikke, men det må ha gått lang tid!
De måtte ta bil for å lete og hun har trasket langs en bilvei uten fortau og med brøytekanter i ca en km. Her kjører biler fort.
Den veien hun til slutt ble funnet på er det 70 grense.

Ting kan jo skje.. men at det det skal gå så lang tid før det oppdages syntes jeg ikke er så greit.

Men hva hadde dere gjort?

Å hallo, her hadde jeg forventet at de la seg langflat og beklaget. At de sjekket og gjennomgikk alle rutiner.

Enig med Sara her, ingen barn skal være uten tilsyn i barnehagen og ikke utenfor porten . Jeg hadde blitt redd og sint! Flaks for de at de fant barnet! Barnehagen bør vise til nye rutiner og de burde legge seg flate. Ville også meldt dette til kommunen!

Last edited:
Instinktet mitt sier at jeg hadde blitt lynende forbannet! Men det hadde ikke hjulpet, så jeg hadde nok blitt livredd, grått, bedt om møter med barnehagen i etterkant osv osv..

Uff!!! Dette må være vondt for mammahjertet ditt! Føler med deg!

Skjønner godt at du reagerer! Jeg hadde fulgt opp med barnehagen.

Last edited:
Mulig jeg ville meldt det til kommunen. Her må det endres på rutiner!!

Første reaksjonen min er å ta opp med barnehagen rutiner rundt opptelling av barna og ikke minst fordeling av voksne. Hvorfor var barna UTENFOR gjerdet alene til å begynne med og hvorfor gikk ikke en voksen ut med dem mens resterende kledde på?

At barn stikker av kan jo skje, men reagerer veldig på at barna ble sendt ut uten tilsyn. Det ville jeg tatt hardt med barnehagen.

Hadde blitt sint og redd! Men sånn kan skje , samtidig så ville jeg krevd en unnskyldning og at rutiner ble bedre. Er så mye som kunne skjedd !:confused: Men bra at ingenting skjedde:happy:

Her må det jo har vært totalt svikt i rutinene. Jeg hadde aldri sendt treåringene ut alene, spesielt ikke utenfor gjerdet slik at de kan gå så langt. Dette syns jeg hørtes ganske alvorlig ut og kunne endt ganske stygt. :(

Ville kalt inn til møte for å få en skikkelig forklaring og muligens burde det meldes til kommunen. Barnehagen bør legge seg langflate! Jeg tror jeg knapt hadde klart å gå på jobb om jeg hadde skylden for dette...

Edit: Og det må så klart oppføres som avvik.

Last edited:
Jeg hadde sendt klage til både styrer og kommunen og krevd svar fra barnehagen på hva de skal gjøre for å hindre at slikt skjer igjen.

Og som skjermtrollet sier: sørg for at de ikke legger skylda på barnet! 3 åringen har vært på eventyr, og skal møtes på det, eventuelt kan dere snakke om hva hun tenkt og følte da hun (hvis hun) oppdaget at hun var alene og ikke helt trygg på situasjonen.

Hadde nok reagert kraftig på dette. I vårs barnehage så får ungene gå ut å vente mens de voksne får klær på seg, men de må vente ved døra til noen av de voksne kommer ut. Og de har et skjema med seg ut som de krysser av for hvilken av barna som går ut og hvilken som går inn.
I den forje bhg hadde de samme system, og de fant fort ut at min unge var borte når hun hadde dratt i vognskuret og gjemt seg med en venn.

Hadde forventet en gjennomgang av rutinene, og en forklaring, samt beklagelse fra de involverte.

Min nest yngste stakk av fra barnehagen som fireåring, sammen med to jevnaldrende gutter. På grunn av omstendigheter rundt, ble det satt inn politipatruljer i søket, og vegsperringer ut av bygda i begge retninger. Det er en av de få tingene jeg ikke klandrer barnehagen for, for han var en "rømmer", og de tre gutta krutt sammen var som å be om problemer. På tross av skjerpede rutiner, greide de å komme seg avgårde ved to tilfeller etterpå også, så de får til det de har lyst til. [emoji57]

Ærlig talt så hadde jeg bytta barnehage øyeblikkelig og forventet full gjennomgang av rutiner og en skikkelig paddeflat beklagelse. Sånt skal virkelig ikke skje og kunne fått store konsekvenser det er jo faktisk bare flaks at ingentings skjedde med all snøen og mtp farten pø denne veien.

Må si jeg reagerer litt på at flere her skriver «sånt skjer» nei! Sånt skal ikke skje, dette er små barn som ikke kan noe om hverken trafikken eller veien, da skal de da virkelig ikke få muligheten til å vandre rundt der alene. At små barn kan finne på å stikke av ser jeg og, 2 åringen min kunne lett gjort det men poenget er at de ansatte er der for å sørge for at det ikke skjer

Huff, så skummelt! [emoji853] Håper ikke hun ble redd. Og ja, håper for guds skyld at bhg ikke ble sint på henne!
Helt enige med de over i at du skal be om et møte med bhg asap! Jeg har stor tro på å begynne 'nederst' og evt jobbe seg 'oppover', så hadde først gått til bhg. Hvis du føler de ikke reagerer på klagen din som de skal, kan du alltid gå til kommunen. Men syns bhg må få en sjans til å beklage, vise at de ser alvoret i situasjonen og forbedre seg.
Masse lykke til!

Jeg hadde blitt fly forbanna. Både bhg og kommunen hadde fått beskjed om at sånt er ikke greit. Hadde heller ikke sendt barnet mitt tilbake for på en stund og da i så fall med ny runde hvor jeg er der. I min datters bhg så går de ut før de voksne og skal vente ved veggen. Men hele bhg er gjerdet inn så ikke mulig at de kommer ut. Hører de ikke etter og går sin vei så er de kun innenfor bhg sitt område. Er også kjetting med karabinkrok på portene. Står lapp i døra i bhg om at alle må lukke porten ordentlig. Mye fordi jeg har opplevd at enkelte foreldre ikke lukker den når de henter sine barn ( virker ikke som om andre sine er viktige).

Hadde blitt rasende og bedt bhg gått gjennom rutinene sine. Så hadde jeg vurdert å bytte bhg.

Omg, hadde mest sannsynlig klikka i vinkel, fortalt at jeg ikke kom til å betale for den måneden, og evt bytta BHG.

Hadde nok reagert kraftig på dette. I vårs barnehage så får ungene gå ut å vente mens de voksne får klær på seg, men de må vente ved døra til noen av de voksne kommer ut. Og de har et skjema med seg ut som de krysser av for hvilken av barna som går ut og hvilken som går inn.
I den forje bhg hadde de samme system, og de fant fort ut at min unge var borte når hun hadde dratt i vognskuret og gjemt seg med en venn.

I mine ungers barnehage er det kun 5/6-åringene som får lov til å gå ut uten tilsyn og innenfor barnehagens område. Eller, helt uten tilsyn er de ikke for de voksne holder jevnlig øye med dem gjennom vinduet og teller dem. Treåringene må sitte ved døren til en av de voksne har kommet ut.

Back
Topp