3 år husleiekontrakt..

2for1

Flørter med forumet
er ikke det ulovlig?

Jeg var på visning i dag på en virkelig flott leilighet og når vi har sett på hele leil og snakket og skal til å gå ut av leil, så sier eieren at han tar ikke depositum, men bruker 3 års leiekontrakt!

Må si jeg fikk sjokk og ble paff1 Jeg kunne virkelit tenkt med den leil hvis jeg får den, men nå er jeg så usikker..

Synes nå jeg har hørt om at 1 års kontrakt er ulovlige...

Neida det er fult lovlig det. Det er jo mellom huseier og leietaker, og jeg forstår de som trenger litt mer stabilitet...

Vi hadde det der vi bodde tidligere, bestemte oss for å flytte 4 mnd før det hadde gått 3 år. Det var mye om og men, men vi fikk det til på et vis. Måtte bare betale en ekstra husleie. 

åj! Det var da voldsomt! Det hadde ikke jeg turt. Tenk om det skjer noe uforutsigbart å man må flytte før det er gått 3 år, hva gjør man da??

dette er regulert av husleielovens kapittel om tidsbestemt utleie...

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum.

Første ledd annet punktum er dette: En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid.

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

Det betyr at om du skal leie en frittstående bolig eller del av flermannsbolig der utleier ikke bor i samme hus, så kan han sette tidsbestemt til 3 år.Han må presisere i husleieavtalen at leieavtalen ikke kan sies opp i denne tiden, hvis han ikke gjør det - kan du si opp avtalen og du har 3 mnds oppsigelsestid.

vi har kontrakt her frem til en gang i 2014. Men vi kan da si opp akkurat når vi vil med 3 mnd oppsigelse. Huseier kan også si opp oss med 3 mnd oppsigelse. Om jeg husker rett så er det bare de 9 förste mnd ingen av oss får si opp. (sikkert for å sikkre seg leietagere det förste året) så jeg ser ikke problemet, ikke er det ulovlig heller. Men rart de ikke tar depositum 

Takk for utdypende svar :)

Nå bor visstnok huseier i toppleiligheten og leil jeg så på er i sokkel etasje..

Så da kan den sies opp før tiden?  Greit å få det inn med teskje for jeg synes det var skummelt med så lang leietid...

Edit, jeg glemte å sitere Dollface :)

tobarnsmor 2012 skrev:
vi har kontrakt her frem til en gang i 2014. Men vi kan da si opp akkurat når vi vil med 3 mnd oppsigelse. Huseier kan også si opp oss med 3 mnd oppsigelse. Om jeg husker rett så er det bare de 9 förste mnd ingen av oss får si opp. (sikkert for å sikkre seg leietagere det förste året) så jeg ser ikke problemet, ikke er det ulovlig heller. Men rart de ikke tar depositum 

Leier dere igjennom en form for utleiemekler? Jeg har lagt merke til at de skriver at avt ikke kan sies opp de første 9 mnd..

Jeg og synes det var rart med depositum delen, men jeg tror det har noe med at han ser etter stabile leietakere som vil bo lenge og så har han noen par mill på konto.

mittønske skrev:
åj! Det var da voldsomt! Det hadde ikke jeg turt. Tenk om det skjer noe uforutsigbart å man må flytte før det er gått 3 år, hva gjør man da??

Ja, det var det da! Er det samme jeg også tenker..uhu

2for1 skrev:

tobarnsmor 2012 skrev:

Leier dere igjennom en form for utleiemekler? Jeg har lagt merke til at de skriver at avt ikke kan sies opp de første 9 mnd..

Jeg og synes det var rart med depositum delen, men jeg tror det har noe med at han ser etter stabile leietakere som vil bo lenge og så har han noen par mill på konto.

Leier igjennom Selvaag. Men det er en privatperson som eier leiligheten. Han bare bruker selvaag, så slippern ha visning, kreve inn husleie og div 

Var det jeg tenkte, altså, en form for mekler :)

Sikkert veldig praktisk for utleier :)

Et viktig poeng her er at du kan fremleie om det skulle skjedd noe uforutsett og du må flytte.

Huseier kan bare nekte deg å fremleie om det er noe å utsette på personen du ønsker å fremleie til.

Husleieloven:

§ 7-5.
 Framleie ved tidsbestemte leieavtaler

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

En tidsbestemt leieavtale kan sies opp på lik linje med en tidsubestemt jmf loved. Annet kan avtales i kontrakt. Leier selv ut til kommunen, med 3 års kontrakt. Det gir kun stabilitet, ingen plikt. Både jeg og de kan når som helst si opp avtalen, jmf lovteksten. Forskjellen er i realiteten kun at etter 3 år opphører avtalen, og man trenger ikke si opp når man da skal flytte. Men man kan velge å fornye avtalen, dersom det er ønskelig fra begge parter. 

2for1 skrev:
Takk for utdypende svar :)

Nå bor visstnok huseier i toppleiligheten og leil jeg så på er i sokkel etasje..

Så da kan den sies opp før tiden?  Greit å få det inn med teskje for jeg synes det var skummelt med så lang leietid...

Edit, jeg glemte å sitere Dollface :)

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus.

Tror nok utleier har lest loven ja, men husk at det må stå i kontrakten at avtalen ikke kan sies opp før det har gått 3 år - hvis det ikke står der, så kan du med loven i hånd si opp avtalen med 3 mnds oppsigelsestid før 3 år har gått.

Man har jo som regel en oppsigelsestid hvis man bestemmer seg for å flytte før kontrakten går ut, har man ikke?

Back
Topp