Skeptisk inntil jeg ser vitenskapen på det. På 70-tallet ble barn både slått, ydmyket *eller* liknende for å få dem til å oppføre seg slik man ville. Jeg er hjemme med barna 24/7 da vi ikke benytter oss av barnehage, I’m not seeing us setting new records here.
Man får ikke barn til å slutte med bleier på den måten, og tro det eller ei - ikke alle barn på 60-70-tallet ble slått og ydmyket. Hjelper ikke å ha barna hjemme fra barnehage i seg selv såklart, man må jo pottetrene - og aller mest la de gå uten bleie og få ha uhell og støtte dem i denne utforskende prosessen. DA slutter de med bleie. Ikke fordi de ikke er i bhg mer bare at da kan man velge å bruke tiden på det.
Med eldste tok vi av bleia i sommerferien før barnehagestart da han bikka 18mnd. Han har ikke brukt bleie hjemme utenom netter, men brukte bleie ute i bhg og soving på dagen pga en del uhell i disse periodene fordi de ikke klarte å følge opp tett nok, rett og slett fordi det er for mange barn per voksen. Hjemme kunne vi være tettere på og tilpasse dagen etter hans behov. Han hadde såklart litt uhell her og der de første 4 månedene etterpå.
Med neste passet ikke bleieslutt i sommerferien, da var hun 16mnd og det var hakket for tidlig. Vi prøvde i juleferien og etter 2 uker med MASSE uhell hadde hun en uke med helt tørre dager. Så var det barnehagestart og alt sklei ut fordi de ikke kjente henne godt nok, klarte å oppmuntre riktig og igjen - litt mange barn per voksen. Så da tok vi en pause igjen. Barnet var da 21mnd.
Så etter flytting, bytte av barnehage og litt styr ville faktisk ikke barnet slutte med bleie - som så mange andre barn. Men i stedet for da å tolke det som at hun ikke er klar, tolker jeg det som at hun ikke ser poenget med å slutte med bleie når hun har bleie som fikser problemet. DEN kunnskapen har gått tapt. Og det var man mer bevisst tidligere - at barna måtte få gå uten bleie.
Og det er fordi man har betalt for at leger skal uttale seg om at barna kan bli redde og nærmest inkontinente av å ha litt uhell før de er såklart «klare». Du er jo som jeg oppfatter det klar over at mange deler av samfunnet er kjøpt og betalt for at noen skal tjene penger - feks innenfor dyrevelferd og kjøttindustri. Guess what, det er det samme innenfor bleieindustrien også.
Så siden vi måtte ha barna i bhg, sa jeg til yngste her at du har bleie i bhg, men hjemme slutter vi nå fordi jeg har troa på deg og vet at du kan klare å slutte. Du trenger ikke bleie hjemme. Hvis det blir uhell, går det helt fint, da kan vi vaske. Ja, hun ville h bleie, men jeg er voksen og vet best. Akkurat som jeg vet at hun trenger lue på vinteren. Alt gjort med kjærlighet og oppmuntring. Ingen tvang eller ydmykende oppdragelse. I helgene helt bleiefri såklart utenom netter. Det tok 2 uker med en del uhell på ettermiddagene også skjønte hun greia med å selv styre det å tisse på potte/do når vi ga jevnlige tilbud iløpet av dagen. Ja, såklart hun protesterer mye og høylydt iblant, men det gjør barn i den alderen på mye rart og hun har sterk vilje. Etter de to ukene har hun vært bleiefri både hjemme og i bhg. Den nye barnehagen har kjempedyktige ansatte som er flinke til å følge opp og motivere. Var 26mnd ved slutt.
Hvis noen vil lese mer om gode fremgangsmåter for bleieslutt, anbefaler jeg bøkene som er nevnt her «Oh Crap, potty training» og «bleieslutt på 3 dager»