3åring som leser

Men at de sier det, og at skolen er pliktig til det er jo noe annet enn at de GJØR det... Dessverre.

Alle har rett til tilrettelagt opplegg, men det er ikke lett å gjennomføre dessverre. Det er ikke lett å lage individuelt opplegg til hvert enkelt barn i alle fag heller.
Tenk deg døgnet til en lærer som skal tilpasse alle lekser til 20 elever til hver dag... Og hvordan skal man tilpasse klassetimene til 20 elever når noen kan veldig mye mer enn de andre?

Her var eldste en raser i matte, og Frøkna på lesing og bokstaver når de begynte på skolen, men tilpasning i matte til eldste så vi ikke noe til selv med etterspørsel.
Frøkna fikk rett nok vanskeligere bøker å lese, så hun fikk tilrettelagt. Men det er ikke dermed sagt at de kan tilpasse absolutt alt. Og det kan det være greit å være klar over, at selv om de sier det så er det ikke sikkert at lærers og foreldres formening om tilrettelegging er den samme...
Den der er jeg enig i. Det kan være skummelt hvis læreren ikke har tid. Vi fikk beskjed om at det viktigste var at barna kunne kle på seg fordi de ikke kunne hjelpe noen med å kle på seg dresser osv. Jeg driver å lærer min datter å kle på seg i riktig rekkefølge. Vi kan flere ord på flere språk og kan litt engelsk. Så ligger litt foran der.
 
Men at de sier det, og at skolen er pliktig til det er jo noe annet enn at de GJØR det... Dessverre.

Alle har rett til tilrettelagt opplegg, men det er ikke lett å gjennomføre dessverre. Det er ikke lett å lage individuelt opplegg til hvert enkelt barn i alle fag heller.
Tenk deg døgnet til en lærer som skal tilpasse alle lekser til 20 elever til hver dag... Og hvordan skal man tilpasse klassetimene til 20 elever når noen kan veldig mye mer enn de andre?

Her var eldste en raser i matte, og Frøkna på lesing og bokstaver når de begynte på skolen, men tilpasning i matte til eldste så vi ikke noe til selv med etterspørsel.
Frøkna fikk rett nok vanskeligere bøker å lese, så hun fikk tilrettelagt. Men det er ikke dermed sagt at de kan tilpasse absolutt alt. Og det kan det være greit å være klar over, at selv om de sier det så er det ikke sikkert at lærers og foreldres formening om tilrettelegging er den samme...
Ja, jeg er klar over det, det er dessverre ikke lett å tilpasse individuelt.. Heldigvis slik sett skal vår på en liten skole, og jeg har selv vært vikar der og vet at de virkelig forsøker å tilpasse. Men vår ligger foran i matte og engelsk også, så skal bli spennende å se hva de får til. Vi kommer til å prøve å følge det opp i alle fall, det er kjempeviktig at det ikke blir kjedelig for de små!!
 
Min gutt på 3 1/2 kan alle bokstavene. Både store å små også prøver han å lese. Her er faren bhglærer og er veldig på at han ikke må lære seg å lese nå for da blir det kjedelig å begynne på skolen.
Men setter gutten seg ned med bokstaver og spør så svarer vi og hjelper han. Selv om vi ikke ønsker at han skal lære seg å lese helt enda :)
 
Skoen vår har ikke et gram av tilrettelagt undervisning for de som er over snittet. De som er under, ja. De som er over. Nei

Hilsen mor til han som tegnet halve mattetimen stadig vekk i de første par årene. Fordi han var ferdig med både oppgavene, ekstraoppgavene og ekstraoppgavene i norsk. (ekstra er ikke mer utfordrende forresten, det er samme nivå bare enda flere av dem)

Ikke tilpasset lesing heller, samme leselekse for de som kunne lese før skolestart og de som enda ikke kunne det når de begynte i andre klasse.

De er pliktige til et ja, men i praksis... not happening. De er ikke resurser nok til å hjelpe de som ligger bak engang. Ikke dekke egentlige vedtak for diagnoser heller.

Jeg nektet derfor egentlig å lære mellomste å lese før skolen begynte. Hun fikk broren til å hjelpe seg og lærte det selv, men hun var drøyt 5 da, ikke 3.
 
Høres ut som om det er mange skoler som burde få en liten smekk her. Det SKAL være tilrettelagt for barn som kan mer. Jeg hadde da til og med en elev i klassen min som hoppet over et år fordi han var så skoleflink. Han hoppet fra 6 og rett til 8 klasse og gikk med oss som var eldre ut videregående
 
Så flink da!

Snart 4-åringen min har begynt å prøve lære seg bokstaver, men langt ifra å lese.

Nå kan ikke snart 9-åringen min lese heller da, bare håper hun lærer seg det før lillebroren.

Ei i familien min lærte seg å lese ved å se i bøkene til storesøsteren, opp ned :woot:
 
Wow! Det må jeg si er imponerende :eek: Min blir 3 om noen uker og snakker ikke helt sammenhengede enda en gang, så er nok langt opp og fram før vi er der :rolleyes: Nå skal det sies at min har vært «seint ute» med alt da.. Det kommer etterhvert, men en del seinere enn de på hans alder.
 
Høres ut som om det er mange skoler som burde få en liten smekk her. Det SKAL være tilrettelagt for barn som kan mer. Jeg hadde da til og med en elev i klassen min som hoppet over et år fordi han var så skoleflink. Han hoppet fra 6 og rett til 8 klasse og gikk med oss som var eldre ut videregående

Med 30 elever og 1 lærer så sier det seg selv at de har ikke sjans til å ha individuell opplæring av de 30 barna. Jeg har ikke presentert bokstaver eller lignende til mine barn for det å kjede seg i 1 klasse kan påvirke skolegangen langt frem i tid.
Når min 5 åring begynte å dra sammen ord pga poio så tok jeg fra barnet spillet. Kjipt ja, men veldig glad for det i dag.
Hadde det vært slik at det var flere lærere og færre elever så hadde jeg ikke gjort dette.
Mitt eldste barn var lengst frem i lesing i 1 klasse, barnet fikk bare den samme leseleksen som de andre, så her hjemme kjøpte vi bøker og la til rette slik at det ikke ble kjedelig.
 
Takk for svar alle sammen! :)
Må bare påpeke at jeg på ingen måte har introdusert bokstaver for han :hilarious:
Dette har han funnet ut av helt selv. Han kan også telle til ihvertfall 30 som jeg har hørt.
Det hele begynte med at han hadde en fisher price lekepc som han arvet fra søsteren, og den hadde musikk og litt forskjellig i tillegg til en funksjon der den leste opp bokstavene når man trykte på dem. Slik begynte det og plutselig kunne han alfabetet som 1åring og jeg skjønte absolutt ingenting.
I perioder hvor det har blitt mye har jeg faktisk prøvd å få han vekk fra alfabetet og over til annet, men det er vanskelig å stoppe en liten gutt som vet hva han interesserer seg for. Kan ikke gjemme unna alt jeg har med bokstaver på heller :p
Hadde jeg skulle stoppet denne utviklingen kunne jeg ikke hatt bøker i bokhylla engang...
Mamma sier at jeg var ganske lik da, kunne visst nesten å lese jeg også når jeg var 2. Det eneste som fikk meg til å sitte stille i stolen slik at hun fikk i meg mat var å underholde meg med bokstaver.

Jeg har tenkt mye på det at det kan være lite utfordringer for han når han begynner i 1. klasse.
Som lærer selv vet jeg jo hva det går i.. Og jeg vet hvor vanskelig det er å tilpasse opplæringen.
Men jeg kan jo ikke gjøre så stort mye med leseutviklingen hans, og må jo nesten bare ta det når tiden kommer :)
 
Du klarer ikke stagge en treåring som er stolt av å kunne lese helt til første klasse nei. Så du får heller bare forberede seg på å gi ham utfordringer på eget plan på hjemmebane
 
Takk for svar alle sammen! :)
Må bare påpeke at jeg på ingen måte har introdusert bokstaver for han :hilarious:
Dette har han funnet ut av helt selv. Han kan også telle til ihvertfall 30 som jeg har hørt.
Det hele begynte med at han hadde en fisher price lekepc som han arvet fra søsteren, og den hadde musikk og litt forskjellig i tillegg til en funksjon der den leste opp bokstavene når man trykte på dem. Slik begynte det og plutselig kunne han alfabetet som 1åring og jeg skjønte absolutt ingenting.
I perioder hvor det har blitt mye har jeg faktisk prøvd å få han vekk fra alfabetet og over til annet, men det er vanskelig å stoppe en liten gutt som vet hva han interesserer seg for. Kan ikke gjemme unna alt jeg har med bokstaver på heller :p
Hadde jeg skulle stoppet denne utviklingen kunne jeg ikke hatt bøker i bokhylla engang...
Mamma sier at jeg var ganske lik da, kunne visst nesten å lese jeg også når jeg var 2. Det eneste som fikk meg til å sitte stille i stolen slik at hun fikk i meg mat var å underholde meg med bokstaver.

Jeg har tenkt mye på det at det kan være lite utfordringer for han når han begynner i 1. klasse.
Som lærer selv vet jeg jo hva det går i.. Og jeg vet hvor vanskelig det er å tilpasse opplæringen.
Men jeg kan jo ikke gjøre så stort mye med leseutviklingen hans, og må jo nesten bare ta det når tiden kommer :)

Men jeg tenker som lærer selv så har du jo mulighet til å gi litt utfordringer til barnet, og nei man kan ikke stoppe når interessen er der. Er som matte her med miderste barnet, fant regnestykker i alt barnet gjorde. Sånn er det jo bare og læreviljen skal man ikke knekke.
Mitt innlegg var ikke ment sånn at jeg trodde du hadde lagt noe til rette. Noen barn er jo bare der uten at noe legges til rette. Du vet hvordan skole systemet virker i Norge, så da får du legge godt tilrette og håper skolen blir gøy likevel :)
Jeg ville bare skrive hvordan det faktisk er her i Norge og det er ikke de stakkars lærene sin feil, de strekker bare ikke til.
 
Men jeg tenker som lærer selv så har du jo mulighet til å gi litt utfordringer til barnet, og nei man kan ikke stoppe når interessen er der. Er som matte her med miderste barnet, fant regnestykker i alt barnet gjorde. Sånn er det jo bare og læreviljen skal man ikke knekke.
Mitt innlegg var ikke ment sånn at jeg trodde du hadde lagt noe til rette. Noen barn er jo bare der uten at noe legges til rette. Du vet hvordan skole systemet virker i Norge, så da får du legge godt tilrette og håper skolen blir gøy likevel :)
Jeg ville bare skrive hvordan det faktisk er her i Norge og det er ikke de stakkars lærene sin feil, de strekker bare ikke til.
Trodde ikke du mente jeg hadde gjort det! Tenkte bare å påpeke at det ikke var "med vilje" :p
Men jeg er enig altså :) synes ikke man skal prøve å lære barnet sitt alfabetet feks så tidlig med vilje. På den alderen synes jeg barn skal få være barn og klarte i trær. Men så er jo barn forskjellige. Min gutt henger litt etter motorisk, men er flink til andre ting! Barn har alle sine ting de er gode på :) Eldste er utrolig flink motorisk og har høg sosial kompetanse for alderen. Der ligger minste bakpå, imens han derimot er utrolig flink å tegne og med bokstaver og bøker og tall.
Men ja, det er for dårlig egentlig. Burde vært flere assistenter og lignende på et klasserom! Er jo helt umulig for en lærer å tilpasse undervisninga til alle :( samtidig har alle elevene krav på tilpassa opplæring og læreren blir nesten svarteper ifølge foreldre for at de ikke klarer det.
 
Jeg har forståelse for at det er krevende for læreren selv om vår eldste var 14 i klassen, ikke 30. Og med assistent. Men når jeg har et barn som ikke vil gjøre mot det læreren sier, og derved leser leseleksa fem ganger, kan den utenat før han begynner, i stedet for å gi seg etter et par ganger av Ole ser og Kari går, og heller lese i en bok. Læreren ga ham ikke tillatelse til det før langt uti andre klasse. Hadde vært fint om vi som foreldre kunne få tilrettelegge når læreren ikke har kapasitet men det var ikke rom for å kutte noe av repetisjoner, det måtte komme i tillegg i så fall

Han leste ikke leselekser. Ham gjenfortalt, for han kunne dem de hadde jo jobbet med teksten på skolen

Andre skoler klarer gi tilpasset leselekser tkø store klasser så hvorfor ikke på vår skole? Det er rett og slett, bekreftet av flere som jobber der, ikke kultur for å tilrettelegge utover å gi enda mer av det samme.
 
Jeg har forståelse for at det er krevende for læreren selv om vår eldste var 14 i klassen, ikke 30. Og med assistent. Men når jeg har et barn som ikke vil gjøre mot det læreren sier, og derved leser leseleksa fem ganger, kan den utenat før han begynner, i stedet for å gi seg etter et par ganger av Ole ser og Kari går, og heller lese i en bok. Læreren ga ham ikke tillatelse til det før langt uti andre klasse. Hadde vært fint om vi som foreldre kunne få tilrettelegge når læreren ikke har kapasitet men det var ikke rom for å kutte noe av repetisjoner, det måtte komme i tillegg i så fall

Han leste ikke leselekser. Ham gjenfortalt, for han kunne dem de hadde jo jobbet med teksten på skolen

Andre skoler klarer gi tilpasset leselekser tkø store klasser så hvorfor ikke på vår skole? Det er rett og slett, bekreftet av flere som jobber der, ikke kultur for å tilrettelegge utover å gi enda mer av det samme.
Ja, er enig der. Det blir for gale. Når det er så enkelt å tilrettelegge at man kan gi litt vanskeligere lekser til en elev burde det ikke være noe problem. Det er jo skolen som skal tilpasse seg barna, ikke barna som skal tilpasse seg skolen. Det begynner å bli vanskelig når det er snakk om å ha 4 forskjellige undervisninger om ett tema på 2 klassetimer fordi elevene lærer forskjellig med en assistent. Det er nesten umulig selv om man så gjerne vil at alle skal ha økt læringsutbytte.
Men å gi elever lekser etter behov er jo noe helt anna og burde være enklere i praksis
 
Ja, er enig der. Det blir for gale. Når det er så enkelt å tilrettelegge at man kan gi litt vanskeligere lekser til en elev burde det ikke være noe problem. Det er jo skolen som skal tilpasse seg barna, ikke barna som skal tilpasse seg skolen. Det begynner å bli vanskelig når det er snakk om å ha 4 forskjellige undervisninger om ett tema på 2 klassetimer med en assistent. Det er nesten umulig selv om man så gjer me vil at alle skal ha økt læringsutbytte.
Men å gi elever lekser etter behov er jo noe helt anna og burde være enklere i praksis

At undervisningen nødvendigvis ikke er like lett å nivådele ja, men leksene burde vært mulig, ved å ikke kreve at alle leser en siden i Tuba Luba fem ganger som leselekse, men gi tekster på ulike nivå. Vi har fylt opp med annen leselekse på si, men i stor grad oppnåde skolen det de indirekte prøvde på, han er falt ned på nivå med de andre. I øvre del av klassen i de teoretiske fagene, men han er ikke lenger et trinn eller to over pensum hverken i matte eller lesing slik han i første klasse var. Vi hr ikke klart å holde det oppe når det så absolutt ikke ble jobbet i samme retning på skolen.

Nå er det jo ikke sånn at mitt ønske var at han skulle ligge over klassens nivå, men at han skulle få møte noen utfordringer på sitt nivå. Nå sitter jeg der med en femteklassing som presterer godt, men ikke langt over, og klager over at skolen er kjedelig for det er for lett, men han gjør ikke en særlig stor innsats og læreren synes han klarer seg fint.
 
At undervisningen nødvendigvis ikke er like lett å nivådele ja, men leksene burde vært mulig, ved å ikke kreve at alle leser en siden i Tuba Luba fem ganger som leselekse, men gi tekster på ulike nivå. Vi har fylt opp med annen leselekse på si, men i stor grad oppnåde skolen det de indirekte prøvde på, han er falt ned på nivå med de andre. I øvre del av klassen i de teoretiske fagene, men han er ikke lenger et trinn eller to over pensum hverken i matte eller lesing slik han i første klasse var. Vi hr ikke klart å holde det oppe når det så absolutt ikke ble jobbet i samme retning på skolen.
Huff, det er jo helt feil :(
Forstår ikke det behovet for å presse alle inn i a4 boksa på alle måter man kan. Lekser er jo en simpel sak å tilrettelegge..
Eldste som går i 2 har både 1 og 2 klasse kunnet leseleksene utenat og de repeterer det hele uka før de leser det inn på paden på fredagen. Selv om det er tre tekster inndelt på nivå. Så ofte leser hun egne bøker i stedet for leksa, fordi hun sier selv hun er lei av å repetere. Det blir jo uhyre kjedelig for de med det samme repeterende mønsteret. Mer variasjon i leksene hadde uten tvil vært det beste
 
Huff, det er jo helt feil :(
Forstår ikke det behovet for å presse alle inn i a4 boksa på alle måter man kan. Lekser er jo en simpel sak å tilrettelegge..
Eldste som går i 2 har både 1 og 2 klasse kunnet leseleksene utenat og de repeterer det hele uka før de leser det inn på paden på fredagen. Selv om det er tre tekster inndelt på nivå. Så ofte leser hun egne bøker i stedet for leksa, fordi hun sier selv hun er lei av å repetere. Det blir jo uhyre kjedelig for de med det samme repeterende mønsteret. Mer variasjon i leksene hadde uten tvil vært det beste
Mi mellomst går i andre klasse og de har i det minste ei bok med tekster på tre nivå ja, hun har siden første klasse lest den vanskeligete, eller alle tre, men de leser ikke den samme siden mange ganger i løpet av uka i alle fall, så for hennes del har leksa fungert mye bedre. De gjør dessuten mye matte på multi smartøving på ipad, og hun er dessuten ikke like teoretisk langt forran som broren er/var. Hun er flink og klarer seg utmerket, men er ikke trukket like mye ned av skolen.

Vi får se hva lærerene har å si på elevsamtalene som vi vel skal ha nå etter vinterferien en gang.
 
Jeg har forståelse for at det er krevende for læreren selv om vår eldste var 14 i klassen, ikke 30. Og med assistent. Men når jeg har et barn som ikke vil gjøre mot det læreren sier, og derved leser leseleksa fem ganger, kan den utenat før han begynner, i stedet for å gi seg etter et par ganger av Ole ser og Kari går, og heller lese i en bok. Læreren ga ham ikke tillatelse til det før langt uti andre klasse. Hadde vært fint om vi som foreldre kunne få tilrettelegge når læreren ikke har kapasitet men det var ikke rom for å kutte noe av repetisjoner, det måtte komme i tillegg i så fall

Han leste ikke leselekser. Ham gjenfortalt, for han kunne dem de hadde jo jobbet med teksten på skolen

Andre skoler klarer gi tilpasset leselekser tkø store klasser så hvorfor ikke på vår skole? Det er rett og slett, bekreftet av flere som jobber der, ikke kultur for å tilrettelegge utover å gi enda mer av det samme.

Så trist at de ikke klarte det engang, jeg forstår ikke den repeteringen de skal gjøre når de er lesedyktige. Her får nå førsteklassingen egne bøker, to bøker i uka, og leseleksen leses kun på mandager da 2 ganger. Jeg informerte bare lærer at vi gir han andre leselekser enn leseboka og da fant lærer frem andre bøker og repeteringen var ikke nødvendig. Sånne enkle grep bør alle klare uansett antall i klassen :)
 
Så trist at de ikke klarte det engang, jeg forstår ikke den repeteringen de skal gjøre når de er lesedyktige. Her får nå førsteklassingen egne bøker, to bøker i uka, og leseleksen leses kun på mandager da 2 ganger. Jeg informerte bare lærer at vi gir han andre leselekser enn leseboka og da fant lærer frem andre bøker og repeteringen var ikke nødvendig. Sånne enkle grep bør alle klare uansett antall i klassen :)

De har ikke andre bøker virker det som. Lærer fant rett nok en annen lærebok til ham, men det var jo bare et annet læreverk og ikke noe bedre det dengang vi ba om det. Så vi har heller brukt bibliotek og bokklubber og funnet ting han liker å lese og han låner mye på skolebiblioteket. Jeg har nedtelling til sommerles, ungene mine motiveres veldig av det og leser masse i juni-juni.august :)
 
Back
Topp