3åring som leser

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Eller, ikke tre helt enda. Han blir tre til helga!

Han lærte seg hele alfabetet når han var 1 år og jeg ble ganske overrasket over det.
Idag knakk han lesekoden.
Han las "bamse", "drage" og "frosk" helt uoppfordret og uten hjelp! :o holdt på å dette av stolen når jeg så det, han fulgte bokstavene med fingrene og sa lydene til bokstavene tydelig.
Etterfulgt med "jaaaa, klarte det":hilarious:
Eldste lærte seg ikke å lese før hun begynte på skolen, og kunne ikke alle bokstavene engang når hun begynte tror jeg..

Noen andre som har barn som leste tidlig? Er det her helt normalt? :hilarious:

Wow, utrolig imponerende! Skikkelig stilig!

Min femåring har lest snart et år nå. Løsnet skikkelig i høst og nå leser hun små bøker og skriver historier. Jeg trodde hun var tidlig! ;)

Jeg har også ei som fyller tre snart. Hun kan kun kjenne igjen sin egen bokstav og et par til, men er så dårlig på uttale at hun ikke kan bokstavlyder! Er nok maaange år til hun leser.

Min (snart) 3åring er laaangt ifra det der :p hun er flink med ord i sammenheng med bilder, kan mange sanger (med litt feil ord her og der) og viser mye interesse for tall:) dette er eldste vår, så har ikke peiling hva som er normalt å kunne og ikke nå. Men bhg sier at hun ligger fint ann:)
men jeg vil si at det der med lesingen er imponerende! :D

Så kult! Min treåring kan skrive navnet sitt, og kjenner det igjen. Kan noen få andre bokstaver også, men er langt fra å lese ord. Så morsomt! :)

Min er bare 1,5 og kan ingen bokstaver eller tall. Men jeg begynte visst å lese da jeg var 3 i følge mamma, så helt uvanlig er det nok kanskje ikke.
Var veldig glad i å lese hele barndommen og pløyde gjennom alt jeg kom over av bøker.

Oi, Damn. Det er imponerende. Det er faktisk ikke så mange som kan lese når de begynner på skolen, så veldig normalt er det ikke. :hilarious: Eldste min kunne også lese tidlig, men ikke sååå tidlig. Hun skrev bursdagskort til meg alene når hun var 4,5, men jeg husker ikke når hun begynte å lese. Tipper rundt 4.

Her er eldre 5.5 år og nr 2 3 år. De er langt fra å lese begge to. Men de gjør det med vilje i bhg også her. Samarbeidet mellom bhg og skole går på at de ikke skal kunne lese eller regne før de begynner, skolen er redd det kan bli ett kjedelig 1 skoleår og man kan dette ut. Men utrolig imponerende å kunne det så tidlig.

Ja, mi var 2 år når ho satt ved frokost bordet å sa forskjellig bokstaver på pålegget. I butikken sa hun bokstaver og spurte. Så lager kort med bokstaver til ho.

Var drit kjedelig å lese eventyr for ho, for ho spurte bare om bokstaver og sa ord med første bokstav osv. Var jo veldig stas da. Er skolesterk jente nå .

Wow. Mi er jo fylt tre, og skal på skolen året før din. Og hun kan ikke sin egen bokstav engang. Dvs hun klarer tegne den, det er jo i. Men hun har ikke et forhold til bokstaver enda

Min leste i 3 års alderen, men er sterkere med tall/matte :) Han gleder seg til å begynne på skolen, for å lære ting :) er redd han blir litt skuffet :p

Her er eldre 5.5 år og nr 2 3 år. De er langt fra å lese begge to. Men de gjør det med vilje i bhg også her. Samarbeidet mellom bhg og skole går på at de ikke skal kunne lese eller regne før de begynner, skolen er redd det kan bli ett kjedelig 1 skoleår og man kan dette ut. Men utrolig imponerende å kunne det så tidlig.
Med vilje? Oi, det høres rart ut.. Skolen vi skal bruke, sier at skolen har plikt til å legge opp undervisningen for den enkelte, etter deres behov! Min som skal begynne på skolen til høsten, leser og skriver som en reser nå, og de sier på skolen at det da skal lages et opplegg for den enkelte slik at det ikke skal bli kjedelig. Det skal bare være positivt å kunne ting på forhånd, fikk vi beskjed om...

Med vilje? Oi, det høres rart ut.. Skolen vi skal bruke, sier at skolen har plikt til å legge opp undervisningen for den enkelte, etter deres behov! Min som skal begynne på skolen til høsten, leser og skriver som en reser nå, og de sier på skolen at det da skal lages et opplegg for den enkelte slik at det ikke skal bli kjedelig. Det skal bare være positivt å kunne ting på forhånd, fikk vi beskjed om...
Så inmponerende. Når på året er hen født?

Barns leseutvikling er veldig ulikt, men å lese (avkode + forstå) når du er tre er veldig spesielt. Barn er ofte ikke modene for det før de er mellom 5 og 7, det er en av grunnene til at barn begynner på skolen i den alderen.

Oj,virkelig? Så rart... som lærer i barneskolen tenker jeg at det er kjempefint om barna lærer seg å lese før de starter på skolen. De har jo uansett krav på tilpassa opplæring,så det at det kan bli kjedelig hørtes litt rart ut i mine ører.
Det samme gjelder med tall og regning. Jeg har hatt flere elever som har lest og regna da de begynte i 1.klasse og jeg har ikke fått tilbakemeldinger på at de har kjeda seg. Heller tvert imot :)

4 åring her kan ikke lese. Men han kan skrive navnet sitt, mamma og pappa. Pluss han staver de om du spør han. :)

Men at de sier det, og at skolen er pliktig til det er jo noe annet enn at de GJØR det... Dessverre.

Alle har rett til tilrettelagt opplegg, men det er ikke lett å gjennomføre dessverre. Det er ikke lett å lage individuelt opplegg til hvert enkelt barn i alle fag heller.
Tenk deg døgnet til en lærer som skal tilpasse alle lekser til 20 elever til hver dag... Og hvordan skal man tilpasse klassetimene til 20 elever når noen kan veldig mye mer enn de andre?

Her var eldste en raser i matte, og Frøkna på lesing og bokstaver når de begynte på skolen, men tilpasning i matte til eldste så vi ikke noe til selv med etterspørsel.
Frøkna fikk rett nok vanskeligere bøker å lese, så hun fikk tilrettelagt. Men det er ikke dermed sagt at de kan tilpasse absolutt alt. Og det kan det være greit å være klar over, at selv om de sier det så er det ikke sikkert at lærers og foreldres formening om tilrettelegging er den samme...

Her lærte lillefrøken seg å lese helt på egen hånd noen måneder før hun fylte 4 år. Holdt på å kjøre av veien da hun leste POLITI da vi reiste forbi politistasjonen her vi bor. Begynte å undersøke litt og hun kunne ganske mye. Fram til da trodde jeg hun bare lot som, da hun ville ha bok på senga som storesøster.

Veldig merkelig opplevelse! Storesøsknene var ikke slik i det hele tatt.

Men når du har et barn som catcher ting så tidlig, tror jeg det er lurt å gå i tett dialog med skole fra starten av.

Kjempebra! Bare pøs på med morsomme bøker og enkle ord. Men pass på. Dette er en lek for en 3 åring, lite vet han hva som ventes ved skolestart og krav som blir stilt. Men det vet vi foreldre. Derfor viktig å holde dette til en lek.

Back
Topp