25% under gjennomsnittet :(

UngeSpire

gravid, septemberspire <3
Fikk beskjed om at lillemann er 25% under gjennomsnittet. Hjertet mitt brast. Ny måling om en uke, gruer meg :(( rundt 2200g i uke 37+2 :(

Noen med lignende erfaringer? Alt annet var bra men 2200 er så lite :(

Sniker fra oktober. Det var lite ja:( Her er lille 10% under gjennomsnittet, 2400g for 8 dager siden, 36+5 idag. :) Fikk beskjed at +/- 15% er helt vanlig. Men det er jo veldig bra at alt annet sto bra til! :)

Det er så forskjell på de som måler, bare en liten plassering av sirkelen på skjermen feil, så får man avvik.
Hos meg så har de målt masse forskjellig, fikk ekstra kontroll pga det.. De målte avflatende vekst på 2 målinger, mens han sisten legen målte helt normal vekst.. Ikke så lett for mammahjertet..

Kontrollmålte de flere ganger? Kanskje du skulle fått andre til å måle også?

Sniker fra oktober. Det var lite ja:( Her er lille 10% under gjennomsnittet, 2400g for 8 dager siden, 36+5 idag. :) Fikk beskjed at +/- 15% er helt vanlig. Men det er jo veldig bra at alt annet sto bra til! :)
Ja. 25% var veldig mye. Men eneste de sa også at han er jo ferdif utviklet og er jo noen fostre enda mindre enn det igjen også. Skal på kontroll til uken, gruer meg så sinnsykt mye :( blir 7 laaaange dager

Det er så forskjell på de som måler, bare en liten plassering av sirkelen på skjermen feil, så får man avvik.
Hos meg så har de målt masse forskjellig, fikk ekstra kontroll pga det.. De målte avflatende vekst på 2 målinger, mens han sisten legen målte helt normal vekst.. Ikke så lett for mammahjertet..

Kontrollmålte de flere ganger? Kanskje du skulle fått andre til å måle også?
Hun samme dama kontroll måla. Men ikke noen andre. Det var en overlege. Skal på kontroll til uken, gruer meg så sinnsykt mye :( blir 7 laaaange dager

Hvor langt er du nå?

Hun samme dama kontroll måla. Men ikke noen andre. Det var en overlege. Skal på kontroll til uken, gruer meg så sinnsykt mye :( blir 7 laaaange dager

Hvor langt er du nå?

Hadde 4 forskjellige på 4 kontroller.. alle målte ganske forskjellig. Jeg tror ikke jeg hadde bekymret meg så mye hadde jeg vært deg :-) Men skjønner at mammahjertet har det litt vondt altså, ble litt bekymret jeg og.

Jeg er 41+2 i dag, blir satt i gang i morgen.
Snuppa er estimert til 3,6-3,7 kg på siste måling.. bare 2 uker før det sa den legen rett over 3 kg..

Jeg ville heller ikke ha lagt altfor mye ut i fra en målning, spesielt siden du får oppfølgning. Hadde de vært veldig bekymret så hadde de satt deg i gang :)

Det går nok fint med han, men sa de noe om hvorfor?
Nei. De visste ikke hvorfor for morkaken så fin ut men hvis han ikke gikk opp til neste uke så skulle de vurdere om jeg måtte settes i gang pga næring. Men han sparker og trives. Blir noen lange 7 dager

Hadde 4 forskjellige på 4 kontroller.. alle målte ganske forskjellig. Jeg tror ikke jeg hadde bekymret meg så mye hadde jeg vært deg :-) Men skjønner at mammahjertet har det litt vondt altså, ble litt bekymret jeg og.

Jeg er 41+2 i dag, blir satt i gang i morgen.
Snuppa er estimert til 3,6-3,7 kg på siste måling.. bare 2 uker før det sa den legen rett over 3 kg..
Lykke til imorgen <3 blir en laaaang uke foran meg

Nei. De visste ikke hvorfor for morkaken så fin ut men hvis han ikke gikk opp til neste uke så skulle de vurdere om jeg måtte settes i gang pga næring. Men han sparker og trives. Blir noen lange 7 dager
Noen er jo rett og slett bare små, og det er jo ikke alltid det blir lagt merke til på UL heller. Jeg har født åtte dager over termin og fått gutt på 3400g, mens andre kanskje føder i uke 37 og får på 3800g. Tror de det er noe med morkaken er det selvfølgelig tryggest å få han ut da.

Syns ikke du skal beskymre deg for mye, men vet det er lettere sagt enn gjort. Fikk beskjed om at lille gutt var 36 % mindre enn gjennomsnittet i uke 31, da fikk jeg også påvist svangerskapsforgiftning, noe som endte opp med at jeg måtte ta katastrofe keisersnitt i uke 31 +5 Mathias var bare 1415 gram når han ble født. Men han var helt ferdig utviklet å det er jo tross alt det viktigste i dag er Mathias 6 uker, å vi har vært hjemme i 3, han er frisk og rask gutt på 2,2 kg. Dette ordner seg kjære deg

Min førstefødte var nærmere 30% under gjennomsnittet, og frisk som en fisk. Ikke bekymre deg, at han er over 2 kg er jo kjempebra og du er allerede nært termin, noe som også er kjempebra. Tror ikke det er bra for baby at du bekymrer deg så mye hele tiden, så slapp av og nyt de siste dagene/ukene som er igjen av svangerskapet.

Husk at normal fødselsvekt regnes å være fra 2,5 til 4,5 kg født ved termin. Noen må føde de minste og andre de største uten at det er noe galt med noen av babyene. Det kan høres skummelt ut med 25% under sjennomsnittet, men du skal ganske langt under snittet før det er farlig så lenge de har sjekket morkaken og at alt er bra. Hvis knøttet ditt følger sin egen vekst vil det være rundt 2,8kg ved termin, noe som er helt innafor normalen :) vår jente var 2,7 ved termin (som vil si ca 2,1 i uke 37 hadde de oppdaget det) og det var ingenting galt med henne :) Skjønner du bekymrer deg altså, men du kan nok slappe helt av så lenge du får oppfølging og heller være glad for at du ikke skal presse ut en kjempe ;)

Sniker fra juni - Ikke bekymre deg unødig! Snuppa mi ble født 2,3kg en uke etter termin, men helt sunn og frisk og de fant aldri ut hvorfor hun var så lita. Hun har vokst som en superhelt etter fødselen og er liten og sterk. Jeg fikk helt sjokk da hun kom ut og var så liten (helt normal lengde og hodeomkrets), vi hadde ingen indikasjoner på st hun ikke hadde det bra i magen, mine sf-mål og vekt var fine osv.,men alt har gått kjempefint i etterkant. Vær glad de har oppdaget det, så følger de deg godt opp, og du får masse god hjelp på barsel til å få opp vekta raskt i tilfelle. De vekst-estimatene er dessuten ofte rimelig feil etter hva jeg husker fra juni-forumet. :)

Min førstefødte var nærmere 30% under gjennomsnittet, og frisk som en fisk. Ikke bekymre deg, at han er over 2 kg er jo kjempebra og du er allerede nært termin, noe som også er kjempebra. Tror ikke det er bra for baby at du bekymrer deg så mye hele tiden, så slapp av og nyt de siste dagene/ukene som er igjen av svangerskapet.
Ble du satt igang når din var så liten? Pga næring osv?

Ble du satt igang når din var så liten? Pga næring osv?

Nei, de mente at hun bare var så lita rett og slett fordi det var sånn hun skulle være. Jeg ble fulgt tett opp med ultralyd da, med vekstkontroll hver andre uke, og blodgjennomstrømming en gang i uka. Etter fødsel ble det oppdaget at morkaken var liten, men fungerte som den skulle, så ja ikke noe klokere der. Hun var og er bare en lettvekter :) fikk hvertfall brukt 50-56 leeenge! Gikk over til 62 når hun først var et halvt år :)

Noe jeg hvertfall opplevde som "viktigst" var ikke vekta, men når babyen blir født. En gjennomsnittlig baby født prematur er ofte slappere og i dårligere form enn en liten baby innenfor termin. Og du er jo innenfor termin nå, og det er bra :)

Nei, de mente at hun bare var så lita rett og slett fordi det var sånn hun skulle være. Jeg ble fulgt tett opp med ultralyd da, med vekstkontroll hver andre uke, og blodgjennomstrømming en gang i uka. Etter fødsel ble det oppdaget at morkaken var liten, men fungerte som den skulle, så ja ikke noe klokere der. Hun var og er bare en lettvekter :) fikk hvertfall brukt 50-56 leeenge! Gikk over til 62 når hun først var et halvt år :)
Hvor mye veide ho til fødsel ?:) og stoppet vekta å øke/vokse eller økte den men bare kjempe liten økning ?

Hei! Skjønner at det ikke er like kjekt å høre det! Men det trenger ikke å stemme helt. Med min jente fikk jeg beskjed om at hun hadde 22 % vekstavvik og kom til å være 2700 g(uke 41+2). Da hun ble født dagen etter viste det seg at de hadde tatt litt feil, de sa jo +-500 g, og hun var 3310 g:) Lykke til!

Back
Topp