24 tips til en vellykket julaften – med små barn

Ikke i bruk

Forumet er livet
Det er knyttet store forventninger til barnas første julefeiringer. Her er tipsene som øker sjansene for at feiringen blir så koselig som dere håper på.

Har du noen egne tips å dele?
 
Fortell mannen om hva du forventer at han skal bidra med, og gjerne at han ikke venter til siste øyeblikk ;)
 
Her får ungene julestrømper med gaver i på morgenen, de henger jeg opp før jeg legger meg:)

Så tar vi det helt rolig, ungene får se tv på soverommet vårt og vi tar en sen frokost.

Vi skal til mine foreldre i år, har bedt om at vi spiser julemiddagen litt tidligere enn om det kun var voksene, også har vi avtalt at vi kun har med gavene til og fra de man feirer med, blir så mye å pakke opp ellers, og ungene går lei lenge før alle gavene er åpnet

Resten av gavene åpnes enten tidligere på dag julaften, eller første juledag:)

Vi stresser heller ikke noe i romjulen, mange har planlagt alle middager alle dagene, ribbe første dag, lutefisk andre dag osv.

Jeg er oppvokst med restemiddag eller grandis, kun julaften og nyttårsaften vi hadde noe spesielt.
Mamma ville nyte de ekstra fridagene hun fikk i julen, og vi barna savnet ikke fancy middager :)
 
Ta livet med ro ig ikke stress, vi fulgte ikke rutiner på sånne dager og det gikk helt fint. Vi koste oss, tok det med ro og hadde det fint med familie.
 
Vi har tatt over ansvaret for julefeiringen i år slik at vi kan ha tidligere middag og få toåringen i seng til vanlig tid. Etter å ha vært barnevakt noen ganger innser resten av familien at det ikke er vi som er vanskelige bare for å være det - kommer han sent i seng, tar leggingen ekstra lang tid og han våkner tidligere neste morgen.
 
Her har vi julaften på barnas premisser (3 år, 2 år og 3 mnd). Endringer i spesielt søvn rutiner fungerer dårlig for mine barn så her følges vanlige rutiner også tilpasser vi voksne julefeiringen etter det. Nr 2 er en litt innadvendt person som ikke trives med altfor mye mennesker og støy så vi deler familien i to og er halvparten på julaften og den andre halvparten 1.juledag.
Resten av julen er uten store middagsselskap eller familie sammenkomster.
 
Back
Topp