23/5-regelen!!

Lille_Rosin

Betatt av forumet
Finner INGEN svar noen sted og håper det er noen her inne som har litt peiling.

Jeg har ikke jobbet. det har jeg ikke rukket enda. Skal nå begynne å jobbe kombinert med privatisteksamener (hele NI stykker) fra April-Juni. Søke på sommerjobb på sykehjem tenkte jeg.

Jeg har to barn. største fyller åtte år i år.
Jeg har studert vg1 helse og sosial og vg2 barne og ungdom. jeg har også studert via NKI helsefagarbeider. fikk topp karakterer, men tok aldri eksamen siden jeg heller hoppet på barne -og ungdomsarbeiderfaget.
Så har jeg nå det siste året gått på VG3 påbyggning for å få gennerell studiekompetanse. jeg har fått karakterene for første halvår for frem til jul gikk jeg vanlig skole. siste halvdel blir tatt som privatist.

jeg ringte ei dame på en høgskole jeg vil søke på om jeg greier eksamene mine. hun mente at jeg ikke trengte å ta de siste eksamene som nå gjennstår på VG3 almennfag påbygg. fordi jeg har fylt 24 dette året, samt at jeg har barn. og dette teller selv om jeg ikke har jobbet. men synes det høres litt for godt ut til å være sant?!

Kan noen her noe om dette? hadde vært så fint om jeg kunne fått et sikkert svar [:-] kommer jeg innenfor 23/5 regelen?

Se her:

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/

Poengberegning av 23/5-regelen
Er du studiekvalifisert på grunnlag av 23/5-regelen (23 års alder og 5 års praksis/utdanning) blir du poengberegnet på grunnlag av studiekompetansefagene + evt. fag som skal dekke spesielle opptakskrav eller som gir realfags- eller språkpoeng. Alderspoeng gis fra og med året du fyller 24 år.

Karakterpoeng
Gjennomsnittskarakteren blir regnet ut på grunnlag av alle karakterene som inngår i grunnlaget ditt, både standpunkt- og eksamenskarakterer.
Summen av karakterene blir delt på antall karakterer. Gjennomsnittskarakteren multiplisert med 10 gir karakterpoengene.

Har du bestått matematikk 5 uketimer i Reform 94, har du også dekket kravet til matematikk etter læreplanen i Kunnskapsløftet, selv om matematikk her er utvidet til 224 årstimer (ca 8 uketimer).

Eksempel på poengberegning av studiekompetansefagene:

Fag Standpunkt Eksamen
Norsk hovedmål 5 4
Norsk sidemål 4 4
Norsk muntlig 4 3
Engelsk 3
Matematikk 3 3
Naturfag 5
Samfunnsfag 4
Historie 4
Sum 32 14
32 + 14 = 46 : 12 (antall karakterer) = 3,833 x 10 = 38,3 karakterpoeng.

Har du forbedret karakteren i et fag med privatisteksamen, vil den nye karakteren erstatte både gammel standpunkt- og eksamenskarakter (hvis dette gir høyere gjennomsnittskarakter).

Bare søkere som har karakter i samtlige studiekompetansefag (og evt. tilleggskrav) blir poengberegnet. Er ett eller flere fag dekket på annen måte, får du individuell vurdering.

Realfags- og språkpoeng
23/5-søkere kan få inntil 4 poeng for programfag i realfag og fremmedspråk i Kunnskapsløftet (og for tilsvarende studieretningsfag i Reform 94 eller linjefag i tidligere strukturer) på¨samme måte som søkere med 3-årig videregående utdanning. Mer informasjon om dette finner du under realfagspoeng og språkpoeng.

Tilleggspoeng
Det finnes flere typer tilleggspoeng i tillegg til realfagspoeng.

ORIGINAL: Tøsa FTW

Du må ha norsk, engelsk, matte, samfunnsfag, historie og naturfag da.
Og rett antall timer.
Altså det antall timer man har hvis man har generell studiekompetanse... [8D]

Hvordan kan jeg finne ut hvor mange timer jeg har? Er så dårlig på alt dette :-S
Jeg har gjort det jeg skrev over. pluss gått hjemme med barn i mellom der da. når de er kommet til [;)]

ORIGINAL: Lille_Rosin

ORIGINAL: Tøsa FTW

Du må ha norsk, engelsk, matte, samfunnsfag, historie og naturfag da.
Og rett antall timer.
Altså det antall timer man har hvis man har generell studiekompetanse... [8D]

Hvordan kan jeg finne ut hvor mange timer jeg har? Er så dårlig på alt dette :-S
Jeg har gjort det jeg skrev over. pluss gått hjemme med barn i mellom der da. når de er kommet til [;)]

Du ringer skolen å spør pm du kan få vitnemålet ditt sendt i posten

Back
Topp