23/5 regelen

Anotherone

Forelsket i forumet
Sommerfuglene
Juliknøttene 2022
Har du eller noen du kjenner kommet inn på høyere utd ved hjelp av 23/5 regelen?
Hvis ja, hvilket studie og studiested?

nei, du må være over 23, og ha noen basisfag + 5 års dokumentert at du har gjort noe.

En venninne av meg kom inn på førskolelærer.

Jeg har generell studiekompetanse via 23/5-regelen, studerer fremmedspråk på universitet. Dokumenterte de fem årene med omsorg for egne barn.

ORIGINAL: ~RenateMor~

dokumentasjob på gjort hva? vært hjemmemor? jobbet?

omsorg for barn, skolegang, militæret, jobb, frivillig arbeid o.l.

ORIGINAL: Jubelmusa

Jeg har generell studiekompetanse via 23/5-regelen, studerer fremmedspråk på universitet. Dokumenterte de fem årene med omsorg for egne barn.

Bare la ved fødselsattest?

hvilke fag må man ta da? For å gå under 23/5 regelen? jeg blir 22 år nå i august og tar studiekompetansen som privatist.. hvordan blir det da?

matte, norsk, naturfag, historie & engelsk!

ORIGINAL: deppsi

ORIGINAL: Jubelmusa

Bare la ved fødselsattest?

Ja, og bostedsattest som viser at de har bodd sammen med deg.

hvilke fag må man ta da? For å gå under 23/5 regelen? jeg blir 22 år nå i august og tar studiekompetansen som privatist.. hvordan blir det da?

Hvis du skal ta eksamen i alle fagene som privatist, må du ta:

Norsk bokmål, skriftlig og muntlig
Nynorsk skriftlig
Engelsk, skriftlig og muntlig.
Historie, muntlig
Samfunnslære, muntlig (tror jeg, jeg tok det på voksenopplæring for endel år tilbake og fikk standpunktkarakter)
Naturfag, skriftlig og muntlig
Matte, skriftlig

That should be it, tror jeg... [:D]

Jeg har søkt nå på grunnlag av 23/5 regelen, så kan svare deg i juli[8D]

ORIGINAL: *Becca*

I Bergen?
Gleder meg til svar [:D]

I Bergen?
Gleder meg til svar [:D]

Jepp[:D] Har søkt både høyskolen og universitetet[:)]
Hva har du søkt?

ORIGINAL: DivaAnnie

nei, du må være over 23, og ha noen basisfag + 5 års dokumentert at du har gjort noe.

Okey...høres jo veldig likt ut som realkompetanse, bare at da må man være over 25 (tror jeg hvert fall). Jeg kom innpå sykepleien uten studiekompetanse.

Måtte ha matte + 5 års tidligere jobb (2 år kunne være skole).

Måtte du bare ha matte + 5 års arbeid? Hva slags karakterer hadde du?

ORIGINAL: Linnen83

Da må jeg spørre om et spørsmål også, vist det er greit da.[:)]
Jeg ringte høyskolen i halden for å høre om dette, og da fikk jeg beskjed om at jeg må da ha jobbet innen den sektoren jeg vill utdanne meg til. Altså vist jeg ville bli førskole lærer så måtte jeg ha jobbet 5 år i barnehage? Stemmer det?
For vist ikke har jo noen dører åpnet seg for meg[:D]

Dette er hvis du skal søke på grunnlag av realkompetanse.
Om du tar de påkrevde fagene (norsk, matte, engelsk, naturfag, nyere historie og samfunnsfag), og har minimum 5 års arbeidserfaring/skole/omsorg for egne barn kan du søke på grunnlag av 23/5 regelen, og du søker da på lik linje med dem som har generell studiekompetanse etter 3 år på VGS.

Jeg ringte høyskolen i halden for å høre om dette, og da fikk jeg beskjed om at jeg må da ha jobbet innen den sektoren jeg vill utdanne meg til. Altså vist jeg ville bli førskole lærer så måtte jeg ha jobbet 5 år i barnehage? Stemmer det?

Om du tar de påkrevde fagene (norsk, matte, engelsk, naturfag, nyere historie og samfunnsfag), og har minimum 5 års arbeidserfaring/skole/omsorg for egne barn kan du søke på grunnlag av 23/5 regelen, og du søker da på lik linje med dem som har generell studiekompetanse etter 3 år på VGS.

Oki, så stell av barn teller altså[:)]
Jeg har gått tre årig almenn utdanning, men jeg strøk førsteklasse matte også, strøk jeg 3 klasse engelsk (Fordypning).
Da må jeg ta opp dette da eller? Eller holder det da med matta?

Det er vel i utgangspunktet nok med matte, men om du tar opp igjen engelsken får du jo fordypningspoeng[:)] Det spørs også hvordan snittet ditt er om du regner alle karakterene, kontra karakterene i de 6 fagene som brukes i 23/5 regelen. Hva vil "lønne" seg for deg i forhold til poeng?

Oki, så stell av barn teller altså[:)]
Jeg har gått tre årig almenn utdanning, men jeg strøk førsteklasse matte også, strøk jeg 3 klasse engelsk (Fordypning).
Da må jeg ta opp dette da eller? Eller holder det da med matta?

Det er vel i utgangspunktet nok med matte, men om du tar opp igjen engelsken får du jo fordypningspoeng[:)] Det spørs også hvordan snittet ditt er om du regner alle karakterene, kontra karakterene i de 6 fagene som brukes i 23/5 regelen. Hva vil "lønne" seg for deg i forhold til poeng?

Haha.. snittet er ikke akkuratt noe å skryte av. Og engelsken og matte har jeg prøvd å ta opp som privatist, men stryker hver gang så har vel egentlig gitt opp, men tenker stadig på det at det hadde vært deilig å blitt ferdig med vgs.Har ett fordypningsfag til da, og det er samfunnsfag. Men hvem kan jeg snakke med om dette da? Hva som lønner seg for meg?
Takker for svar og beklager at jeg kupper tråden.

Du kan jo ta kontakt med voksenopplæringen i kommunen og høre om de kan hjelpe deg[:)] Evt om det er noen form for privatskoler som tilbyr de fagene du trenger slik at du kan få undervisning, da blir faren for å stryke på en evt eksamen litt mindre, og det er ikke sikkert du trenger å gå opp til eksamen om du får standpunktkarakter[:)]
Jeg tok alle fagene jeg trenger på et år på intensivgymnas, og eneste faget jeg måtte ha eksamen i var norsk, de andre fikk jeg standpunktkarakter i[:)]

Jeg kom inn på 23/5 regelen.
På førskolelærer ved høgskolen i Bergen [:)]

Back
Topp