.

Jeg ringte jordmortjenesten i kommunen jeg bor i og ble satt opp på time. Kanskje det er litt vanskelig å få tak i de for deg nå pga ferietid? Greit å ha time enten hos lege eller jordmor litt tidlig hvertfall slik at de kan henvise til tidlig ultralyd og ta blodprøver.

Hei. Jeg fant ut at jeg er gravid for litt over en uke siden. Trodde ikke jeg skulle få barn så det var absolutt ikke planlangt og helt uforventet. I dag er jeg 6+1. Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Skal til lege på hjemstedet mitt på onsdag siden jeg er der på ferie, men det er i utgangspunktet ikke en lege jeg liker fordi alle andre er på ferie. Har prøvd å kontakte helsestasjonen i bydelen jeg vanligvis bor i (Bjerke), men de tar ikke telefonen. Forsøkte å ringe helsestasjonen i Nydalen men der fikk jeg ingen time før jeg hadde vært hos lege først.

I en situasjon jeg allerede opplever som svært stressende så gjør ikke dette det noe bedre. Leste også en artikkel med ei som ikke fikk jordmor før i uke 24. Hvordan gikk dere fram når dere skulle bestille time hos jordmor?
Ringte direkte til helsestasjonen kommunalt

Hei. Jeg fant ut at jeg er gravid for litt over en uke siden. Trodde ikke jeg skulle få barn så det var absolutt ikke planlangt og helt uforventet. I dag er jeg 6+1. Nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Skal til lege på hjemstedet mitt på onsdag siden jeg er der på ferie, men det er i utgangspunktet ikke en lege jeg liker fordi alle andre er på ferie. Har prøvd å kontakte helsestasjonen i bydelen jeg vanligvis bor i (Bjerke), men de tar ikke telefonen. Forsøkte å ringe helsestasjonen i Nydalen men der fikk jeg ingen time før jeg hadde vært hos lege først.

I en situasjon jeg allerede opplever som svært stressende så gjør ikke dette det noe bedre. Leste også en artikkel med ei som ikke fikk jordmor før i uke 24. Hvordan gikk dere fram når dere skulle bestille time hos jordmor?

Ringte helsestajsonen og fikk time rundt uke 12-14. vært sånn alle gangene. Du har gjort rett i å kontakte din lokale helsestasjon i bydelen du bor i. Ring igjen i morgen, helst kort tid etter telefontiden har startet. De svarer ofte ikke i lunsjtida og sen ettermiddag. Men på formiddagen burde du komme gjennom også nå som det er ferie :)

Ringte direkte til helsestasjonen kommunalt

Det finnes ikke noe sånt i Oslo tror jeg? Eller har du et nummer? Både i Oslo og da jeg bodde rett utenfor var det så store forhold at man må finne den helsestajsonen man hører til etter bostedsadresse også ringe til denne

Det finnes ikke noe sånt i Oslo tror jeg? Eller har du et nummer? Både i Oslo og da jeg bodde rett utenfor var det så store forhold at man må finne den helsestajsonen man hører til etter bostedsadresse også ringe til denne
Det er jeg ikke sikker på da Oslo er ukjent terreng for min del. Dette gjelder i hvertfall for kommunen jeg bor i :)

Regner med det kan finnes ut av f.eks. her: https://www.oslo.kommune.no/helse-o...vaksine/jordmor-og-svangerskapskontroll/#gref

Det er jeg ikke sikker på da Oslo er ukjent terreng for min del. Dette gjelder i hvertfall for kommunen jeg bor i :)

Da gjelder det nok ikke i Oslo. Er altfor mange helsestasjoner til at det finnes en hovedsentral tror jeg. Sånn siden jeg ikke selv har funnet det nummeret, men om noen her vet får de gjerne korrigere :)

Men råder trådstarter til bare å ringe igjen og prøve på nytt. Og de jeg kjenner i Oslo har fått time rundt uke 14-16 hos jordmor, sånn som man «skal» få - ikke måttet vente til uke 24. lett å bli litt skremt av feks barselopprøret og artikler på nettet om dårlig oppfølging (selv om dette er et reellt problem flere steder og en viktig kamp å ta), men jeg har samtidig bare fått alt jeg har skullet få til rett tid, og det samme med de jeg kjenner som nylig har gått gravide i Oslo og omegn :)

Du får jordmor i bydelen du tilhører. Ring igjen eller send epost. Når de har lav bemanning (ferie) prioriterer de ikke alltid telefonen, men epost svarer de på. I hvert fall var det slik i vår bydel.

Back
Topp