2 trimester

Fant en oversikt på mammanett.no :)

1 trimester:
De første 12 ukene regnes som første trimester. I denne perioden utvikler fosteret de ulike organene i kroppen. Dette er den perioden hvor det er størst sjanse for spontanabort.

2. trimester:
varer frem til uke 28.

3 trimester:
varer fra uke 29 og frem til fødselen. Blir barnet født nå vil det normalt overleve selv om det er for tidlig født.

Det var dn fin oversikt :) har hørt alt fra 12-14 uker på 1 trimester.

Ikke rart man blir forvirra når det et sted står fra uke 13, og et annet sted fra uke 14.. Og på den lilla gravid appen starter den på uke 15!

På appen står det andre trimester starter i uke 14...

Både legen min og gynekologen på ullevåll og den private sa til meg at andre trimester starter fra uke 12. Så får nå håpe de vet hva som stemmer.

1. trimester:
1.-4. uke = 1. mnd
5.-9. uke = 2. mnd
10.-13. uke = 3. mnd
2. trimester:
14.-18. uke = 4. mnd
19.-22. uke = 5. mnd
23.-27. uke = 6. mnd
3. trimester:
28.-31. uke = 7. mnd
32.-36. uke = 8. mnd
37.-40. uke = 9. mnd

Denne er henta frå Wikipedia, så den er korrekt vil jeg tro ;-)

Både legen min og gynekologen på ullevåll og den private sa til meg at andre trimester starter fra uke 12. Så får nå håpe de vet hva som stemmer.
Er det da 12 fullgåtte uker, eller fram til 11+6?
Er man 12+1 er man jo i uke 13. :-)

Jeg tenker det mest logiske er at hvert trimester er like langt, alltså 14 uker hver fra uke 0. Men det har vel egentlig ikke noe å si hvordan man tolker det :)

Back
Topp