2. trimester og vaksine

Datadame

Forelsket i forumet
Julikulene 2020
Juliknøttene 2022
Prøver å Google litt, og enkelte plassert står det at 2. trimester startar i veke 12, medan andre plassar står det veke 14. Nokon som veit kva ein tek utgangspunkt i når det kjem til vaksine?

Som gravid bør ein jo ta både influensavaksine og 3. dose koronavaksine. Kor lenge bør det gå mellom dei to vaksinane? Og kva bør ein ta først?

Prøver å Google litt, og enkelte plassert står det at 2. trimester startar i veke 12, medan andre plassar står det veke 14. Nokon som veit kva ein tek utgangspunkt i når det kjem til vaksine?

Som gravid bør ein jo ta både influensavaksine og 3. dose koronavaksine. Kor lenge bør det gå mellom dei to vaksinane? Og kva bør ein ta først?

Vet ikke, jeg har alltid hørt uke 12 er 2. trimester. At uke 14 markerer 2. trimester er helt nytt for meg denne måneden.

Det med gravide og influensavaksine er også nytt for meg. Jeg har født to vinterbarn, og fikk aldri høre at jeg burde ta noen vaksine(født i 2003 og 2012). Jeg kommer ikke til å ta noen influensavaksine denne gangen heller, men fortsatt usikker ang. dose 3 corona vaksine.

Men nei, jeg aner ikke. Hør med lokalt helsevesen?

Vet ikke, jeg har alltid hørt uke 12 er 2. trimester. At uke 14 markerer 2. trimester er helt nytt for meg denne måneden.

Det med gravide og influensavaksine er også nytt for meg. Jeg har født to vinterbarn, og fikk aldri høre at jeg burde ta noen vaksine(født i 2003 og 2012). Jeg kommer ikke til å ta noen influensavaksine denne gangen heller, men fortsatt usikker ang. dose 3 corona vaksine.

Men nei, jeg aner ikke. Hør med lokalt helsevesen?
Takk for svar Tenkte å spørre jordmor, men har ikkje fått time det før eg er i veke 13.

Dei nevner alltid gravide når det er snakk om risikogrupper for influensa, så eg har berre gått ut frå at eg bør ta vaksine. Ser også at FHI anbefaler det: https://www.fhi.no/sv/influensa/influensavaksine/influensavaksine-gravide/

Har full forståelse for dei som dropper 3. dose i graviditeten, men sidan gravide no er prioritert, tenker eg å ta den.

Sniker.
Legen min sa at jeg burde ta influensavaksinen etter fullgåtte 12 uker (12+0). Var syk den uka, men tok den 13+5 :)

Sniker.
Legen min sa at jeg burde ta influensavaksinen etter fullgåtte 12 uker (12+0). Var syk den uka, men tok den 13+5 :)
Jeg fikk beskjed om at 13+0 er starten på andre trimester.
jeg er 13+1 og tok influensavaksinen i dag
Ser ut som om det er litt ulik praksis, men då rekner eg med at det er heilt trygt etter 12 veker :happy:

Fikk ikke noeninformasjon om influensavaksinen, fikk dere det fra lege/jm?

Fikk ikke noeninformasjon om influensavaksinen, fikk dere det fra lege/jm?

Jeg fikk info fra fastlegen, anbefalte meg og ta influensavaksinen. Han sa jeg måtte være passert 12 uker, så jeg tok den når jeg var 12+2.

Koronavaksine har jeg lest at man bør ta fra andre trimester, og noen steder har det vært presisert fra 14+0.

:happy:

Jeg fikk info fra fastlegen, anbefalte meg og ta influensavaksinen. Han sa jeg måtte være passert 12 uker, så jeg tok den når jeg var 12+2.

Koronavaksine har jeg lest at man bør ta fra andre trimester, og noen steder har det vært presisert fra 14+0.

:happy:
Takk for svar :)

Jeg snakket med lege om dette i går. Hun ville jeg skulle ta influensavaksinen nå så fort som mulig (er nå 14+3), fordi de har begynt å se litt influensatendenser i samfunnet. Hun mente det var viktigere enn 3-dose coronavaksine siden man er litt beskyttet fra de 2 første dosene. Hun sa også at jeg burde vente en ukes tid etter influensavaksinen med coronavaksine.

Jeg skal ta influensavaksine på fredag er da 11+3, her i England anbefaler de den til alle gravide så fort de vet de er gravide (september til mars) og har gjort det i mange år da influensa kan slå ekstra hardt ut om man er gravid.

Jeg fikk influensavaksinen i går (13+1). Tok den da jeg var gravid med førstefødte også, i 2018. Legen min sa det må gå minst 1 uke før man tar dose 3 av Coronavaksinen. Jeg må uansett vente lenger ettersom det må gå minst 4 mnd (20 uker) mellom dose 2 og dose 3. Jeg tenker å ta den også. Velger å leve i troen på at det er lurt for både mini og meg med litt ekstra antistoffer. Jeg reagerte ikke noe særlig på de første dosene, så håper det går fint denne gangen også.

Jeg fikk influensavaksinen i går (13+1). Tok den da jeg var gravid med førstefødte også, i 2018. Legen min sa det må gå minst 1 uke før man tar dose 3 av Coronavaksinen. Jeg må uansett vente lenger ettersom det må gå minst 4 mnd (20 uker) mellom dose 2 og dose 3. Jeg tenker å ta den også. Velger å leve i troen på at det er lurt for både mini og meg med litt ekstra antistoffer. Jeg reagerte ikke noe særlig på de første dosene, så håper det går fint denne gangen også.
Er det ikke 4,5mnd mellom 2.&3. dose?

Min lege nevnte ingenting om influensavaksine, ville tro det kanakje var sent å ta den nå? 3 dosen er jeg usikker på, men skal spørre når jeg skal på føden. Hvis de sier jeg burde så får jeg ta den

Min lege nevnte ingenting om influensavaksine, ville tro det kanakje var sent å ta den nå? 3 dosen er jeg usikker på, men skal spørre når jeg skal på føden. Hvis de sier jeg burde så får jeg ta den
Det er ikke for sent å ta den nå, og de oppfordrer veldig til det. Hadde ringt legen og sjekket. Kan være ganske alvorlig å få influensa som gravid.

Det er ikke for sent å ta den nå, og de oppfordrer veldig til det. Hadde ringt legen og sjekket. Kan være ganske alvorlig å få influensa som gravid.

Tror ikke det er noe særlig influensa her, men skal høre neste gang jeg er på kontroll en eller annen plass. Har såvidt snakket med sambo om det, han jobber på sykehuset så han og mente det kanskje var lite vits å ta influensavaksine nå. Men som sagt, skal forhøre meg :)

Ringte legekontoret i dag og fekk time til influensavaksine :happy: Ho spurte kor langt eg var komt no, og satt meg opp på tirsdag. Er då 12+2.

Back
Topp