2 trimester, 12 eller 13 uker??

Sistine

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Jeg prøver å finne ut av om andre trimester er når man er 13+0 eller er det når 13 uker er ferdig så man er i andre trimester når man er 14+0. Står jo forskjellig overalt.
 
Veit ikke ass. Men så sier man jo også at man faktisk er i uke 16 når man er 15+0, Så det er jo ikke rart man blir forvirra! [emoji23]
ec8731fd1ecccf2ae2902cc89396809a.jpg
 
Ja, jeg er nå 13+2 og mine to apper sier ulikt. Preglife-app mener jeg er i 1.trimester, mens I'm pregnant-app sier 2. trimester.
 
Ser på bv appen så står det i teksten i uke 13 at man er i andre trimester. Er jo ikke såååå farlig, men jeg synes det er veldig moro å følge med. Første mål var jo 12 uker etter det er det jo det å komme til andre trimester :)
 
I følge norsk helseinformatikk er det fra 14+0 (altså en uke senere enn babyverden). Men er vel kanskje ikke så rart at de ikke klarer å bli enige om det heller, når man ikke klarer å bli enige om man skal regne at man er gravid i 280, 282 eller 283 dager [emoji23]
 
Veit ikke ass. Men så sier man jo også at man faktisk er i uke 16 når man er 15+0, Så det er jo ikke rart man blir forvirra! [emoji23]
ec8731fd1ecccf2ae2902cc89396809a.jpg
Gjør man? [emoji85] Isåfall har jeg gått glipp av noe. I dag er jeg 12+6 men sier at jeg er i uke 12. Den appen du legger bilde av har jeg og, men det er den eneste som viser sånn. Og siden det er den eneste (regner et svangerskap som lengre eller hvordan det er... det kan endres på innstilninger) så velger jeg å se på det som står på feks babyverden-appen. Da er jeg i dag i uke 12. I morgen i uke 13.

Tar jeg helt feil?
 
Gjør man? [emoji85] Isåfall har jeg gått glipp av noe. I dag er jeg 12+6 men sier at jeg er i uke 12. Den appen du legger bilde av har jeg og, men det er den eneste som viser sånn. Og siden det er den eneste (regner et svangerskap som lengre eller hvordan det er... det kan endres på innstilninger) så velger jeg å se på det som står på feks babyverden-appen. Da er jeg i dag i uke 12. I morgen i uke 13.

Tar jeg helt feil?
Hos jordmor på fredag så sa hun at jeg var i uke 15, snart 16, da jeg var 14+5. I mitt hode er jeg jo først NÅ i uke 15 (15+0). [emoji23][emoji23]
 
Hos jordmor på fredag så sa hun at jeg var i uke 15, snart 16, da jeg var 14+5. I mitt hode er jeg jo først NÅ i uke 15 (15+0). [emoji23][emoji23]
Hmm... ja merkelig hvordan de regner den uken så forskjellig. Både jordmor og lege her sier fortsatt uke 12 om man er 12+6. Men betyr jo i grunnen fint lite :) Hehe
 
Hmm... ja merkelig hvordan de regner den uken så forskjellig. Både jordmor og lege her sier fortsatt uke 12 om man er 12+6. Men betyr jo i grunnen fint lite :) Hehe
Bortsett fra hvis det blir fødsel i uke 22/23. Da er uke 23 ekstremt prematurt men legene gjør alt for å redde barnet, mens uke 22 sees som senabort. Plutselig betyr det alt hvordan man ser de ukene..
 
Uke 16 er er den 16. Uken..men man er da 15 uker vei , he he. Det er fordi den første uke, uke 1 er jo 0+0 - 0+6 ☺ du kan tenkte feks det første året til barnet, som blir år 1, er jo nr den er 0 år, andre året , år 2, når den er 1 år.. ☺
 
Uke 16 er er den 16. Uken..men man er da 15 uker vei , he he. Det er fordi den første uke, uke 1 er jo 0+0 - 0+6 [emoji5] du kan tenkte feks det første året til barnet, som blir år 1, er jo nr den er 0 år, andre året , år 2, når den er 1 år.. [emoji5]
Så konklusjonen blir? Når noen spør deg hvilken uke du er i og du feks er 13+2 sier du da uke 13 eller uke 14?

Har lest om dette før... men aldri opplevd i praksis at noen sier de er i uke 14 om de er feks 13+2. "Rundt her" i forhold til både jordmor og lege brukes hvertfall uke 13 helt til man er 14+0 [emoji106]
 
Så konklusjonen blir? Når noen spør deg hvilken uke du er i og du feks er 13+2 sier du da uke 13 eller uke 14?

Har lest om dette før... men aldri opplevd i praksis at noen sier de er i uke 14 om de er feks 13+2. "Rundt her" i forhold til både jordmor og lege brukes hvertfall uke 13 helt til man er 14+0 [emoji106]
Sier uker og dager jeg, så slipper man misforståelsen ;)
 
Så konklusjonen blir? Når noen spør deg hvilken uke du er i og du feks er 13+2 sier du da uke 13 eller uke 14?

Har lest om dette før... men aldri opplevd i praksis at noen sier de er i uke 14 om de er feks 13+2. "Rundt her" i forhold til både jordmor og lege brukes hvertfall uke 13 helt til man er 14+0 [emoji106]

Du kan vel strengt tatt si begge deler.. mem er helt enig med deg! Ingen sier uke 14 når de er 13+2. Men det riktige er å si at du er 13 uker på vei., evt i uke 14 (men det hadde ikke jeg sagt)
 
40 uker / 3 trimester blir vel 13,3 ish? så er vel en del som "runder" opp til 14+0 når de skal gå inn i 2. Trimester:)
 
40 uker / 3 trimester blir vel 13,3 ish? så er vel en del som "runder" opp til 14+0 når de skal gå inn i 2. Trimester:)
Ja, det har jeg tenkt også. Eller med overtid maks 42 uker. =14+0 starter 2. og 28+0 starter 3. Men alle apper og infosteder er jo ikke enige. Det er jo det som gjør det så tullete.
 
Det er jo en ganske vesentlig forskjell når man snakker om ukene :) Jeg er i uke 14 (14+2), og da i min 15. uke. Altså ikke i uke 15, men den femtende uken :p Jeg er også 26 år gammel, i mitt 27. leveår. Alt jeg har opplevd har skjedd i løpet av mine 26 år, men jeg opplever min 27. sommer i år ;)

Men at andre trimester ikke starter før i uke 14 er nytt for meg :p Tidligere har spørsmålet alltid vært om 2. trimester starter 12+0 eller 13+0 :)
 
Det er jo en ganske vesentlig forskjell når man snakker om ukene :) Jeg er i uke 14 (14+2), og da i min 15. uke. Altså ikke i uke 15, men den femtende uken :p Jeg er også 26 år gammel, i mitt 27. leveår. Alt jeg har opplevd har skjedd i løpet av mine 26 år, men jeg opplever min 27. sommer i år ;)

Men at andre trimester ikke starter før i uke 14 er nytt for meg :p Tidligere har spørsmålet alltid vært om 2. trimester starter 12+0 eller 13+0 :)

Nei du er i uke 15 også ☺ men er 14 uker på vei. Uke 1 er 0+0 til 0+6.. selv om det er når msn har mens da, he he
 
Back
Topp