2 tette

Meluha

Betatt av forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
De to eldste er nesten 13 og 18 år når baby 3 blir født, og vi er litt redd at nr.3 blir "enebarn". Vi vurderer å få en nr.4 litt kjapt etter nr.3. Må nevnes at vi selvfølgelig ikke får en nr. 4 bare for å ha venn til nr. 3, men fordi dette er samboers første barn, så kunne vi tenke oss å ha to felles barn. :Heartred Med i vurderingen er jo også om han har lyst å ha to som er sine "egne" barn (selv om han er helt i rollen som stefar til de to eldste).

Spørsmålet er da om det er andre der ute som har tette barn, som kan si noe om hvor tette en evt bør planlegge (gitt at det å bli gravid er uproblematisk)?
De to første skiller 5 år, så jeg aner ikke hvordan det er å ha to bleiebarn/ammebarn samtidig. Kjempestress liksom?

Jeg får tydeligvis hyperemisis når jeg er gravid, så jeg ser for meg at jeg bør vente noen mnd etter fødsel før ny graviditet, så jeg har noe å gå på...

Dere som har typisk 15-24 mnd mellom barna deres, har dere erfaringer som dere kan dele? :Heartred
 
De to eldste er nesten 13 og 18 år når baby 3 blir født, og vi er litt redd at nr.3 blir "enebarn". Vi vurderer å få en nr.4 litt kjapt etter nr.3. Må nevnes at vi selvfølgelig ikke får en nr. 4 bare for å ha venn til nr. 3, men fordi dette er samboers første barn, så kunne vi tenke oss å ha to felles barn. :Heartred Med i vurderingen er jo også om han har lyst å ha to som er sine "egne" barn (selv om han er helt i rollen som stefar til de to eldste).

Spørsmålet er da om det er andre der ute som har tette barn, som kan si noe om hvor tette en evt bør planlegge (gitt at det å bli gravid er uproblematisk)?
De to første skiller 5 år, så jeg aner ikke hvordan det er å ha to bleiebarn/ammebarn samtidig. Kjempestress liksom?

Jeg får tydeligvis hyperemisis når jeg er gravid, så jeg ser for meg at jeg bør vente noen mnd etter fødsel før ny graviditet, så jeg har noe å gå på...

Dere som har typisk 15-24 mnd mellom barna deres, har dere erfaringer som dere kan dele? :Heartred
Ingen erfaring enn så lenge, men du kan få etter denne er født :hilarious:

Jeg har to fra før på 14 og 9, også har jeg en felles med ny sambo som blir 2 i høst. Jeg er 37 da, var egentlig ferdig med barn før jeg traff sambo. Vi snakket tidlig om felles barn da vi ble sammen, men hadde aldri planer om den fjerde da. Men tanker etter hun var født om at han hadde så lyst på to egne barn, og at de to andre var så store i forskjell, fikk pipa til å snu etterhvert. Jeg har aldri hatt så tette før. Storesøster var 5 da guttungen kom, og de har vært og er fortsatt veldig gode venner og krangler aldri, så dette blir nok en ny opplevelse. Har heller aldri hatt to bleiebarn samtidig.
 
Jeg har en på 14, en på 12 og sistemann på 12 mnd ☺️ Er 20+5 med nr 4, så vi hadde samme tanke som dere + at min samboer ville ha 2 egne barn ♥️
 
Ingen erfaring, men registrerer hva folk sier til meg når vi nå skal få to ganske tette (ca 20 mnd mellom). De fleste trekker frem kun positivt, vet ikke om det er for å betrygge meg da kanskje hehe. Men de sier det er så kjekt med to som er interessert i de samme tingene og lekene, man slipper to som alltid har forskjellige ønsker om hva man skal finne på. Og at de har så mye glede av hverandre. Tipper det blir slitsomt, men samtidig komprimerer jo man tiden det er slitsomt på den måten som det er med småtasser.
 
Jeg tror også jeg ønsker meg 2 tette nå.. Hu jeg har fra før rekker bli 13år og ser for meg at det hadde vært fint å ha to litt tette små denne gangen.. Samboer har ikke barn fra før, så håper at det er mulig å "få han med på" det :)
Jeg blir 36år før bebis blir født nå..
Men vi føder en først, også tar jeg det med han når vi kommer så langt :) men spent på hvordan livet ville vært med 2 tette små..
 
Ingen erfaring enn så lenge, men du kan få etter denne er født :hilarious:

Jeg har to fra før på 14 og 9, også har jeg en felles med ny sambo som blir 2 i høst. Jeg er 37 da, var egentlig ferdig med barn før jeg traff sambo. Vi snakket tidlig om felles barn da vi ble sammen, men hadde aldri planer om den fjerde da. Men tanker etter hun var født om at han hadde så lyst på to egne barn, og at de to andre var så store i forskjell, fikk pipa til å snu etterhvert. Jeg har aldri hatt så tette før. Storesøster var 5 da guttungen kom, og de har vært og er fortsatt veldig gode venner og krangler aldri, så dette blir nok en ny opplevelse. Har heller aldri hatt to bleiebarn samtidig.
Gaske likt som meg da. Blir 2 kull med barn :woot: Vi hadde ikke planer om 3. engang, men så snudde ønskene og her sitter vi med nr 3 i magen :hilarious:
 
Ingen erfaring, men registrerer hva folk sier til meg når vi nå skal få to ganske tette (ca 20 mnd mellom). De fleste trekker frem kun positivt, vet ikke om det er for å betrygge meg da kanskje hehe. Men de sier det er så kjekt med to som er interessert i de samme tingene og lekene, man slipper to som alltid har forskjellige ønsker om hva man skal finne på. Og at de har så mye glede av hverandre. Tipper det blir slitsomt, men samtidig komprimerer jo man tiden det er slitsomt på den måten som det er med småtasser.
Mange som spør meg om ikke vi bare skal kjøre på med to tette nå. Velger å tro (innbille meg selv :hilarious:) at det uansett er flere fordeler enn ulemper. Blir nok slitsomt, men hvis man allerede er sliten av 1, så kan man vel like godt være sliten med 2, som å vente til man er ferdig hvilt? Eller? Er 35 nå, så føler ikke jeg kan vente noe særlig heller om vi skal ha enda en.
 
Jeg tror også jeg ønsker meg 2 tette nå.. Hu jeg har fra før rekker bli 13år og ser for meg at det hadde vært fint å ha to litt tette små denne gangen.. Samboer har ikke barn fra før, så håper at det er mulig å "få han med på" det :)
Jeg blir 36år før bebis blir født nå..
Men vi føder en først, også tar jeg det med han når vi kommer så langt :) men spent på hvordan livet ville vært med 2 tette små..
Flere med samme tanker, godt å høre. Ja, vi er også enige om å se hvordan omveltningen blir nå med en baby i hus. Er tross alt 12 år siden sist, og da var jeg ung... Er også nysgjerrig på hvordan livet med to tette er. Mange som sier det er helt fantastisk for barna får så mye ut av hverandre da.
 
Mine to første er det 21 mnd mellom. Det var både fint, kaotisk, slitsomt og alt i mellom. Eldste gikk ikke i bhg før han var 3 år da, men jeg elsket tiden hjemme med han og lillebror. Jeg ammet bare lillebror da.. :)
To bleiebarn er ikke noe mer stress enn én. De er 11 og 9 år nå, og bestevenner ❤️

Nå får jeg to relativt tette igjen, nr 3 blir 2 år og 4 mnd når minstemann kommer. Han går jo i bhg da så blir nok ikke like stress hehe.
Ville ikke hatt noe lenger mellom noen av dem egentlig. Veldig fint med 2 år ish mellom ❤️
 
Flere med samme tanker, godt å høre. Ja, vi er også enige om å se hvordan omveltningen blir nå med en baby i hus. Er tross alt 12 år siden sist, og da var jeg ung... Er også nysgjerrig på hvordan livet med to tette er. Mange som sier det er helt fantastisk for barna får så mye ut av hverandre da.
Ja jeg ser for meg at det er mange fordeler med to tette, og sikkert litt slitsomt innimellom.. :p
 
Vet ikke hvordan det er som forelder, men har selv en bror som er født 20 mnd etter meg. Vi har hatt stor glede av hverandre i oppveksten, men det har nok vært noen utfordringer med at vi har kranglet godt. Synes selv at det har vært helt supert med søsken på egen alder gjennom oppveksten, men også nå som voksen
 
De to eldste er nesten 13 og 18 år når baby 3 blir født, og vi er litt redd at nr.3 blir "enebarn". Vi vurderer å få en nr.4 litt kjapt etter nr.3. Må nevnes at vi selvfølgelig ikke får en nr. 4 bare for å ha venn til nr. 3, men fordi dette er samboers første barn, så kunne vi tenke oss å ha to felles barn. :Heartred Med i vurderingen er jo også om han har lyst å ha to som er sine "egne" barn (selv om han er helt i rollen som stefar til de to eldste).

Spørsmålet er da om det er andre der ute som har tette barn, som kan si noe om hvor tette en evt bør planlegge (gitt at det å bli gravid er uproblematisk)?
De to første skiller 5 år, så jeg aner ikke hvordan det er å ha to bleiebarn/ammebarn samtidig. Kjempestress liksom?

Jeg får tydeligvis hyperemisis når jeg er gravid, så jeg ser for meg at jeg bør vente noen mnd etter fødsel før ny graviditet, så jeg har noe å gå på...

Dere som har typisk 15-24 mnd mellom barna deres, har dere erfaringer som dere kan dele? :Heartred
Kommer veldig ann på personligheten til den eldste av de to tette:D for oss gikk det kjempe fint. Hvilte sånn noenlunde på samme tid. Bestevenn og lekekamerat. 2 bleiebarn er nå en ting..
 
Interessant å lese! Er litt i samme situasjon, selv om jeg egentlig ikke har lyst å gå gravid flere ganger.. Mini her blir jo attpåklatt, så hadde jo vært fint med en til på ca samme alder, men jeg kjenner på alderen selv og har lyst å kunne følge opp de eldste uten å gå gravid eller ha baby hele ungdommen deres :facepalm: Om det skulle bli en til bør vi i så fall begynne med prøving med en gang babyen er født omtrent :bag::hilarious:
 
Interessant å lese! Er litt i samme situasjon, selv om jeg egentlig ikke har lyst å gå gravid flere ganger.. Mini her blir jo attpåklatt, så hadde jo vært fint med en til på ca samme alder, men jeg kjenner på alderen selv og har lyst å kunne følge opp de eldste uten å gå gravid eller ha baby hele ungdommen deres :facepalm: Om det skulle bli en til bør vi i så fall begynne med prøving med en gang babyen er født omtrent :bag::hilarious:
Ja, det er jo nettopp det.
Men barna er nå flinke å tilpasse seg, tror jeg.
Her tar vi med minsten på det meste, og er det noe hun ikke kan være med på så bytter vi slik at en av oss blir med de to eldste på ting. Også setter jeg av kvalitetstid på kveldene med de to eldste. Ser litt tv sammen, spiller et spill, lager vafler eller god kvelds osv.
De er veldig inkluderende, og klager sjeldent på mini!

Eneste er at jeg syns det er synd å være så gammel når de to minste vokser opp.
Eldste konfirmerer seg i vår, og jeg er da 37, mens jeg kommer jo til å være over 50 når siste konfirmerer seg :p
 
Jeg har to stk med 17mnd mellom dem, og det har fungert kjempefint, de har alltid hatt hverandre siden de er så tette. :) bleietiden kunne være litt utfordrende, særlig idet den ene skulle slutte med dem. Og ellers har jeg bare positive ting å si om det, bortsett fra at det kan bli ganske heftige krangler mellom dem innimellom. :smiley-ashamed004
 
Nå som minstemann er født kan jeg si at det er både gleder og sorger med to tette. Mine er 15 mnd mellom, ikke planlagt vel å merke. Syntes svangerskapet gikk ganske greit, greide å sitte på gulvet og løfte eldstemann hele veien. Verste var egentlig første trimester når jeg fortsatt var hjemme i permisjon med eldstemann og var både supertrøtt og kvalm. Det var ikke noe gøy. Både måltider og bleier ble en kjempeutfordring. Så anbefaler at du tilrettelegger for å kunne ha litt hjelp med det om du trenger, evt. planlegger at du er ferdig med permisjon før du blir gravid igjen.

Mistet også melken når jeg ble gravid igjen, det var veldig sårt. Tørrammet eldstemann i et halvt år da, helt utrolig at hun gadd når det ikke var mer en noen dråper, og tandemammer nå. Det er ganske tungt, både fysisk og psykisk, men noe jeg virkelig ønsker å få til slik at eldstemann ikke skal tape det også ved at jeg ble gravid på nytt.

Ellers er det veldig fint å se dem sammen, eldste er veldig kjærlig med lillesøster. Dessuten er det veldig fint at alt bare går i samme grooven. Bytte bleie, amme, påkledning, de trenger mye hjelp begge to. Men tiden går fort og er fint å vite at man blir fort ferdig om man ikke synes det å ha veldig små barn er toppen av lykke.

Min opplevelse er preget av å ha fått en veldig rolig baby nr. 2 da, vet ikke hvordan det hadde vært om hun hadde kolikk eller noe sånt. :smiley-ashamed004

Og, min største tips, lær av mine feil, for all del IKKE planlegg bhg oppstart rett før termin. :woot:
 
Back
Topp