2 hunder må bli avlvet pga dei ser "farlige ut"

Gudle i magen

Elsker forumet
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2983366.ece her er linken.

Stakkars familie[&o]får vondt av dei. helt tragisk at dei kan berre komme å ta hundene å bestemme at dei skal bli avliva for kanskje var det en blanding inn i dei som er ulovlige her i norge. For en tragisk verden!!!!

Selvfølgelig trist for familien, men siden loven er krystallklar på dette punktet burde det kansje ikke komme som noen overraskelse for dem..

ORIGINAL: Froskegele

Selvfølgelig trist for familien, men siden loven er krystallklar på dette punktet burde det kansje ikke komme som noen overraskelse for dem..

Det er jo blanding, så da ser jeg ikke problemet..

ORIGINAL: smash

Leste du artikkelen?

Forskriften om hunder er krystallklar på punktet om ulovlige hunder.
Så lenge politiet mistenker – ut fra hundenes utseende – at den er ulovlig er det opp til hundeeier å bevise at den er lovlig...

Om du blander en ulovlig hund med en lovlig, så gjør jo ikke det avkommet lovlig..

ja det er helt sant det men istedenfor å avlive dei so burde dei jo sende hundene til utlande da!

ORIGINAL: Gudle i magen

ja det er helt sant det men istedenfor å avlive dei so burde dei jo sende hundene til utlande da!

Bare slippe dem ut i den svenske villmarken da eller..?

Men nå har det seg sånn at Amstaff ble ulovlig i Norge for 6 år siden.. Og disse hundene har vært i Norge i 7år.. Alle Amstaffer over 6år er dermed lovlige...

ORIGINAL: Marlu

ORIGINAL: lmk88

Men nå har det seg sånn at Amstaff ble ulovlig i Norge for 6 år siden.. Og disse hundene har vært i Norge i 7år.. Alle Amstaffer over 6år er dermed lovlige...

men hvis hundene er papirløse så kan jo de ikke bevise det. De har jo også fått dem med seg fra sverige uten papirer, noe som er ulovlig i seg selv...

Hvor står det at de kommer ulovlig fra Sverige? Det står at de fikk hundene fra ett omplasseringshjem i Sverige[8|]

ORIGINAL: smash

gjør du ikke???
Man blander jo gjerne inn enkelte raser pga at man ønsker de egenskapene den spesielle hunden har.

F.eks vi har en alaska husky..vår er blandet med greyhound to ledd tilbake. det pga farten til greyhound. og i blanding med sibirsk husky får man en hund som har alle de nødvendige egenskapene en polar utehund skal ha + at den løper raskere enn en vanlig husky.

ORIGINAL: LallePalle

Men en hund som HAR Amstaff i seg, uten at den ligner, får leve? [8|]

om den ikke ligner så blir man som regel ikke mistenk for at det er ulovlig rase.. hadde selv en mix av amstaff/husky/retriver og hun hadde ingen likhetstrekk med amstaffen

ORIGINAL: BitzyhogJulia

Trodde det liksom var litt omega og vite hva hunden man har kan brukes til? Kjøper ikke bare en omplasseringshund uten å spørre etter blandingen...[8|][8|]?

Og nå er hundene 7 år +.. rundt 8 år nå?[8|][8|] Jeg vet ikke helt hva jeg skal si eller tro om dette... Første tanken jeg får er at de vet den er en blanding av amstaff og derfor "vet de ikke hvilken blanding de er".....[8|][8|]

Men når det er sagt så er det ikke hundene det er noe galt med, det er dårlige eiere som har gjort at rasen ikke er lovlig lengere.

sign!

Jepp. Og det ser VELDIG ut som blanding av Amstaff. Og har man blandinger som ligner.. har man et forklaringsproblem om man ikke har bevis for at de ikke inneholder Amstaff.
Derfor... hold dere til renrasa og raser som ikke ligner på de ulovlige hundene.
Men lurer på om loven kom i 2004? så hunder eldre enn det rammes vel ikke av loven?
Men jeg så ikke no alder på hundene i artikkelen jeg da.

Syns det er helt greit.

Altså, trist for familiene som har hundene ( helt til de biter... ).

ORIGINAL: StinkiStini

Syns det er helt greit.

Helt til de biter??? [8|]
Så en golden retriver kan ikke bite den da eller?? Hvorfor er det greit at de blir avlivd? Pga de ser "skumle" ut??

Norge er ett rart land... Hunder som ser farlige ut kan de avlive som de vil, men hunder som faktisk er det kan de ikke gjøre noe med fordi episoden skjedde i huset til hundeeieren.... Tragisk!

ORIGINAL: lmk88

Men da har jo ikke politiet lov til å avlive de? Så lenge Amstaff som er over 6år gamle(dvs som har vært i Norge fra før 20.08 2004) er lovlige så bør jo blandingshunder som inneholder amstaff som og har vært i Norge fra før forbudet være like lovlige?
Hadde det vært mistanke om pitbull derimot så hadde tingene vært anderledes da de har vært forbudt mye lengre.
Siden de har fått hundene fra ett omplasseringshjem i Sverige så burde det vel være mulig å bevise at hundene har vært i Norge over 7år? Og hvem tenkte vel på å få papirer på at hunden ikke inneholdt amstaff før den hunderasen ble ble ulovlig i Norge?
Syns hele saken er rar jeg.[&:]

ORIGINAL: *Christ*

Syns det er helt greit.

Helt til de biter??? [8|]
Så en golden retriver kan ikke bite den da eller?? Hvorfor er det greit at de blir avlivd? Pga de ser "skumle" ut??

Det har jo ikke noe med at de SER SKUMLE ut.
Det har noe med at de mest trolig stammer fra en rase som er ulovlig.
Og det kan ikke bevises at de ikke gjør det.

Nå husker jeg ikke i skrivende stund når Amstaffen ble ulovlig.. men la oss si at det er 6 år siden da.. og disse menneskene hevder at hunden er 7 år.. Dette kan jo heller ikke bekreftes.. da de ikke har papirer.. og kan være at de oppgir 7 år.. fordi de vet at Amstaffer over 6 år får leve.. Who knows[8|]

Selvfølgelig trist at en famile mister sine kjære.. men nå er nå loven engang sånn da.. Og når de ikke engang kan fremvise papirer på hunden.. da blir jeg litt mistenksom.. også fordi denne lignet mistenkelig på en blanding av Amstaff

Syns det er helt greit.

helt til dei biter? det var jo berre dumt skat also so snart biter schæferen mine noen da[8|]

Syns det er helt greit.

at en hund er fysisk sterkere og evnt bedre til 'kamp' vil ikke si at di nødvendigvis er mer aggresive.
har ikke tall på hvor mange sånne små 'søte' pelsdotter som biter og glefser og knurrer på alt som rører seg.
men er jo ingen som ser på di som aggresive fordi di er så søte og små og så 'ser di jo ikke farlige ut' som så mange sier.
synns det hele er latterlig.
og jeg synns politiet burde priorotere å ta tak i viktigere ting.

Back
Topp