2 dagers, 3 dagers, blasto

Mammalaila

Glad i forumet
Har jeg forstått riktig når jeg sier at blasto er 5 dagers? Jeg lurer jo på alt mulig, og Google er ikke alltid like samarbeidsvillig :woot: Så da spør jeg.. hvorfor får noen det ene og noen det andre? Jeg skal på ultralyd på mandag, står alt bra til så blir det uttak på onsdag. Og da regner jeg med det blir innsett på fredag, ellers faller det jo på helgedag.. Så dvs 2 dagers da. Blir jo redd for at oddsen er dårligere med så kort tid :wacky:

Klinikken min setter stort sett inn 2 dagers. Og jeg ble gravid, men mista, på mitt første forsøk.
Men vet ikke hvor mye bedre ett 5 dagers er. Men mange kloke hoder her inne :)

Innsett av tredagers første gang ble negativt, mens innsett av todagers ble positivt. Er nå 20 uker på vei :)

Jeg fikk beskjed om at de dyrket videre til blasto hvis de hadde mange embryo (tror det må være 8 eller flere på Riksen). Men hvis ikke setter de inn tidligere, for ikke å risikere at forsøket blir avbrutt fordi alle slutter å utvikle seg før innsett. Embryoet har det visstnok best i livmoren. Tror det er litt bedre sjanser for graviditet med blasto, men gode sjanser med 2 og 3-dagers også. Ofte vil det jo være de samme som ser bra ut på dag 2 og 3 som også ville overlevd til dag 5.

Kommer an på hvor du går, antall egg ut, ukedag osv. Ene runden satt de inn dag 3 fordi alle andre hadde falt fra. De to siste gangene ble det blasto tross få egg da de så at eggene mine ofte falt fra dag 2-3, men var ypperlig kvalitet de som varte til dag 5. Gravid med blasto begge gangene, fått ett barn ut av det :)

Har jeg forstått riktig når jeg sier at blasto er 5 dagers? Jeg lurer jo på alt mulig, og Google er ikke alltid like samarbeidsvillig :woot: Så da spør jeg.. hvorfor får noen det ene og noen det andre? Jeg skal på ultralyd på mandag, står alt bra til så blir det uttak på onsdag. Og da regner jeg med det blir innsett på fredag, ellers faller det jo på helgedag.. Så dvs 2 dagers da. Blir jo redd for at oddsen er dårligere med så kort tid :wacky:

Blastocyst er navnet på embryo som er 5 dager etter befruktning. Hver dags stadie har sitt navn, jeg husker ikke alle, men mener 4 dagers heter morula.
De fleste utenlandske klinikker dyrker til blastocyst og setter ikke inn 2 eller 3 dagers. Men der betaler man jo for alt selv.
Jeg lurer på om norske offentlige klinikker gjør det for å få forsøkene unna. Skulle alle ventet på blastocyst så ville vel køene blitt enda lengre?

Blastocyst er navnet på embryo som er 5 dager etter befruktning. Hver dags stadie har sitt navn, jeg husker ikke alle, men mener 4 dagers heter morula.
De fleste utenlandske klinikker dyrker til blastocyst og setter ikke inn 2 eller 3 dagers. Men der betaler man jo for alt selv.
Jeg lurer på om norske offentlige klinikker gjør det for å få forsøkene unna. Skulle alle ventet på blastocyst så ville vel køene blitt enda lengre?
Man klarer ikke å gjenskape et miljø i en petriskål som er like optimalt som en livmor, så egg som hadde klart seg fint i livmor kan falle fra i skål hvis man dyrker for lenge. Det er mange som blir gravide på 2- og 3-dagers egg, det er en del uenigheter ute og går i forhold til hva som er best. I tillegg er det ikke lett å dokumentere hva som er best, siden du med så mange variabler (og ikke minst mengden kjente og ukjente ukjente variabler) vil trenge et veldig stort antall pasienter for å kunne si noe med sikkerhet.

For de som får ut få egg er det et sjansespill å dyrke til blasto, mange som faller fra på veien som kanskje hadde klart seg fint i livmor..

Jeg har kun blitt gravid ved innsett av todagers, så det er nok mye de ikke helt vet enda. :) Jeg har stort embryo-frafall ved videre dyrking, men innsett av da perfekte 4-dagers resulterte i ingenting hos meg.

Hvis man har lyst til å lese diskusjonen mellom OUS og Medicus så er den her: https://ekspertsykehusetblog.wordpr...bevis-skaper-dilemma-for-ufrivillig-barnlose/

Les i kommentarfeltet for svarene både fra Medicus og OUS.

Jeg har satt inn både todagers, tredagers og blasto, sønnen min var tredagers❤️

Så det er veldig individuelt med andre ord :D Interessant å lese om og. :) Det er jo i og for seg en spennende verden hele opplegget her. Fasinerende at det i det hele tatt går an :happy119
Man har vel ikke så mye anna valg heller enn å ta sjansen på det man får servert og satse på at det går bra. Jeg må si jeg er utrolig spent :D Og det gleder meg å lese om alle dere som har lykkes både på den ene og den andre måten :D

Jeg har en sønn som ble satt inn som 2 dagers, og er nå gravid med enda et 2 dagers gull :Heartred

Barn på to og tredagers, to blastoer ble aborter.

Gravid på 4/6 innsettinger hvor halvparten var blastoer.

Back
Topp