2 barn

Alvepike

Elsker forumet
Dere som har 2 barn , hvordan var overgangen fra 1 til 2??? Verre enn fra 0-1?? Kjenner jeg får litt nerver he he  Hjelper det på at storesøster snart fyller 5 år?? Har sikkert spurt om dette før, men men
 
Jeg har 5 år mellom nr 1 og nr 2 - og JA - det var et sjokk å "begynne på ny" .. men samtidlig var det så mye lettere og jeg var så mye roligere enn da jeg fikk nr 1. Visste jo mer hva som var i vente.
Jeg hadde fødselsdepresjon etter første fødsel, men det fikk jeg ikke med nr 2, så barseltiden ble en helt annen og jeg koste meg mer med den lille.
Travelt å gå fra 1 til 2 ? ååååå JA :)

Sies det ikke : 1 er 1 - 2 er 10 ??
Det er full fart - nå er de 6,5 år og 16 mnd og har helt forskjellige behov, så det er ikke bare bare å tilfredstille dem..
Noen dager kjenner jeg at jg gruer meg skikkelig til nr 3 kommer om snaue 2 mnd! 
 
dette er d da min mor som sier, jeg har ikke 2 barn ;) men får det snart :) min mor har 5 da ;)
 
Eg syntes det gikk greit. Her er det 16 mnd mellom dem.Tror ikkje storebror forstod så mye hva som skjedde igrunn,men vi kom oss inn i en rutine som var helt topp(mann i nordsjøen da)
Eneste som var litt vondt var at lillesøster fikk kolikk,men vi kom oss gjennom det også.
Søstra mi har ei jente på 5,5 og fikk ein gutt for 5 uker siden. Og hun sier det går fint. Kan ver jenta blir litt sjalu. SIer ofte deter feigt mamma at dere skal alltid bære på han,feigt ditt og feigt datt
 
Jeg har 2 stk som fyller 5 år til våren, er spent på hvordan det blir med en liten bebiss.. de er ikke noe sjalu av seg og er vane med å dele på ting, så håper det går bra 
 
eg syns det var større forskjell fra 1-2 enn 0-1.. må hele tiden være bevisst på oppmerksomheten. jenta vår var 4 da ho ble storesøster og ho var veldig følsom og tok det litt tungt samtidig som ho var kjempe stolt. men det blir bare kjekkere og kjekkere..
bruk tiden babyen sover på den førstefødte.. finn på gøye ting med bare h*n og inkluder h*n i babystellet.. beste tipsene eg kan gi...
uansett så går det seg til og søskenkjærligheten blomstrer:) nydelig:)
 
Her venter jeg også nr 2, jenten min er nettopp fyllt 2 år nå i November, og merker allerede at hun er litt sjalu på magen, selv om hun ikke skjnner så veldig mye av det, så vet hun at lillebror er inni magen og at det kommer nye ting i hus til babyen. Har bevisst satt vognen til lillebror i stuen, satt opp et ekstra stellebord og skal snart henge opp vuggen, slik at hun blir vant til det.

Men jeg må si jeg gruer meg litt til å se reaksjonen hennes når han kommer, både jeg og samboeren min føler at vi ''ødelegger'' livet hennes, men vi vet jo at hun bare har godt av søsken, og ikke minst godt av å dele, og de kommer til å få mye glede av hverandre etter hvert. Men HÅPER lillebror har et godt sovehjerte og at det ikke blir problemer med mating. Jenten vår skrek og skrek og vi trodde at hun hadde kolikk, men det viste seg at hun reagerte på melkeproteiner, så jeg måtte kutte ut alt som inneholdt melkeprotein da hun var 3 mnd, og så bedret det seg gradvis, men de første 4 mnd var søvnløs og måtte bære henne hele dagen. SLITSOMT, og man føler seg ikke særlig velykket som mor og far når barnet skriker hele døgnet :( Men heldigvis er jeg en erfaring rikere, så om det skulle oppstå samme problemer nå, så vet jeg hvertfall hva jeg kan gjøre.

 
Takk for mange fine og ikke minst informative svar . Tror jeg skal skrive ned noen av rådene
 
Her var det 3 år mellom det 1 og 2 barnet, og vi synes alt gikk veldig greit - større "sjokk" å gå fra 0 - 1 barn ja;-)
 
Back
Topp