2 barn på samme rom

Snart4barnsmor

Gift med forumet
Jeg sliter fryktelig med legging av barna. Har to gutter, en på 15 måneder og en på 2 år og 7 måneder.
Legger som regel minstemann i seks tiden og han sovner ganske fort. Så legger vi eldste ca en time senere ogda går han ut av sengen sin hele tiden. Har prøvd lenge å sitte ved døra å legge han ned så fort han går ut av senga, men det ble ikke noe særlig bedre.
Siste forøk nå har vært å si ifra at hvis han går ut av senga si så forsvinner teppe først også smokken, med en advarsel først.
Lå litt lenger i senga si i begynnelsen, men nå driter han i det også. Så etter at teppe og smokken er borte begynner han å vekke lillebror. krabber opp i senga han hans. Og når han da er våken så driver de og roper og girer hverandre opp.
De holder ofte på til 22.00 tiden. Begynner legging 18-19 tiden.

Hva skal jeg gjøre? Noen som har samme problem? Er lei av dette hver eneste kveld. Det beste hadde vært å fått de på hvert sitt rom, men vi har ikke flere rom. Ihvertfall ikke før til neste høst. [&:]

Vi har begge våre på samme rom, og når de begge sover på dagen må størstemann låne vår seng....

Når de legger seg for kvelden, driver de gjerne og tuller og herjer litt i sengene sine før de sovner. Men blir det for mye tull, går vi ned og setter oss på senga til størstemann til han legger seg ned og sovner.

ORIGINAL: DC88

Huff, høres litt frustrerende ut, men hva med å legge han end 100 ganger da? Jeg så på Nanny en gang, og mor der måtte legge ned barnet sitt på 2 år 82 ganger [8|] Hehe..

Men veldig kjedelig at han vekker minstemann da? Hva med å prøve å ha minstemann i reiseseng på dere rom noen dager? for så ta kampen med eldste? eller la lillegutt sove hos besteforeldre et par dager?

Jo, jeg kan sikkert prøve den metoden igjen, men han er som regel ute av sengen igjen før jeg har rukket og komme meg ut av rommet. Og kaster smokk og teppe og gråter fordi han vil ha det igjen. Også ler han selvfølgelig av meg når jeg kommer og er bestemt og legger han ned. [&:]

Går ikke ann å forskyve dagsoving osv, å legge eldste først?
Eller la minsten sovne i deres segn, og bære han over etter at eldsten er i seng?

Vi har også begge på samme rom, men eldste vår er litt eldre, så er lettere å snakke til ham

huff..må være vanskelig det der..har ingen tips eller erfring med det egentlig. men hva med å legge minsten inne på rommet deres? om det er plass selvfølgelig.

Ett tips jeg kan gi,det er klistermerke ordning ved legging. her i huset funker det som bare det[:)]Når han legger seg fint,så får han klister merke.Og når ahn ikek legge ser fint,så får han ikke.Kanskje han ikek skjønner opplegget med en gang,men det kommer sikkert. La han være med deg å lage sjemaet,vi han klistermerkene og forklar han(gjerne flere ganger) at når du laller fintså får du klistermerke[:)]

ibegynnelsen brukte jentene sikekrt 2 uker på 5 klister merker,men nå funker det så og si hver eneste kveld[:)]1 kveld på 1 uke hvor de har tullet[:)]

Har og har hatt akkurat samme problemet på mine.. Vi har løst det med at den største må legge seg på vårt rom på kveldstid ( en time etter minstemann er lagt på barnerommet), og når hun har sovnet, bærer vi henne over på rommet hvor lillebror også ligger. Alt annet var prøvd, og dette er det eneste som virker...

vi har eget rom da, men vi drev også sånn til eldstemann. løsningen ble ørti turer tilbake i sengen. men etter x antall ganger sto vi bare ved døren og sa han måtte legge seg selv (uten at vi kom å fulgte han inn), det fungerte bedre.

var vel sånn en 3-4 kvelder før han ikke kom opp mer.

men så snudde det og! men nå har vi slutta med dagduppen og da er han så sliten at han er stort sett borte på 5min!

stor forandring etter å ha brukt 2-3 timer på legging hver kveld!!

ORIGINAL: S.Reve

Nå har ikke vi de på samme rom,men kan hende at han ikke er trett? Tenker om han hviler på dagen enda?

Jeg tenkte på det samme, kan hende vil det hjelpe å kutte ut soving på dagtid for eldstemann?

Det er ikke så veldig mye annet som har nytta her enn å gå inn å be de legge seg ned, eller legge de ned .. Og det kunne jeg sikkert gjort 100 ganger de første nettene, men det er verdt det. Når kjæresten har barna sine her så er det 4 barn på samme rom, (mine er 2 og 3, hans er 3 og 6) og det går veldig fint. Klart, man må gå inn å si hysj, nå er det natta eller lignende noen ganger hver kveld. Men det går veeeldig greit, om man klarer å holde seg tålmodig [:)]

ORIGINAL: S.Reve

Nå har ikke vi de på samme rom,men kan hende at han ikke er trett? Tenker om han hviler på dagen enda?

Han sover en halvtime i barnehagen og det tror jeg han trenger. Men i dag har jeg kjøpt inn klistremerker og har laget et skjema :) Han var veldig interessert i klistremerkene og at skjema skulle henge på rommet hans. Så jeg tror dette kan bli bra.

Var kun ute av senga 5 ganger i dag!! Og han sov før kl. 20.00 [:D] Usikker på om det kvalifiseres til klistremerke, men han gjorde ikke noe ugang med lillebror, så synes vel kanskje han fortjener et.

ORIGINAL: *LL*

Det høres veldig slitsomt ut å ha det sånn...[&o]

Har ingen erfaring, men dere har ikke plass til minstemann på deres rom?
Så kan han evt flyttes over når storebror har sovnet?

Har ganske små soverom så det er igrunn ikke noe plass til han der. Hadde han jo der i begynnelsen, men har laget en liten kontor krok der nå så det er ganske så trangt [:)]

Back
Topp