2 åring og mat

MiaDenPia

Elsker forumet
Da han var mindre var vi veldig allsidige i middagsveien og hadde masse forskjellige retter (matkasse ), så gikk vi over til mer husmanskost, og har ikke vært så nøye på att han må smake på alt...
F.wks når vi har taco så får han det samme som alle, men spiser bare kjøttdeigen og litt ost... og kanskje litt lefse

Kan vi nå begynne å sette ned foten å forlange att han må smake på alt eller bør vi vente til han blir litt større ?

Han er 2,5 år nå

Om vi kan begynne nå hvordan går dere frem ?

Vår yngste er 3,5 og MÅ aldri smake på alt... Så lenge han spiser variert (totalt sett), bryr vi oss ikke om han kun spiser kjøttet, mais og paprika til tacomiddagen... Vi oppfordrer, men krever aldri at han skal smake på alt. Her er det hvertfall helt greit å ikke like alt, men vi serverer det som er til middag, og oppfordrer med det å smake!

Vår yngste er 3,5 og MÅ aldri smake på alt... Så lenge han spiser variert (totalt sett), bryr vi oss ikke om han kun spiser kjøttet, mais og paprika til tacomiddagen... Vi oppfordrer, men krever aldri at han skal smake på alt. Her er det hvertfall helt greit å ikke like alt, men vi serverer det som er til middag, og oppfordrer med det å smake!

Jeg ønsker min skal lære seg å smake på alt, men att man ikke behøver å like alt ... til nå får han alt vi har men har ikke gjort noe spesielt mtp smake på .... og latt ham spise bare kjøttdeig om så er. ...

Men nå lurer jeg på om jeg kan forlange att han smaker på resten før han får påfyll. .. er det opptil han kan han spise bare kjøttdeigen og ber gjerne om mer kjøttdeig. ... mens resten ligger urørt. ...

Jeg har ikke krevd at mine må smake på alt, her har de også fått annen middag enn oss voksne i perioder. Min erfaring er at etter hvert ønsker de selv å smake på mer mat, og matlysten deres går opp og ned i perioder. Jeg må også tilføye at mine alltid har likt grønnsaker og frukt veldig godt, så ofte har de valgt det i stedet for kjøttet.

Her tvingew ingen til smaking, han spiser det han vil spise av maten.
Tvang fører aldri noe godt med seg!

Tilby variert og oppfordre til å smake. Det er det beste og det eneste du kan gjøre.

Back
Topp