2 åring, mat

MiaDenPia

Elsker forumet
Minsten vil ofte ikke ha eller smake på middag hvis h×n ikke har smakt det før eller det er lenge siden...

Hvordan gjør dere mtp barn som ikke. ...

Er det ok å la de vente til neste måltid eller skal man tilby de alternativer .... hva gjør man? Ønsker att barnet skal bli så allsidig som mulig

Her er det såpass kort tid mellom middag og kvelds at han får vente til neste måltid. Som regel smaker han litt på middagen da.

Klarer å få henne til å smake på det meste, men hun vet at hun ikke trenger å spise hvis hun ikke vil. Er jo som regel noe å spise (ris/poteter feks), men spiser hun ikke så respekterer vi det.

Blir bare mer til kvelds, kanskje tar vi den litt før om det ble veldig lite til middag. Hun har ved én anledning bedt om skive, men hun rørte den ikke (bare pålegget) så det er egentlig bare tull å gi noe annet.

Hun er allsidig nok til å være 2 år, er en del mat som begrenser seg litt ennå. Har feks problemer med å tygge kjøtt selv med full tanngard. Bruker fortsatt mye tunge til å mose maten med

Vi har også en 2 åring som ikke er noe særlig glad i middag. Aldri vært noe glad i middag, og liker omtrent ingenting. Jeg har prøvd det meste, men det nytter ikke. Sier han at han vil ha mat, så får han det han liker. Jeg må bare håpe det går seg til etterhvert. Han er liten for alderen med dårlig vektoppgang, så jeg må bare være fornøyd for alt han vil spise!

Vår spiser nesten ingenting til middag, men da må han vente til kveldsmat. Spiser nesten ikke noe da heller. Kanskje et par biter av brødskiva eller bare litt av pålegget.

Kanskje lage noe som er kjent sammen med noe uvant? Feks om ungen er veldig glad i pasta, så går det an å ha litt pastasaus med ukjente grønnsaker i, eller blande grønnsaker i potetmosen?

Min snart 2 åring er også selektiv i matveien. Hun får alltid tilbudet, noen ganger smaker hun og andre ganger ikke. Hun får tilbud om noe hun liker rett etter på (brød, yoghurt, havregryn o.l).

Det viktigste synes jeg er at de får tilbudet og samme mat som vi spiser til middag. Vi opplever stadig at hun overrasker med å like nye ting.

Vår spiser nesten ingenting til middag, men da må han vente til kveldsmat. Spiser nesten ikke noe da heller. Kanskje et par biter av brødskiva eller bare litt av pålegget.

Spiser han mye tidligere på dagen da eller?

Spiser han mye tidligere på dagen da eller?
Ifølge bhg spiser han ganske bra, men hjemme spiser han ikke så mye. I dag var matboksen besten tom da han kom hjem, så i dag har han spist bra. Andre dager er mye av maten med hjem. Han har også noen dager han kan spise bra med middag, men vi skulle ønske han spiste mer. Men han er flink til å smake på nye ting da, uten at vi spør om han kan gjøre det :)

Jeg legger alt på tallerken hans, men tvinger han ikke til å smake om han ikke vil. Neste gang vi har det samme kan han finne på å smake på det. :) Tilbyr en skive hvis han ikke spiser noe særlig.

Her spiser h×n au godt i barnehagen. Hn veldig glad i havregryn med melk og havre puter, kan blande havregryn i yoghurt og det går unna som bare det

Hn foretrekker att maten ikke er blända men ligger hver for seg på tallerknen

Yngste vår som blir 2 år Spiser alt og mye.
Eldste som blir 6 år er litt kresen og småspist. Når vi spiser må hun ta litt av alt. Type 1/2kjøttkake, litt potet og en liten gulrot. Saus velger hun selv. Hun må smake en liten bit av alt før hun får mer. Tvinger henne aldri til å spise, men hun må smake på potet og gulrot om hun vil ha mer kjøttkake feks

Back
Topp