2år og plutselig innsovningsproblemer

Cinzia

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
It's gonna be May 2019
Hei, er det noen som kan gi meg et sårt trengt råd.

Vårt lille gull har akkurat rundet 2 år. Frem til for kort tid siden var han en drøm å få i seng. Fast rutine var (og er) bade, ta på pysj, spise kveldsmat og kose litt i armkroken og deretter løpe til senga med verdens største glis om ørene når vi sa skal vi legge oss. Senest etter 30min pludring og kosing med Teddy så sov han.


Plutselig fra ene dagen til neste så nekter han å legge seg dag og natt. Det er en kamp å få han inn på rommet og hyl skriking i senga. Dette ender nå opp med at han er våken til lang på natt før han til slutt segner om på sofaen og sovner der.


Jeg føler at jeg har prøvd alt (utenom å la han gråte seg i søvn) og jeg er utslitt pga søvnmangel selv.


Er det noen som har opplevd liknende og vet om dette er en fase eller som har noen gode råd?
 
Sover enda på dag? Mine 2 har slutta med dagsoving ved 2 år på grunn av laaaange kvelder. Da gikk det tilbake til normal leggetid ! :D
 
Det er nok er 2 års fase. Skjedde med begge mine akkurat ved 2 år. Eldste var en drøm fra dag 1, men begynte å tulle da han ble 2 år. Yngste var det mye søvnproblemer med, men legginga gikk bra fra 1-2 , så snudde det. Da måtte vi legge oss sammen med han og det gjør vi enda og han er snart 4 år:rolleyes:
 
Sover enda på dag? Mine 2 har slutta med dagsoving ved 2 år på grunn av laaaange kvelder. Da gikk det tilbake til normal leggetid ! :D

Han nekter å legge seg både dag og natt så de siste dagene har vi droppet dagsovingen, men merker at han trenger den ennå. Han er alt for trøtt fra 4 tiden på kvelden.


Det er nok er 2 års fase. Skjedde med begge mine akkurat ved 2 år. Eldste var en drøm fra dag 1, men begynte å tulle da han ble 2 år. Yngste var det mye søvnproblemer med, men legginga gikk bra fra 1-2 , så snudde det. Da måtte vi legge oss sammen med han og det gjør vi enda og han er snart 4 år:rolleyes:

Vi satte godstolen fra stua inn på barnerommet i dag og jeg satt der sammen med han til han sovnet. Det gikk overraskende bra. Mulig dette blir den nye leggerutinen.
 
Han nekter å legge seg både dag og natt så de siste dagene har vi droppet dagsovingen, men merker at han trenger den ennå. Han er alt for trøtt fra 4 tiden på kvelden.




Vi satte godstolen fra stua inn på barnerommet i dag og jeg satt der sammen med han til han sovnet. Det gikk overraskende bra. Mulig dette blir den nye leggerutinen.
Ofte er det en 14 dagers tilvenningsperiode når det kommer til slutt av dupp :) det jeg gjorde var å si til Bhg at vi skulle prøve i 14 dager, om det ikke var blitt bra da så gikk vi tilbake til soving. Trengte aldri gå tilbake :) eldste holdt på med tull på kveld i ett helt år før vi til slutt tok vekk den luren. Angra på at vi ikke gjorde noe før, for det ble jo en ond sirkel hele greiene. Sovna ikke før i 22 tiden, står opp igjen ca 07, har da gått alt for lite søvn om natta :hungover:
 
Han nekter å legge seg både dag og natt så de siste dagene har vi droppet dagsovingen, men merker at han trenger den ennå. Han er alt for trøtt fra 4 tiden på kvelden.




Vi satte godstolen fra stua inn på barnerommet i dag og jeg satt der sammen med han til han sovnet. Det gikk overraskende bra. Mulig dette blir den nye leggerutinen.
Det funker for oss å sitte inne hos henne til hun sovner. Vi snakker ikke. Bare holder henne i hånden og spiller rolig musikk. Hun liker det :) Hun bruker mellom 3-20 minutter. Det varierer litt. Noen ganger bruker hun lengre tid, men da har vi en grense på 20 min. Da sier vi «Nå går mamma/pappa. Prøv å finne roen selv. Natta» Hun gråter typ i eksakt 7 sekunder, men så stopper hun. Og sovner som regel selv :) De siste dagene har hun ved to anledninger våknet igjen rundt 22 tiden :facepalm: Og vært våken til 00!!! Men vi går inn. Forklarer at hun må sove. Også ut igjen. Uansett om hun gråter eller ikke
 
Det funker for oss å sitte inne hos henne til hun sovner. Vi snakker ikke. Bare holder henne i hånden og spiller rolig musikk. Hun liker det :) Hun bruker mellom 3-20 minutter. Det varierer litt. Noen ganger bruker hun lengre tid, men da har vi en grense på 20 min. Da sier vi «Nå går mamma/pappa. Prøv å finne roen selv. Natta» Hun gråter typ i eksakt 7 sekunder, men så stopper hun. Og sovner som regel selv :) De siste dagene har hun ved to anledninger våknet igjen rundt 22 tiden :facepalm: Og vært våken til 00!!! Men vi går inn. Forklarer at hun må sove. Også ut igjen. Uansett om hun gråter eller ikke
Det er et sånn fenomen med disse mai 2019 barna tror jeg :hilarious: tror de lider av at det er lyst og sommer! Her har vi slitt med det samme som ts, men vi har bare kapitulert siden dette bare er en fase, så vi leser bok med begge barna i armkroken, så sovner de. Løftet de over i hver sin seng etterpå;) så lenge det funker tillater jeg det meste så lenge det er god søvnhygiene.
Og til ts: husk at gråt ikke er farlig alltod ved innsovning. Det kan være en protest. Vær trygg og tilgjengelig- så går d nok fint:rolleyes:
 
Det er et sånn fenomen med disse mai 2019 barna tror jeg :hilarious: tror de lider av at det er lyst og sommer! Her har vi slitt med det samme som ts, men vi har bare kapitulert siden dette bare er en fase, så vi leser bok med begge barna i armkroken, så sovner de. Løftet de over i hver sin seng etterpå;) så lenge det funker tillater jeg det meste så lenge det er god søvnhygiene.
Og til ts: husk at gråt ikke er farlig alltod ved innsovning. Det kan være en protest. Vær trygg og tilgjengelig- så går d nok fint:rolleyes:
Helt enig. Vi har hørt flere ganger at vi bare burde legge henne å gå ut. Men vi ser ikke på det som nødvendig. Vi SELV liker at vi holder henne i hånden til hun sovner. Det funker for oss. Så hvorfor ødelegge det? :confused013 Og enig med gråtingen og :hilarious: Vår protesterer HELE tiden. Det er sjelden hun lider nød. Man hører jo alltid på sitt barn om det er trygghet og kos de trenger, eller om de vare vil ha oppmerksomhet. Ser ungen grunn til å ikke la den gråte litt
 
Back
Topp