1klassing og mobil?

I hen her som bruker nyttigheten med FaceTime da? Det går jo selvsagt kun om barnet er hjemme med feks en iPad/iPod

Skal ha en telefon liggende her hjemme med kontantkort.

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Vår 2.klassing har ikke mobil..... Ikke har hu behov for d heller, da vi leverer og henter på sfo hver dag. Blir noe annet når hu ikke gå på sfo....

Min 1.klassing har ikke egen telefon enda. Han får når han begynner å gå til og fra skolen alene.
Tror ikke noen andre i klassen hans har enda heller.

Datteren min har egen mobil:) ho går i 2. men ho fikk det i 1.! Ho er ute alene og går til venner og sånne ting så det må ho ha da... Ho er en veldig selvstendig liten frøken som vil gjøre ting på egenhånd og det får ho lov til innen rimelighetens grenser:)

#Happyface fra appen#

Begge våre fikk mobil da de sluttet på Sfo, i mai i 1.kl. Grunnen er som flere nevner- hjemme alene. Elste på 12 styrer sitt bruk selv uten innblanding fra meg. Men 8 åringen han bryr seg ikke om tlf- enda det er søsterens gamle iPhone! De gangene han tar den med seg ut blandt venner, ligger den i lomma slik at jeg får tak i han når han skal hjem. De er flere med mobil , men de bruker den liksom ikke når de er ilag. Å han har den heller ikke med på skolen da jeg ikke ser grunn for det.. Enda er han såpass liten at de fleste ungene er på Sfo slik at det ikke er snakk om å bli med noen hjem etter skolen (som 12 åringen)

Tror bare de fleste må se det an og føle på det. Kanskje er min så vant med mobil, og aldri har mast om å få den, at det ikke var sånn stas og stort for han.. Var jo jeg som sa at nå skulle han få tlf..

Lykke til :)

Mamma til to store, og har lille attpåklatt i magen

De trenger vel strengt tatt ikke å ha med seg tlf på skolen. Hadde aldri tilgang på tlf på skoleveien vi heller, og her har vi foreldrene blitt enige om at dersom noen skal være med noen hjem etter skolen så skal det avtales på forhånd. Dersom de trenger å ta kontakt i løpet av skoledagen så er det telefoner tilgjengelig på skolen. Her hvor vi bor så har jeg tlfnr til foreldrene til mine barns venner. Dersom de er ute og farter får jeg alltids tak i dem via en eller annen forelder...

Sent from my iPhone using BV Forum

De trenger vel strengt tatt ikke å ha med seg tlf på skolen. Hadde aldri tilgang på tlf på skoleveien vi heller, og her har vi foreldrene blitt enige om at dersom noen skal være med noen hjem etter skolen så skal det avtales på forhånd. Dersom de trenger å ta kontakt i løpet av skoledagen så er det telefoner tilgjengelig på skolen. Her hvor vi bor så har jeg tlfnr til foreldrene til mine barns venner. Dersom de er ute og farter får jeg alltids tak i dem via en eller annen forelder...

Ser den med å ringe foreldrene til venner.. Men hos oss er det ikke så lett da de farter og fær over store områder. Er tungvint å ringe 4-5 stykker, for så å vite at de er å klatrer i busker et stykke unna foreldre.. Og det når han måtte hjem til middag..
En 2.kl har ingenting å gjøre med mobil på skolen- her er det vi voksne som skal "kontrollere og styre" besøk.

Ser den med å ringe foreldrene til venner.. Men hos oss er det ikke så lett da de farter og fær over store områder. Er tungvint å ringe 4-5 stykker, for så å vite at de er å klatrer i busker et stykke unna foreldre.. Og det når han måtte hjem til middag..
En 2.kl har ingenting å gjøre med mobil på skolen- her er det vi voksne som skal "kontrollere og styre" besøk.

Er ikke like enkelt da nei. Her er det ikke så mange forskjellige steder de kan være. Dessuten er det stort sett bare eldstemann som er ute og farter ennå, og han er sånn at han passer klokka selv og sier fra hvor han er. Lillebroren kan nok bli vanskeligere å kontrollere ettersom han har lettere for bare å bli med de andre uten å tenke på at han kanskje ikke har lov...

Personlig mener jeg at en mobiltelefon er falsk trygghet.
Å gi ett barn en mobiltelefon er bare å gi barnet nok en dings å spille på. Om man skal gi små barn en mobil, gi dem en enkel tastetelefon, uten internett og spill. kjekt å ha, men langt ifra nødvendig.

Å gi ett barn en mobiltelefon er bare å gi barnet nok en dings å spille på. Om man skal gi små barn en mobil, gi dem en enkel tastetelefon, uten internett og spill. kjekt å ha, men langt ifra nødvendig.
Den vi har hjemme for å bruke hvis de er hjemme alene er en gammel en som det ikke går an å spille med, kun for ringing. Da vi byttet ut iphone'ene våre i vår beholdt vi de gamle for spilling. Guttene har på en måte en hver, men vi har kodene og bestemmer når de får spille.

Som jeg nevnte over, så er min kar heldigvis ikke opptatt av tlf, og er jeg som må be han ta den med. Den ligg i lomma hele tida. De er ikke i sånn spille på tlf modus den gjengen- heldigvis, og enn så lenge :)

Her brukes ikke telefonen til spilling, det brukes iPad en til :)

Vår har smart tlf. For jeg syns det er mye bedre enn de gamle greiene jeg hadde når jeg var lita. Btw - Da spilte jeg snake hele møckings tiden :p

Men man MÅ ikke koble nett til. Man MÅ ikkr laste ned spill. Det er et valg de voksne tar i tilfelle. Mi datter har ikke nett og ikke aner hu åssen hu ordner det heller ;) Men jeg har lasta ned wimp til hu. Så hu har egen spilleliste som fungerer offline. Hu elsker musikk. Kobler ofte mobilen til en liten høytaler og danser og synger. Mobilen må ligge hjemme når hu skal på skolen. Hu får ta den med til venner. Da med vekkerklokka på som sier hu skal hjem. Veldig greit. Og om det er noe imellomtiden ringer vi/hu. Eneste spill hu har på er cabdt crush. Men uten facebook, rekker ikke de liva lenge :p Så om hu sitter 10 min å spiller opp de 5 livene sine, det får hu virkelig lov til. Så det går ann å begrense unga selv. Regner med etterhvert som hu blir eldre kommer vel internett og fb. Men fb er det 13 års grense på og det vet hu godt.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Jeg har vurdert å gi datteren min en telefon med kontantkort bare for at jeg skal kunne sende med henne hvis hun skal alene på besøk til naboen.
Mest fordi ungene er så "fæle" til å glemme å si fra at de går til et annet hus å leker.
Så jeg føler meg som en tulling når jeg må gå fra hus til hus for å finne henne når det er tid for kvelds.

Men det er ikke snakk om at hun får telefon for å ha med på skole eller spille/leke med. Det er ikke nødvendig.

Eldste fikk i 3 klasse for da begynte faren og jeg med annenhver uke og det var for at han skulle få snakke med meg, har og fri familie

Er ikke så streng jeg ser jeg her. :p Mi fikk når hun var 6 år gammel, og hun og noen venner får spille også. De synes det er moro og de leker masse annet også. Litt spilling gjør ikke noe synes jeg. Ellers er det greitt som andre sier å få tak i henne når hun er borte. Hun bruker ikke å ha den med på skolen, men det har hendt ved ett par anledninger; Da samler læreren inn tlf. i første time og de får den tilbake når de skal hjem igjen. Her er det forresten mange barn som har tlf i den alderen.

Storebror har tlf, han er 7, er alt for tidlig etter min mening.
Han bruker den til å ringe mammaen når han er her hos oss, ellers så sitter han å spiller på den.
Er blitt slik at tlf er viktigere enn familie. Sa ikke Hei til lillesøster før han tok tlf opp og begynte og spille.

Hvor normalt er det med 1 klassinger med mobil? Snart så datteren min er den eneste i klassen uten.. Hun går hjem etter skolen og er litt alene før vi kommer fra jobb, og ei mor til ei i klassen skjønner ikke at vi tørr uten at hu har mobil. Jeg klarte det jo når jeg var liten, og skjer det noe er det å løpe til naboen...

TuMmY LoVe
min 2 klassing har ikke

Min sønn (nå andreklassing) har vært litt alene hjemme og går alene til kamerater ol. Har ikke mobil. Hvis han skal være hjemme alene rett etter skolen litt lengre fast etterhvert så blir de mobil - men som da erstatter hustelefon som vi hadde før i tiden

Back
Topp