1klassing og mobil?

Lovebelly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Aprilbarna`15
Hvor normalt er det med 1 klassinger med mobil? Snart så datteren min er den eneste i klassen uten.. Hun går hjem etter skolen og er litt alene før vi kommer fra jobb, og ei mor til ei i klassen skjønner ikke at vi tørr uten at hu har mobil. Jeg klarte det jo når jeg var liten, og skjer det noe er det å løpe til naboen...

TuMmY LoVe

Har en 3.klassing og en 1.klassing. Ingen av de har mobil, og tror ikke noen i klassen har det heller. Men vi har en ekstratlf med kontantkort som mannen min bruker for å ringe familien sin som bor i utlandet. Denne har de tilgjengelig de gangene de er hjemme alene. Vi hadde jo fasttlf før i tiden da jeg var hjemme alene, og jeg synes det er greit at vi har mulighet til å ringe. Men den skal kun brukes dersom det er noe de vil spørre oss om. Og de har kun tlfnr til de aller nærmeste på den. Ser ingen grunn til at de skal få egen tlf ennå. Trenger de å ta kontakt med noen i klassen så kan de låne min :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Har en 3.klassing og en 1.klassing. Ingen av de har mobil, og tror ikke noen i klassen har det heller. Men vi har en ekstratlf med kontantkort som mannen min bruker for å ringe familien sin som bor i utlandet. Denne har de tilgjengelig de gangene de er hjemme alene. Vi hadde jo fasttlf før i tiden da jeg var hjemme alene, og jeg synes det er greit at vi har mulighet til å ringe. Men den skal kun brukes dersom det er noe de vil spørre oss om. Og de har kun tlfnr til de aller nærmeste på den. Ser ingen grunn til at de skal få egen tlf ennå. Trenger de å ta kontakt med noen i klassen så kan de låne min :-)

Sent from my iPhone using BV Forum
Ja vi har funnet frem mobil og kontantkort i dag som vi skal bruke som "hustelefon";) men aldri om den får bli med ut av huset..;)

TuMmY LoVe

Det er jo et poeng, før hadde man jo hustlf. Jeg har tenkt at før 10 år skal ingen her i huset ha mobil iallefall, men det er klart man bør ha en mobil liggende hjemme hvis de alene.

Det er jo et poeng, før hadde man jo hustlf. Jeg har tenkt at før 10 år skal ingen her i huset ha mobil iallefall, men det er klart man bør ha en mobil liggende hjemme hvis de alene.
Det er greit, å ha en liggende hjemme. Men ikke en som er hennes! Hun har venner som kommer hit med mobilen sin, og den har de og med på skolen...

TuMmY LoVe

Gutten min går i 2. klasse, og her fikk vel den første i klassen mobil nå like før ferien.
Er ikke mer enn en 2-3 stykker som har

Fekk nå som hun begynte på skolen. Gamle mobile min som jeg har fått kontantkort i. Brukes kun her hjemme, som hus tlf

Her i huset får de ikke mobil på.... Vel, lenge. Vanskelig å si NÅR, for det må bli en løpende vurdering. Hadde absolutt ikke latt dem være hjemme uten telefon (vi hadde jo hustelefon som barn), men har en "husmobil". Hender den blir med ut også, men det er om eldstemann (3.trinn), ringer og vil feks leke i skogen med noen kamerater etter skolen og jeg fremdeles skal være en god stund på jobb. Erfaringen tilsier at planene ofte endrer seg og jeg orker ikke bruke halve dagen på å lete etter han etter jobb. Den får kun være med om jeg spesifikt ber ham om det, og det er absolutt ikke hans (det er han veldig klar over).

Vår 3klassing har mobil. Den ringer hu med før hu går på skolen. Når hu kommer hjem fra skolen. Den ligger hjemme når skolen er. Vi har ikke hustlf. Så syns det er bra hu har da ;)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Hu fikk mobil av min mor i første klasse, jeg hadde tenkt at hu kunne låne en av mine gamle. Men hu bruker den kun til å ringe oss foreldre eller besteforeldre. Hu har den som regel i sekken avslått slik at hu kan ringe om det skulle være noe til eller fra skolen. Og siden jeg jobber lenger på onsdager så hu kommer hjem til tomt hus er den veldig praktisk. Ikke det at hu bruker den mye, men sånn som i dag ringte og spurte hu om det var greit at hu gjorde lekser hos en gutt som går i klassen hennes og jeg viste at hu var kommet seg hjem fra skolen.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Min fikk i 1.klasse , for oss er det trygghet om noe skulle skje med bussen eller hjemme.
Nesten alle i klassen hans har

Når foreldre ikke lenger henter/bringer barn osv, så ser jeg at det kan være praktisk og betryggende å ha en mobil.
Trenger ikke være en fancy smarttlf, kan godt være en med grønn skjerm og ringe/sms-funksjon bare.
Men er fint å få fatt i dem når man trenger. og man kan være enig med lærerne at mobilene skal samles inn i skoletiden, så får de dem tilbake når de skal hjem :)

Snuppa her har ikke telefon. Tror nok ikke hun får før om noen år, men her er det ikke noe behov heller. Jeg tørr ikke å la henne gå alene til eller fra skolen, og ikke får hun være hjemme uten tilsyn heller.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Forskjellen på nå og da, er vel at dere hadde fasttelefon hjemme? Det har ikke vi, så derfor har min 1. klassing fått telefon. Han arvet en gammel som mannen har hatt tidligere. Gir han en trygghet hvis han er litt alene hjemme, så vet han at han kan få tak i oss :)
Den ligger her hjemme, men hvis de sykler på fotballtrening alene har de den med i sekken, så de kan få tak i oss hvis det skulle skje noe. (vi er stort sett med, men ikke alltid tiden strekker til og de gjerne vil på trening). De kan også ha den med hvis de er på vift, slik at vi kan si i fra at de må komme hjem. Den er ikke med på skolen.

Jeg kommer nok ikke til å nøle med å gi mine når de begynner på skolen, verden er dessverre helt annerledes nå enn da jeg selv vokste opp. Det kommer selvsagt til å være med visse begrensninger og klare regler

Min er 6,5 år og har akkurat begynt i første klasse. Jeg ser behovet for egen mobil JA, men aldri livet om han kommer til å få det enda. Han er hjemme med meg etter skolen.

Tror ikke noen i klassen hans har heller, ikke som jeg har sett hvertfall.

Ingen i hverken 1 klasse hadde det.. Og ingen har det nå i 2 klasse heller.. Kjenner heller ikke til noen i 1 klasse som var helt hjemme alene..

Når datteren min er litt alene (da er vel å merke besteforeldre i umiddelbar nærhet), da ringer vi med FaceTime vi :) så lenge datteren min er hjemme ringer hun via wifi.. Og jeg får kontakt med henne uansett hvor jeg er med FaceTime. FaceTime er gull verdt for oss!

Jeg ser også behovet for tlf når hun feks begynner å bevege seg ut på feltet.. Det gjør hun ikke enda.. Og synes hun er for liten for å ha ansvar for.. å håndtere en mobil.. Hun er 7,5 år

Han har ikke mobil, av den grunn at han aldri er hjemme alene. Når den tid kommer at han skal være litt alene, så kommer jeg til å ha en tlf med kontantkort til han :)

Back
Topp