Pust med magen og prøv å forstå at ikke alt dreier seg om deg. Om noen legger ut bilder av en uperfekt mage med masse strekkmerker kan det hende de synes det er skummelt og at det er et stort steg for dem, og at likes og kommentarer er fordi de turte. Litt som at en med ansiktet fult av brannskader får mer cred for å vise seg på TV enn en modell.
Underbevisst tenker nok folk at du som ser så flott ut er klar over det selv og sikkert får masse komplimenter og positiv oppmerksomhet, og de tror kanskje at du ikke behøver å høre det. At du ser det selv.
Men det er jo nettopp sånn at hvordan man har det ikke har noe med utseendet å gjøre, men hormoner har mye å si som du selv er inne på.
Prøv å akseptere deg selv uansett og ikke vær opptatt av å få bekreftelse fra andre. Med andre ord: ikke la andres tilbakemeldinger (eller mangel på tilbakemeldinger) få bestemme ditt humør eller hvordan du skal føle deg
Det er kun én person som kan gjøre deg lykkelig og det er deg selv.
Folk sier og gjør mye dumt, som regel er det ikke ment slemt, folk er bare ubetenksomme.
Uansett hvor pen eller stygg man er kan man ha det bra og føle seg fantastisk, eller ha det dårlig og føle seg forferdelig. Det er lett å glemme.
Da jeg var gravid gikk jeg også ned i vekt (også hyperemesis, spøy hele tida og fikk ikke i meg noe mat), og folk sa «så flott du ser ut!». Jeg synes det var fælt. Fordi de samtidig sa indirekte at det er fint å spy i graviditeten. Det er naturlig å gå opp i vekt. Om man ikke gjør det (som deg og meg) er det ikke ideelt med mindre man har mye å tære på. Det betyr jo ikke at vi skal få tyn for at vi ikke klarte å gå opp mer, men heller ikke at man skal applaudere og oppfordre til at folk skal gå opp minst mulig i graviditeten.
Jeg synes generelt alle kan kommentere andres kropper mindre, og heller fokusere på hvordan man har det. Jeg synes det var utidig at alle følte det var fritt fram kommentere kroppen min da jeg var gravid: alt fra kolleger til butikkdama.
Men igjen tror jeg ingen av dem mente noe vondt med noen av kommentarene sine (som «oi, er du 7 måneder på vei? Du ser jo ut som du bare er 3 mnd på vei, så deilig det må være å være i så god form» (og jeg var i elendig form)). Jeg tror folk ikke alltid helt vet hva de skal si og som regel mener det godt.
Når man slutter å bry seg så mye om hva andre måtte mene får man det mye bedre