Så lenge hun selv er motivert for det, så er det ingen grunn til å la være.
Som du sier, det er ikke tvang, og hun liker det jo.
Jeg har absolutt ikke tenkt å vente til ungen "selv er klar for det, ved å ha tørre bleier i en uke" sånn 3-4 år gammel, som visstnok er det "psykologisk riktige" ifølge nåtidens eksperter. Unger kan pottetrenes før den tid, og jeg tok da ikke skade av å få tilbud om potte før jeg nådde skolealder. Tvert imot, jeg var bleiefri innen jeg ble storesøster 20 måneder gammel.
Jeg forventer ikke at vært barn skal være pottetrent innen en viss alder, men kommer til å tilby potte i situasjoner hvor jeg av erfaring vet at det kommer noe, og i forbindelse med bleieskift om vi ikke har det travelt. Ikke tvinge barnet til å sitte der lenge, men gi det muligheten til å skjønne hva dette handler om.
Så lenge barnet selv oppfatter det som positivt, slik du beskriver at ditt barn gjør, kan jeg ikke skjønne at dette er problematisk. Å tvinge barnet til å sitte der lenge, når det åpenbart ikke kommer noe, det er en annen sak. Men å gi barnet en mulighet til å gjøre fra seg på potte i stedet for i bleien, når barnet selv vil det, det er jo ikke noe galt i det.
Så fortsett med pottetilbudet dere. Og hev dere over de som sier de er dumt. Det er ikke NØDVENDIG nei, men så lenge foreldre og barn trives med det, så er det jo ikke galt heller.