17 mnd og pottetrene?

x1xBitzyh

Forumet er livet
Fortale ei i familien at vi pottetrener med jenta vår nå.. hun synes det er gøy og hun bæsjer og tisser i potta nå ( og såklart når hun med bleia hele dagen likevel).
Men reaksjonen på at vi pottetrente var "HÆ? er ikke det litt tidelig? Trenger hun ikke begynne med ennå!"..[8|]

okay? Er det virkelig feil av oss å pottetrene?[8|][:-]

Når hun vil det selv, er det jo ingen grunn til å ikke gjøre det. Nei, bare fortsett med å pottetrene henne, så kanskje er dere kvitt bleia snart også.[;)]

nei, jeg vil ikke si det er for tidlig når hun selv synes det er gøy.

Neinei, ikke for tidlig det nei... Jeg sluttet med bleier når jeg var 17mnd [;)] Synes det er litt tidlig selv da [8D]

Nei, det høres jo ikke akkurat som om dere tvinger henne på potta - tvert imot er det blitt nesten som en lek for henne. Bare greit at hun blir fortrolig med potta synes nå jeg[:)]

Er vel ingen ting som er for tidlig så lenge man ikke tvinger ungen [;)] Kun fordeler med potte trening da [:D]

det er bra, da fik jeg det bekreftet...![:D] Hadde jenta ikke villet sitte på potta hadde vi aldri i livet tvunget henne! Siden vi begynte så smått har hun nesten ikke tisset i bleia på natta og det kan vel kun være bra? Ser ikke for meg at det er noe godt å ligge med bløt bleie om man kan unngå det ved å tisse litt før leggetid.

Jeg får konstante klager fra min mor fordi vi ikke er begynt. Tror det var vanlig å begynne tidigere før i tiden... alle vi var bleiefrie før vi var 2 år. Men leste nettop i boken "alt om barnet" at det ikke var nødvendig å begynne før barnet var vel to år, fordi få barn var fysiologisk klare for å være tørre før de var 2,5 år. Det som stod i boken var at det kunne oppleves mer slitsomt for både barn og foreldre fordi pottetreningsperioden tok så lang tid og at noen barn kunne få tilbakefall senere i barndommen fordi de var "tvunget" tørre før de var fysiologisk klare for det. Samtidig er jo barn på fire måneder pottetrente i Kina, så tror ikke de kinesiske barnebøkene er enige[;)] Jeg har tenkt å begynne i sommer. Da er hun 20 måneder.

ORIGINAL: Stichu

Når hun vil det selv, er det jo ingen grunn til å ikke gjøre det. Nei, bare fortsett med å pottetrene henne, så kanskje er dere kvitt bleia snart også.[;)]

Det er ikke bra å begynne for tidelig, for det kan gjøre ting verre. Mener å ha lest dette..

Så lenge hun selv er motivert for det, så er det ingen grunn til å la være.

Som du sier, det er ikke tvang, og hun liker det jo.

Jeg har absolutt ikke tenkt å vente til ungen "selv er klar for det, ved å ha tørre bleier i en uke" sånn 3-4 år gammel, som visstnok er det "psykologisk riktige" ifølge nåtidens eksperter. Unger kan pottetrenes før den tid, og jeg tok da ikke skade av å få tilbud om potte før jeg nådde skolealder. Tvert imot, jeg var bleiefri innen jeg ble storesøster 20 måneder gammel.

Jeg forventer ikke at vært barn skal være pottetrent innen en viss alder, men kommer til å tilby potte i situasjoner hvor jeg av erfaring vet at det kommer noe, og i forbindelse med bleieskift om vi ikke har det travelt. Ikke tvinge barnet til å sitte der lenge, men gi det muligheten til å skjønne hva dette handler om.

Så lenge barnet selv oppfatter det som positivt, slik du beskriver at ditt barn gjør, kan jeg ikke skjønne at dette er problematisk. Å tvinge barnet til å sitte der lenge, når det åpenbart ikke kommer noe, det er en annen sak. Men å gi barnet en mulighet til å gjøre fra seg på potte i stedet for i bleien, når barnet selv vil det, det er jo ikke noe galt i det.

Så fortsett med pottetilbudet dere. Og hev dere over de som sier de er dumt. Det er ikke NØDVENDIG nei, men så lenge foreldre og barn trives med det, så er det jo ikke galt heller. 

For tidlig? Det er vel ingen alder som bestemmer dette.. Men heller når barnet
er klar for det, og det er hun tydeligvis[:D] Så gøy da![:)]

Det blir jo som lek....og det er moro å leke[;)] Gjør det vi å. Hun er 18mnd[:)] Og har gjort det ei stund!

jeg syns ikke det er fælt av dere, men syns det er tidlig ja..

Celine har bæsjet på do siden hun var 1 år. Hun sier i fra selv og syntes det er kjempe stas å sitte på do. Nå har hun begynt å si i fra når hun skal tisse også. Er jo bare kjempe deilig å slippe de bæsjebleiene.[:D]

tuva har gått på do siden hun var året..så tidlig er det da ikke[;)]

Næsj,syns da ikke det var tidlig,så lenge jenta syns det er moro og det er på hennes premisser er det jo bare lek[;)]Kos dere med pottetrenig dere.Har planer om å begynne så smått til sommeren vi,litt enklere med mindre klær,og bare for moro[;)][:)]

Dattra vår er 9 måneder og hun bæsjer på do hver morgen, hun har fast at hun må bæsje når vi står opp og synes det er stor stas å sitte på do. Så så lenge de synes det er gøy, synes jeg ikke det er for tidlig[:)] Mye bedre for de selv også å gjøre det på potte/do istedefor i bleia[:D]

ORIGINAL: Oda sin mamma

Dattra vår er 9 måneder og hun bæsjer på do hver morgen, hun har fast at hun må bæsje når vi står opp og synes det er stor stas å sitte på do. Så så lenge de synes det er gøy, synes jeg ikke det er for tidlig[:)] Mye bedre for de selv også å gjøre det på potte/do istedefor i bleia[:D]
) 9 mnd? Det var tidlig[:D] Lurer på om jeg får Alexander til å sitte på om en mnd..[8D]

Back
Topp