17.mai!

HopeAndLove

Gift med forumet
jentene i juni13
Jeg gleder meg til den første 17.mai feiringen med vesla! Og håper på fint vær :)

Har dere noen spesielle tradisjoner og hva skal dere i år?
Vi pleier å reise ned til Hadeland glassverk, og se toget kommer inn. Fra neste år blir det vel til at vi går med barnehagen i toget. Etter litt sosialt samvær med bygda, fortært noen is etc. Er det opp til oldemora til vesla hvor det er litt kaffe. Også hjemmat og over veien til svigers på grilling.

Vi pleier å gå ned og se på barnetoget i Oslo (må jo se på "barna mine" fra den forrige jobben), så er det brunsj/middag på Sundvolden med slekta til gubben :-)

Vi skal ned til byen og se på barnetoget. Har tantebarn som skal gå. Så bruker vi dra en tur på tivoli.
I år skal vi hjem til mamma på koldtbord.
Mulig det blir å innom skolen til tantebarnet før middag, da det er trinnet hans som har det i år. :-)

Mina skal ha på blå matros kjole og jeg min blå trøndebunad.
ELSKER 17 mai!! :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi skal ned til byen og se på barnetoget. Har tantebarn som skal gå. Så bruker vi dra en tur på tivoli.
I år skal vi hjem til mamma på koldtbord.
Mulig det blir å innom skolen til tantebarnet før middag, da det er trinnet hans som har det i år. :-)

Mina skal ha på blå matros kjole og jeg min blå trøndebunad.
ELSKER 17 mai!! :-)

Høres ut som en fin dag! :) så søøøt hu blir i matroskjole! Jeg fant bunaden som jeg brukte de første 2 årene, så mi skal få på seg den. Og jeg har festdrakt jeg er så glad i :)

Har virkelig ingen tradisjoner på 17 mai. De døde liksom ut når jeg plutselig ikke var en unge mer. I fjord kom mamma og pappa på besøk, og da satt vi ute og så på når de gikk i tog. Så hentet vi storebror på kvelden når han var ferdig speeda på is å godteri.

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app

Har virkelig ingen tradisjoner på 17 mai. De døde liksom ut når jeg plutselig ikke var en unge mer. I fjord kom mamma og pappa på besøk, og da satt vi ute og så på når de gikk i tog. Så hentet vi storebror på kvelden når han var ferdig speeda på is å godteri.

Da er det en gylden mulighet til å starte med tradisjoner nå med de små da :)

17. Mai er best når det er blitt kveld . Forbinder dagen med bare stress, kaos, tidspress , henting og levering, vente på tog eller gå selv, aaaltfor mye folk og bunad som er en befrielse å endelig få av . Ja, så sånn er det. Kanskje en liten overdrivelse, men ikke så veldig.

17. Mai er best når det er blitt kveld . Forbinder dagen med bare stress, kaos, tidspress , henting og levering, vente på tog eller gå selv, aaaltfor mye folk og bunad som er en befrielse å endelig få av . Ja, så sånn er det. Kanskje en liten overdrivelse, men ikke så veldig.
Haha! har hørt den der før...! Det kan fort bli stress og mas og kjas. Men kanskje prøve å skru ned forventninger og krav og prøve å nyte dagen? Men det er nok lettere på et lite sted. Men ser hva du mener. Det er en av flere grunner til at vi vil grille og bare ta det rolig :) dr som vil kan ta av bunaden, unga kan løpe rundt. Og bare la timene gå :) men måå få med toget :p

Ah.. Kl. 08.00 heiser vi flagget og så går det slag i slag. Vi skal opp å gå i barnetog. Den ene jenta går sammen med klassen og den andre spiller i skolekorpset. Så vandrer vi til kirka (gjesp) også er det tog ned til skolen for kake, is og barneleker. Kl. 15.00 spiser vi middag sammen med storfamilien på restaurant (20-30 stk). og kl.17.00 er det til byen for å se på borgertog og russetog. Vi har russ i familien omtrent hvert år så det er samling av russekort til den store gullmedaljen.
Må vaske og stryke 3 bunadskjorter, pusse sølv, gjøre klar en skolekorpsuniform og sørge for at mannen har fikset sine klær. Eneste som er ferdig er lille Sigur. Han fikk sølje til bunaden sin av mormor i dag.
Hurra!

Jeg gleder meg også til 17.mai i år. Vil faktisk gå i 17.maitoget :) Kjøpt "vindmølle" til lille i rødt, hvitt og blått :D Her går toget halv ett, så ikke noe stress før den tid :) Får eg på meg bunaden vil eg gå i den! Lille har finklær. Tenker jeg ber min familie på grilling etterpå :)

Ah.. Kl. 08.00 heiser vi flagget og så går det slag i slag. Vi skal opp å gå i barnetog. Den ene jenta går sammen med klassen og den andre spiller i skolekorpset. Så vandrer vi til kirka (gjesp) også er det tog ned til skolen for kake, is og barneleker. Kl. 15.00 spiser vi middag sammen med storfamilien på restaurant (20-30 stk). og kl.17.00 er det til byen for å se på borgertog og russetog. Vi har russ i familien omtrent hvert år så det er samling av russekort til den store gullmedaljen.
Må vaske og stryke 3 bunadskjorter, pusse sølv, gjøre klar en skolekorpsuniform og sørge for at mannen har fikset sine klær. Eneste som er ferdig er lille Sigur. Han fikk sølje til bunaden sin av mormor i dag.
Hurra!
Oi! :D dere har opplegg ja! Men veldig koselig opplegg :)

Jeg gleder meg også til 17.mai i år. Vil faktisk gå i 17.maitoget :) Kjøpt "vindmølle" til lille i rødt, hvitt og blått :D Her går toget halv ett, så ikke noe stress før den tid :) Får eg på meg bunaden vil eg gå i den! Lille har finklær. Tenker jeg ber min familie på grilling etterpå :)
Så godt å slippe stresse! :) jeg tenker at en ny 17.mai epoke har begynt; før og etter barn ;)

Jeg gleder meg til den første 17.mai feiringen med vesla! Og håper på fint vær :)

Har dere noen spesielle tradisjoner og hva skal dere i år?
Vi pleier å reise ned til Hadeland glassverk, og se toget kommer inn. Fra neste år blir det vel til at vi går med barnehagen i toget. Etter litt sosialt samvær med bygda, fortært noen is etc. Er det opp til oldemora til vesla hvor det er litt kaffe. Også hjemmat og over veien til svigers på grilling.
Åh, det hørtes koselig ut :)
Vi pleier (før Oskar var født) å feire bonusbarnet (har bursdag 17.).. Så da har vi feiret med mannens eks og hele hennes og hans familie :P
Men i år sa jeg at siden Oskar er kommet, vil jeg starte våre egne tradisjoner sammen. Så i år blir det ut med båten på dagen, inn til byen for å spise is, hente søsteren min, hjem for å spise mer is på den skolen O skal gå på, så grilling i hagen sammen med to vennepar :)

Vi har kjøpt fløyte til Oskar.. Liiiivredd :D

Vi kjører til nabobygda, der 3 bygder går i felles tog. Går i toget, kjøper is etterpå og drar innom til "gamle gome" , altså oldemora til ungene og spiser is sammen med ho. Kjører deretter opp til dalen vi bor igjen og samles på grendehuset. Der spiser vi snitter og kaker og is da selvfølgelig :-) leker for store og små, premiering og loddtrekning. Og ofte litt underholdning. Største S skal ha sort bukse med skjorte og slips. Mellomste S skal ha festdrakt som passer fra i fjor faktisk og minste S skal ha strikket kjole. Jeg har bunad og mannen har sort bukse og kufte :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

De siste tre årene har begge familiene vært hos oss på middag og kos men siden vi har lillemor skal jeg, lillemor, mamma og svigermor gå i tog:) Etter det skal vi til klubben (amcar klubben vi er med i) å spise kake, is og pølser til den store gullmedaljen;) Mamma har strikket bunad og kjøpt bunadskjortebody,sølje og bunadsko Jeg har bestandig elsket 17.mai! Drillet i sju år så jeg får helt sommerfugler i magen av korpsmusikk:D

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Her går kun skolebarn i barnetoget:) så vi skal se på den fine tantegutten min:) så går vi en stripe på byen og ungene får kjøpe seg en ballong eller no leke, så går vi bort til min farmor og spiser litt is og slikt, senere så samles vi hos mamma og pappa, der kommer mormor og farmor, søstera mi med familie og min bror:)

Åh, det hørtes koselig ut :)
Vi pleier (før Oskar var født) å feire bonusbarnet (har bursdag 17.).. Så da har vi feiret med mannens eks og hele hennes og hans familie :P
Men i år sa jeg at siden Oskar er kommet, vil jeg starte våre egne tradisjoner sammen. Så i år blir det ut med båten på dagen, inn til byen for å spise is, hente søsteren min, hjem for å spise mer is på den skolen O skal gå på, så grilling i hagen sammen med to vennepar :)

Det hørtes koselig ut :)

Back
Topp