.

Her satt riene i korsryggen, som veldig sterke menssmerter. Når det gjelder å slappe av mellom riene var det mulig så lenge det var pause i mellom. Fra jeg kom i aktiv fødsel hadde jeg knapt pause på mer enn et minutt mellom riene (og jeg hadde en helt naturlig fødsel)

Riene mine satt også i korsryggen her.. måtte puste meg gjennom og ryggen gikk gjerne i bue av seg selv. Etterhvert kom mensensmertene x100 ;-)

Lillebror er på vei ♡ 21. Februar 2014

De første riene kjentes ut som menssmerter bare sterkere. Var helt overkommelige, men jeg kjente stor forskjell på rier og kynnere. Jeg satt på do mens vannet sildret og tenkte "Aaah, så DETTE er rier...!"

Da de ble sterkere kjentes det ut som om jeg ble klemt fra alle kanter. Som om fire betongvegger klemte sammen ryggen, hoftene og magen min. Jo sterkere riene ble, jo mer følelse av å bli klemt fikk jeg.

Lurer fremdeles på dette.
Og så lurer jeg på: når det sies at en rie varer i 1 minutt, er det "toppen" eller fra den bygger seg opp?
Jeg kan ikke huske at jeg kjente rier over navlen, men de sterkeste smertene satt fra navlen og ned. Dette kan jo være individuelt.

Nei, altså jeg vil beskrive det som et fjell. Det starter rolig, bygger seg opp i styrke. Ca fra det 25 sekund - 45 sek er det på sitt værste for så å rolig avta igjen. Det blir mer og mer intens, og riene mine var på sitt værste fra og med 4 cm +. Mannen har sagt at vi må pakke ned stressballer jeg kan klemme i fordi han fikk så vondt i hendene sist :p

Edit: så at jeg ikke svarte på spm ditt :p Hmmm, jeg vil faktisk påstå at mine rier varte nærmere 90 sek fra begynnelse til slutt. Høres jo ut som ingenting, men er så sykt vondt at det kjennes ut som en evighet.

Jeg kan ikke huske at jeg kjente rier over navlen, men de sterkeste smertene satt fra navlen og ned. Dette kan jo være individuelt.

Nei, altså jeg vil beskrive det som et fjell. Det starter rolig, bygger seg opp i styrke. Ca fra det 25 sekund - 45 sek er det på sitt værste for så å rolig avta igjen. Det blir mer og mer intens, og riene mine var på sitt værste fra og med 4 cm +. Mannen har sagt at vi må pakke ned stressballer jeg kan klemme i fordi han fikk så vondt i hendene sist :p

Signerer denne! ;)

De første riene... som ligner litt på menssmerter - hjelper det med paracet mot dem? :-P

Edit: så at jeg ikke svarte på spm ditt :p Hmmm, jeg vil faktisk påstå at mine rier varte nærmere 90 sek fra begynnelse til slutt. Høres jo ut som ingenting, men er så sykt vondt at det kjennes ut som en evighet.
Jeg vet. Et minutt er jo kjempelenge om man har skikkelig vondt! Synes luftsmerter og mageknip i 15 sekunder er vondt liksom :p

De første riene... som ligner litt på menssmerter - hjelper det med paracet mot dem? :-P
Du vil ikke trenge paracet for de smertene. Jeg ble tilbudt paracet, men ble bare irritert og takket nei :p Dersom du absolutt vil ha det, så får du det, eller kan ta hjemme. Hopp heller i dusjen/sett deg i badekar. De smertene er ikke direkte vonde ift hva som venter senere, så mye bedre å puste seg igjennom de og juble når de blir regelmessige fordi du er ett skritt nærmere å møte baby for hver rie som kommer :) Viktig å ha god innstilling.

Det er en utrolig følelse, "alle" sier at du forstår det når du får rier og det stemmer. For meg kjentes det som om jeg hadde en stor hånd på hver side av magen som dyttet magen sammen, både opp og ned alt på en gang. Kjentes ikke ut som menssmerter for meg. Men så var mine rier enstremt effektive fra første stund. 7cm åpning på 1 1/2 time som førstegangs fødende. Husker jeg var så takknemlig når jordmor sa de fordi jeg var sikker på at jeg var en sinnsyk pingle som syntes det var så sinnsykt ubehagelig. Syntes egentlig ikke rier var vondt, bare jævelig ubehagelig og altoppslukende. Når pressriene kom tar kroppen bare over, nesten ikke mulig å holde igjen den bare tvinger deg. Jeg går veldig inn i meg selv når jeg har vondt og lagde derfor nesten ikke en lyd under fødselen, jeg mumlet faen dette er ubehagelig og lot kroppen gjøre jobben sin.

Lurer fremdeles på dette.
Og så lurer jeg på: når det sies at en rie varer i 1 minutt, er det "toppen" eller fra den bygger seg opp?

Var på fødselsforberedene kurs i dag og i følge henne så har man to ting en teller. Første er tiden fra en rie starter og til neste rie starter, altså intervallet. Det starter når du kan si "nå kommer neste ri". Selve lengden på rien mente hun var fra du kunne si at det var "sabla vondt" til du bikker toppen og smerten avtar, altså bare selve toppen. De gode riene varer opp mot ett minutt.

Var på fødselsforberedene kurs i dag og i følge henne så har man to ting en teller. Første er tiden fra en rie starter og til neste rie starter, altså intervallet. Det starter når du kan si "nå kommer neste ri". Selve lengden på rien mente hun var fra du kunne si at det var "sabla vondt" til du bikker toppen og smerten avtar, altså bare selve toppen. De gode riene varer opp mot ett minutt.
Åja, jeg trodde man talte intervaller fra en sluttet til neste begynte jeg. Og at varigheten på rien var fra smertene begynte til de var helt borte igjen (smertefrie pauser).

Blir bare mer og mer forvirret... Uff.

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Har jeg aldri hørt om. Var ikke slik da jeg var på kurs i 2011.

Men det sier seg jo selv da at man vil få forskjellig forklaring på disse tingene ettersom hvem man snakker med. Som jeg har poengtert tidligere, så er det vel noe vi har merket innenfor de fleste områdene av graviditeten, at de fleste av oss får forskjellige svar ettersom hvem vi snakker med, og derfor bør ta ting litt med en klype salt når vi etterspør råd/tips av andre, og etterspør hva andre har fått av informasjon. Hadde vært grådig kjekt om alle som hadde med svangerskapsomsorgen å gjøre, hadde en mappe med fasitsvar, men det er jo ikke akkurat realiteten ;)

Termin 26. februar <3
Taster fra mobil med app'n :)

Men det sier seg jo selv da at man vil få forskjellig forklaring på disse tingene ettersom hvem man snakker med. Som jeg har poengtert tidligere, så er det vel noe vi har merket innenfor de fleste områdene av graviditeten, at de fleste av oss får forskjellige svar ettersom hvem vi snakker med, og derfor bør ta ting litt med en klype salt når vi etterspør råd/tips av andre, og etterspør hva andre har fått av informasjon. Hadde vært grådig kjekt om alle som hadde med svangerskapsomsorgen å gjøre, hadde en mappe med fasitsvar, men det er jo ikke akkurat realiteten ;)

Termin 26. februar <3
Burde være et fasitsvar på akkurat det da. Jm spør vel gjerne i telefonen hvor lenge riene varer og hvor ofte de kommer...?

Burde være et fasitsvar på akkurat det da. Jm spør vel gjerne i telefonen hvor lenge riene varer og hvor ofte de kommer...?

Joda, sant nok. Men det burde det være om det meste i et svangerskap, men likevel får man forskjellige svar over hele linja. Så virkeligheten er ikke som man skulle forvente og håpe på.

Termin 26. februar <3

Back
Topp