.

Lurer på hvordan dere vil beskrive rier for en førstegangsfødende?

Ligner det for eksempel mest på mageknipe eller menssmerter? Eller begge deler? Eller noe annet?

Sterke menssmerter vil jeg si. Likevel kjenner folk det forskjellig. Noen kjenner det i magen, noen i korsryggen og andre i lårene. Tror ikke det er noen fasit her, annet enn at det er VONDT!

Hos meg begynte det som sterke menssmerter i korsryggen som kom i tak og bygget seg opp i styrke. Mellom riene følte jeg at jeg måtte på do for å tømme meg. Deretter utviklet det seg til å føles som et mageknip fra helvete, men smertene i ryggen satt fortsatt. Smertene var så vonde at jeg skjellte ut mannen, sa at det var siste gang jeg noensinne skulle få barn, og jeg tror jeg på et tidspunkt lukket øynene for å dø :p Allikevel er det snart klart for runde to. :p Det er viktig å prøve å beholde roen og puste godt.

Hos meg begynte det som sterke menssmerter i korsryggen som kom i tak og bygget seg opp i styrke. Mellom riene følte jeg at jeg måtte på do for å tømme meg. Deretter utviklet det seg til å føles som et mageknip fra helvete, men smertene i ryggen satt fortsatt. Smertene var så vonde at jeg skjellte ut mannen, sa at det var siste gang jeg noensinne skulle få barn, og jeg tror jeg på et tidspunkt lukket øynene for å dø :p Allikevel er det snart klart for runde to. :p Det er viktig å prøve å beholde roen og puste godt.

Vet ikke om jeg jegvil trykke likerfor jeg gruer meg til nettop å evt miste beherskelsen. Men godt forklart ;-)

Jeg klarer ikke å beskrive dem, det er helt borte for meg. Glemte ganske kjapt hvordan det føltes. Men husker det nok veldig tydelig når det begynner ;-)

Det sies jo at man får slappet av mellom riene... men er det fysisk mulig?! :p

Prøvde å beskrive det for sambo og endte med:

Det kjennes ut som leggkrampene, bare at krampen sitter i magen (nedre del, ved eggstokkene) og er myyye myyye sterkere! ;p

Først da fikk han en liten anelse om hva/hvordan rier er/kjennes ut ;p

Men ja starter vel som mensmurringer (men et mannfolk vet jo ikke hvordan det er :p ) også tar de seg opp i styrke.. Siste fødsel starta direkte med sterke rier og kom tett med en gang, men så var han ute 5,5 time etter første ri!

Ja det er mulig! ;)
Tro det eller ei, men når en ri er ferdig går det stort sett noen minutter før neste bygger seg opp. Da får man kjangs til å hente seg litt inn, puste ut og slappe av.. Men er ikke alltid slik, med mine 2 første fikk jeg neste ri før den ene var ferdig - takk og lov for epidural sier bare jeg! ;)

Er spent på hvordan dette skal gå... He he...

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg klarer ikke å beskrive dem, det er helt borte for meg. Glemte ganske kjapt hvordan det føltes. Men husker det nok veldig tydelig når det begynner ;-)
Som jeg skulle sagt det selv :P klarer ikke beskrive dem :P

Jeg synes det er umulig å beskrive smertene da det ikke finnes noe sammenlignbart! Men det er helt jævlig! Og jeg hadde ingen pauser mellom riene. da presseiene startet fikk jeg endelig "pauser" mellom riene.

Slappe av og slappe av. Det er jo smertefritt i mellom, men noen pauser var det vanskeligere og slappe av enn andre. Da jeg hadde 2 min mellom hver rie klarte jeg og ta med slangene mine og det stative, løpe på do også kom riene gjerne før jeg hadde klart å sette meg i sengen. Måtte til slutt få sånn balje, men måtte ikke på do. Bare trodde det :p Det går helt fint. Du må bare huske å puste og mannen min hadde fått beskjed om at han skulle få meg til å finne roen dersom jeg ble hysterisk :p

Tusen takk for fine beskrivelser! Jeg er førstegangsfødene og har måttet legge vekk (nesten) alt som har med graviditet og baby pga en tung eksamensperiode. Nå er det under en måned til fødsel og plutselig innser jeg hvor lite forberedt jeg er. Veldig fint å kunne lese litt forskjellige beskrivelser og opplevelser :)

Henger meg på her da jeg også er førstegangsfødende å har 2 uker til termin :-) først nå begynner jeg å kjenne litt panikken :-P

Termin 2 Februar 2014 ♥♡♥

Prøvde å beskrive det for sambo og endte med:

Det kjennes ut som leggkrampene, bare at krampen sitter i magen (nedre del, ved eggstokkene) og er myyye myyye sterkere! ;p

Først da fikk han en liten anelse om hva/hvordan rier er/kjennes ut ;p

Men ja starter vel som mensmurringer (men et mannfolk vet jo ikke hvordan det er :p ) også tar de seg opp i styrke.. Siste fødsel starta direkte med sterke rier og kom tett med en gang, men så var han ute 5,5 time etter første ri!

Må smile litt av sammenligningen, etter en graviditet med mye kraniet til tider :-). Dette var iallfall ikke betryggende!
Men da skjønner jeg at man IKKE kan ta feil av rier og kynner :-P

Jeg hadde ingen "naturlige" rier og det var dryppet som startet hele løpet for min del. På fødselsforberedende snakket de om å telle pausene og nye disse i stede for å tenke på riene. Dessverre hadde jeg ingen "pause" mellom riene. Jeg hadde ganske store smerter mellom toppene og følte at de aldri slapp taket før neste starter. Har hørt at igangsetting og riestimulerende kan være slik, så denne gangen håper jeg å slippe drypp. Fikk tips om å fokusere på å slappe av og ha åpne hender, åpen kjeve og dermed åpent bekken. Hadde ingen effekt på smertene, men fødselen gikk raskt og jordmor mente at jeg måtte ha slappet veldig av for riemåleren gav ingen indikasjoner på at riene skulle være så effektiv. Så mitt fokus under fødselen kommer til å være på å puste og slappe av fremfor å skrike og spenne kroppen. Føles veldig "feil" å skrive "slappe av" for det er jo helt jævlig vondt.... så ikke misforstå.

Håper jeg klarer å slappe av mellom slagene... :-/

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Back
Topp