.

Jeg syns god forumskikk er å oppdatere hovedtråden, så folk skal slippe å lese alle sidene i jakt på relevante oppdateringer. Jeg gjør det ytterst sjelden. 

Før jeg kom på BV hadde jeg aldri opplevd at man oppdterte i hovedinnlegget. Fra alle andre forum var jeg vant til at man oppdaterte emnefeltet med "oppdatert på side 4", f.eks. 

Men skjønte veeeeldig fort her inne hvilken "lov" som gjalt her, for å si det sånn.. 

Samtaler/diskusjoner utvikler seg. Å nekte å forholde seg til annet enn det HI skriver først er som å nekte å la en samtale i det virkelige liv utvikle seg til noe mer enn en "god dag mann! -Økseskaft"-dialog. Når en tråd er åtte sider lang, og noen likevel velger å kun svare på HI og late som om resten ikke er der - så er det vel ikke HI det mangler noe ved.

Jeg vil nå si at det er normalt at en ser litt hva som er skrevet videre i tråden og om noen har svart evnt forklart litt mer en hva som står i hovedinnleget
Er kun her på bv at jeg faktisk har opplevd at en ska gå inn å oppdatere i hovedinnleget for å forklare mer eller annet hvis en har svart mer innen for hva de har mendt seinere

I tilleg er det mange forum som en ikke har mulighett til å verken redigere eget innleg eller eget hovedinnleg.SÅ dermed så må en lese helle tråden siden en ikke får redigert verken det enne eller det andre

Jeg kommer aldri til å gidde å lese så mange sider, og forholder meg til det som blir skrevet i første innlegg.

Om jeg da utviser dårlig skikk får heller være..

Jeg gir jo min mening på det som blir spurt om uten å lese alle andres meninger først.

Det er dårlig forumskikk å ikke ha alle relevante opplysninger i HI, og om noe kommer frem siden, skal også HI oppdateres. Men svarer man i en lang tråd uten å ha lest alt, bør man påpeke det, og nevne at man svarer utelukkende utifra HI.

En annen ting som er dårlig forumsskikk er å qoute mer enn ett-to innlegg.

toneany skrev:
Jeg syns god forumskikk er å oppdatere hovedtråden, så folk skal slippe å lese alle sidene i jakt på relevante oppdateringer. Jeg gjør det ytterst sjelden. 

Enig

God forumskikk er å enten oppdatere i HI eller å i alle fall referere til hvilket svarnr. som inneholder oppdatering.

Men sklir det skikkelig ut i forklaringer og sånn så blir jo hele tråden bare svada omtrent til slutt uansett, så da bryr jeg meg ikke stort.
Jeg orker ikke lese gjennom mer enn 4-5 sider MAX :-)

Miriel skrev:
Det er dårlig forumskikk å ikke ha alle relevante opplysninger i HI, og om noe kommer frem siden, skal også HI oppdateres. Men svarer man i en lang tråd uten å ha lest alt, bør man påpeke det, og nevne at man svarer utelukkende utifra HI.

En annen ting som er dårlig forumsskikk er å qoute mer enn ett-to innlegg.

Enig.

God forumsskikk er å oppdater HI eller at det er oppdatert på ei anna side...

Eg gidder aldri å lese gjennom absolutt alle svara som  kjem, så eg får ikkje nødvendigvis med meg om personen legger ut vesentleg informasjon på side 7 i innlegg nr 8 : P

Samma for meg hvor folk oppdaterer, men oppdater de på side 5 f.eks. bør de skrive det, ellers svarer jeg utifra HI. Det er ikke alltid jeg gidder lese alle 10 sidene altså...

Er lettest om man kan oppdatere i hovedinnlegget synes jeg.. ikke alltid jeg gidder rett og slett å lese hele tråden.. Er jo mitt problem sånn sett men.. hehe.. men mer oversiktlig om man oppdaterer på første innlegg:)

mammatileijente skrev:
Er lettest om man kan oppdatere i hovedinnlegget synes jeg.. ikke alltid jeg gidder rett og slett å lese hele tråden.. Er jo mitt problem sånn sett men.. hehe.. men mer oversiktlig om man oppdaterer på første innlegg:)

Helt enig. 

Et kallenavn skrev:

Jeg kommer aldri til å gidde å lese så mange sider, og forholder meg til det som blir skrevet i første innlegg.

Om jeg da utviser dårlig skikk får heller være..

Jeg gir jo min mening på det som blir spurt om uten å lese alle andres meninger først.

Back
Topp