.

Jeg har hatt det likedan i mange år uten at legene har klart å finne ut hva som var galt. Har vært testet for "alt" føles det som, og ingenting har gitt utslag. Så fikk jenta mi konstatert melkeallergi for 6 mnd siden, og jeg kuttet ut all melk i kosten hennes og min (det var enklere å bare lage en middag f.eks). Etter det er jeg blitt myyye bedre. Nå merker jeg det godt hvis jeg får i meg melkeprodukter, magen begynner å krangle, og jeg kan sitte på do "hele dagen". Men det er som Minerva sier, jeg får ikke reaksjonen med en gang, den kommer ved neste måltid, eller dagen etterpå. 
Jeg vet ikke hva du har prøvd av det å utelukke matvarer, men jeg ville prøvd å kutte helt ut melk og gluten i 4 uker, for så å prøve spise det igjen i små mengder (ikke begge deler samtidig), og se hva som skjer. Man kan ha intoleranse/allergi for både gluten og melk uten at det viser på prøver. 

Ønsker deg iallefall god bedring, og så håper jeg du finner ut av hva det er! Vet hvor grusomt det er å ha det sånn.

TonjeJenta skrev:
Candida?

Mener jeg har hørt noen slite med mye sånt om de har no galleproblemer.... eller er det når den er fjernet?

Men ville prøvd å legge om kosthold.. over lang tid som foreslått over. Gjerne rense ut kroppen skikkelig før oppstart. 

Lykke til og god bedring.

Det er sant, det KAN være Candida - jeg har hatt det også, og gikk en sånn kjip 3-4 måneders kur.
Men når det er sagt: Jeg ble MYE bedre av kuren, men det var ikke før fastlegen min og jeg kom frem til IBS-diagnosen at jeg fikk varig bedring og kunne legge om kostholdet og livsstilen til å holde tilstanden i sjakk.
Så jeg vet fremdeles ikke om det var noe i Candida-teorien (er jo veldig omstridt diagnose innen skolemedisin), eller om det bare var det at det hjalp litt å ta en full utrensking og omstart av systemet.

det der med kaffe og røyk på morran hadde eg også, når man røykta da. eg begrensa kaffe inntaket til halvanna kopp og to skiver og så gikk det iallefall over en time før første røyk.    men det er nok langt meir alvorlig og dyptliggende hos deg, så spørs om dette vil hjelpe deg på morgenen.
 masse lykke til iallefall, håper du finner en mestrings-metode, viss det faktisk ikkje kan behandles :)

Senator Malin skrev:

OH RLY? skrev:
søsteren min har ulcerøs kolitt og er akkurat likedan. Hun hadde ikke andre symptomer hun heller i mange år. Håper det ikke er det du har da seff! 

du må starte dagen 15 min før så du ikke alltid kommer for senbare et tips..

Hva med sånn der.....åh hjernteppe.....sånn oversensitiv mage syndrom.....gaaaah hva heter det da?????? nei der var hjernen min lagt seg tydeligvis, men du skjønner kanskje hva jeg mener  skal google...

Hver gang jeg gjør det, må jeg ikke på do...:P

Ha! Da er det stressmage!  

Seriøst: Jeg har det på samme måte, bortsett fra at jeg ikke starter dagen på den måten (røyker ikke og drikker ikke kaffe før langt utpå dagen).
Jeg har så smått begynt å spise mer basisk enn før. Det hjelper litt, merker jeg, men jeg ser ingen helt klar sammenheng ennå.

Har vært på gastroskopi, kolonoskopi, tatt vevsprøver, blodprøver you name it, samme greia, ingen finner ut av det.
Det eneste jeg har fått påvist er slakk lukkemuskel til magesekken (men det forklarer kun de sure oppstøtene).

Jeg har det slik uansett om livet er rosenrødt eller mørkesvart, så jeg aner ikke hva det skyldes.

Håper du finner ut av det, du også! 

Sånn har samboeren det også. Han har kuttet ut alt av matvarer omvisning lengre perioder, men det kommer alltid tilbake. Legene sier irritabel tarm :( slitsomt for både han Oh oss.... Han har gode og dårlige perioder han da, men vi finner ingen grunner for hvorfor

Du trenger ikke svare, men jeg bare skyter inn noe du kan tenke på. Har du noen form for angst eller annen psykisk sykdom? I såfall er dette med å ha "stresset mage" ganske vanlig. Det trenger ikke være slik at du er diagnostisert med psykisk sykdom eller får behandling, men bare det å ha litt angst kan gi slike plager. Og spesielt dette som Minerva nevner, nervøst mage tarm syndrom, henger ofte (ikke alltid) sammen med psykiske utfordringer. 

Jeg begynte "nettopp" å drikke kaffe og det gir meg veldig løs og oppblåst mage. Ikke at det er noe pekepinn, men dessverre et sted å begynne.
Tenker du har vært hos lege +++ Har avlevert "prøver" (glass + avføring) men var ikke noe svar å hente der. Kaffe og løk ødelegger her.

Uff, føler så med deg!

Eg har hatt laktoseintoleranse siden eg gjekk på barneskulen, men har levd greit med det. For slik som nevnt lenger opp i tråden så tålte eg litt mjelkeprodukter i løpet av dagen, men ikkje rein laktose. Frå eg fødte jenta mi så har eg vore kjempedårlig i magen kvar dag uten å skjønne kvifor, gjekk ned mange kilo i løpet av året. Trudde det kom av lite søvn og at intoleransen min var blitt litt verre. No har eg kutta ut alle mjelkeprodukter, og endelig fungerer magen ganske normalt igjen. Tåler så lite laktose no at eg reagerer på små mengder som ikkje er merka på produktene eingang. Har heller ikkje vågd å spise ute eller hos venner det siste året.

Håper du finner ut ka det er, for det er jo så slitsomt! Lykke til og god bedring!

jeg har dessverre ingen råd, men kan "trøste" deg med at du er ikke alene.. :/ Utrulig fustrerende. 
Hos meg sitter det nok litt psykisk og, for jeg kan ikke dra, eller tenke på å dra noen plasser før magen slår seg vrang. Kan gå ut å leke med barna så lenge vi holder oss rett utfor hjemme så jeg kan springe inn på do, men begynner vi bevege oss bort fra hjemmet begynner magen rumle, og det er bare å løpe inn.
Kan ikke reise noen plasser, kan ikke spise noen plasser og kan sjeldent planlegge ting for må se ann dagsformen. 
Et mareritt å komme seg til skolen hver morgen, med bussbytte i sentrum. 

signerer det med ibs!

og i tillegg noen form for melkeinotlleranse??  jeg kan ha div med melk,mens annet er totalt fy!!!!

Bestevenninna min hadde det og på samme måte med magen. Legene mente først at det var bare psykisk, for hun hadde og gått gjennom all verdens tester. Men så tok hun masse tester av avføringen samt å få slange me kamera opp gjennom tarmen. Da fant de ut at hun hadde en sykdom som kunne itvikkle seg til kreft i tarmen. Men på slutten, før hun fant ut hva det var, hadde hun blo i avføringa. Fikk masse medisiner, så nå er hun frisk. Nå er det bare psykisk når hun blir dårlig i magen uten grunn :)

Hadde en kjæreste som var helt likedan som deg.
Dem fant aldri ut hva det var.
Men han kuttet ut all hvetemel, gjær og sukker i kosten.
Magen ble mye bedre.
Vet ikke om saken er like enkel for deg? 
Vet ikke hvordan det går med han i dag ang. det, men ... 

Gå til en naturterapeut - ta allergitest der. De tester ut mange flere matvarer enn hos legen. Du kan evt ta matintoleransetest også, hvis det ikke gir utslag på allergitestene.

Som flere nevner her, kan det være lurt å kutte ut matvarer mange reagerer på eks. sukker, hvetemel (gluten) og melk. Test over en periode for å se om du merker bedring.

Jeg har tatt prebiotika/probiotika, og det har fungert veldig godt for meg. Kanskje du trenger å tilføre magen din sunne bakterier for å komme i balanse igjen. Disse har jeg tatt OMXtra fermentet food. Får dessverre ikke kjøpt disse hos helsekosten, men de selger tilsvarende.

Nå har ikke jeg de samme mageplagene som deg, bare noe annet driiit. Har fått påvist lekk tarm (du kan jo lese litt om det, for mange med magetrøbbel har ofte lekk tarm). Vet hvor forferdelig vanskelig det er, når magen styrer livet ditt. Det som er leit, er at det ikke er en pille å ta el. l. for å bli bedre. Veien er dessverre lang og krunglete:(. Ønsker deg masse lykke til!!!!

Back
Topp