.

Hmm ... Høres ikke gøy ut. Antar du har prøvd Imodium mange ganger. Du får kull på apoteket, men du har vel prøvd ut alt som er mulig.
Har du prøvd mageregulerende tabletter? Du har blitt sjekka på alle slags måter? 

Huff! Du kan godt komme å spise her :) Her i huset bryr vi oss ikke om noen må på do mange ganger :)

søsteren min har ulcerøs kolitt og er akkurat likedan. Hun hadde ikke andre symptomer hun heller i mange år. Håper det ikke er det du har da seff! 

du må starte dagen 15 min før så du ikke alltid kommer for senbare et tips..

Hva med sånn der.....åh hjernteppe.....sånn oversensitiv mage syndrom.....gaaaah hva heter det da?????? nei der var hjernen min lagt seg tydeligvis, men du skjønner kanskje hva jeg mener  skal google...

EFM skrev:
Hmm ... Høres ikke gøy ut. Antar du har prøvd Imodium mange ganger. Du får kull på apoteket, men du har vel prøvd ut alt som er mulig.
Har du prøvd mageregulerende tabletter? Du har blitt sjekka på alle slags måter? 

Huff! Du kan godt komme å spise her :) Her i huset bryr vi oss ikke om noen må på do mange ganger :)

Jada.. Prøvd alt det der.. Sjekka med både slange i stumpen og halsen :P

Hehe.. Takk for det du ;P

Huff, så utrolig slitsomt Det verste jeg vet er å ha vondt i magen..

Har du vært til flere/mange leger og spesialister? Prøvd å gå privat?

irritabel tarm syndrom skulle jeg fram til! Og cøliaki ja.

Sjakkruta skrev:

Fastlegen 214 ganger og mage-tarm på St.Olavs.. Får samme beskjeden hver gang, irritabel tarm eller stresset mage. 

Jada..Stressa i 10 år i strekk jeg da? 

OH RLY? skrev:
søsteren min har ulcerøs kolitt og er akkurat likedan. Hun hadde ikke andre symptomer hun heller i mange år. Håper det ikke er det du har da seff! 

Hva med sånn der.....åh hjernteppe.....sånn oversensitiv mage syndrom.....gaaaah hva heter det da?????? nei der var hjernen min lagt seg tydeligvis, men du skjønner kanskje hva jeg mener  skal google...

Hver gang jeg gjør det, må jeg ikke på do...:P

Senator Malin skrev:

Sjakkruta skrev:

Fastlegen 214 ganger og mage-tarm på St.Olavs.. Får samme beskjeden hver gang, irritabel tarm eller stresset mage. 

Er der noe private "legesenter" (a'la Medi3 e.l.) du kunne bedt om i alle fall en time? Jeg utredet mine kroniske smerter privat, og er utrolig glad for det idag selv om det kostet meg maaaaange tusen. Det offentlige er bare helt håpløse av og til.

Sjakkruta skrev:

Senator Malin skrev:

Sjakkruta skrev:

Er der noe private "legesenter" (a'la Medi3 e.l.) du kunne bedt om i alle fall en time? Jeg utredet mine kroniske smerter privat, og er utrolig glad for det idag selv om det kostet meg maaaaange tusen. Det offentlige er bare helt håpløse av og til.

Jada.. Vi har flere av de her. Skulle jeg gjerne ha gjort, men har ikke råd nå :/

Senator Malin skrev:

OH RLY? skrev:

Hver gang jeg gjør det, må jeg ikke på do...:P

Haha, problem løst!  hvertfall på morgenen da.

Senator Malin skrev:

Sjakkruta skrev:

Senator Malin skrev:

Sjakkruta skrev:

Jada.. Vi har flere av de her. Skulle jeg gjerne ha gjort, men har ikke råd nå :/

Ok. Du får ha det i bakhodet når du får råd. Det kan veldig gjerne være verdt det.

(Første timen koster kanskje rundt 1200kr, og om de vil gjøre behandlinger og sånt kan det kanskje vente til du får råd og sånt. Hadde bare vært greit å visst om de trodde de kunne gjøre noe...?)

Prøvd å droppe kaffen om morran?...la magen heller få mat å jobbe litt med.

Fant dette på en nett side, for de med irritabel tarm.

Kosten
  • Drikk rikelig med vann, helst 3 liter daglig.
  • Større fiberinnhold i kosten fremmer tarmfunksjonen. Fiberinnholdet skal økes gradvis slik at magen kan tilpasse seg.
  • Unngå mat eller drikke som forverrer symptomene. Kaffe og melk kan være hovedårsak hos noen.
  • Unngå mat som gir luftutvikling, og sterke krydder.
  • Unngå store måltider og spis regelmessig.
  • Før eventuelt dagbok over kosten så man vet hva som fremkaller symptomer.
  • Begrens forbruket av alkohol.

Sikkert dumt spm, men har du prøvd å legge om kostholdet over lang tid?
Altså, ukesvis?
Høres utrolig slitsomt ut det der da, håper det går over eller at de får gjort noe med det snart.

Det høres veldig ut som IBS, eller nervøs mage-tarm syndrom, som jeg også har.
Den kommer i tre varianter - bare diaré, bare forstoppelse, og vekslende mellom begge deler.
Jeg har den første varianten, og det likner veldig på det du beskriver.
Og det stemmer at det ikke finnes noen behandling, men jeg har klart å holde det rimelig bra i sjakk de 7-8 årene siden jeg fikk diagnosen (med unntak av noen måneder i vinter hvor ALT skar seg), fordi det finnes måter å minske symptomene på.

Med min variant:
- Ligg unna fiber. Du kan IKKE spise grovt brød, kornblanding eller pasta til hvert måltid - ligg unna helt i dårlige perioder, kos deg med et par grove skiver når du er i god form.
- Ligg unna "provoserende" matvarer; gulrot, alt i kål, erte- og bønnefamilien, epler, pærer, osv. Du kan også prøve å ligge unna kullsyre.
- Husk at når magen reagerer, så er det stort sett ikke på DETTE måltidet; når du spiser setter det i gang en "utdrivningsrefleks", dvs. magen "kjøres i gang", og dersom du har spist noe tvilsomt TIDLIGERE på dagen/kvelden i forveien så kan du bli knalldårlig, selv om DETTE måltidet er helt trygt. (Når jeg ble dårlig begynte jeg å spise mer og mer fiber for å få "skikk" på fordøyelsen, men koblet ikke det når jeg fikk kramper etter å ha spist kylling og ris til middag, liksom.)
- Regelmessige måltider, nok søvn, unngå tung mat (pizza, biff m/fet saus osv.) på tom mage, (det trigger nesten alltid et anfall hos meg).
- Ta probiotika, ta Immodium eller Loperamid etter behov, og drikk fennikelte dersom du blir oppblåst/får luftsmerter/kolikk.

I tillegg KAN du være laktoseintolerant/-allergisk, jeg er det i tillegg og selv om jeg tåler et glass melk, eller gulost på pizzan, eller en is til dessert, så kan jeg ikke spise alt på en dag.

Jeg fikk forresten bekreftet diagnosen etter røntgen av tarmen, den oppfører seg visst litt annerledes hos mange IBS-pasienter (kramper, mulige fysiske forandringer i nervene m.m.)

Sorland skrev:
Prøvd å droppe kaffen om morran?...la magen heller få mat å jobbe litt med.

Fant dette på en nett side, for de med irritabel tarm.

Kosten
  • Drikk rikelig med vann, helst 3 liter daglig.
  • Større fiberinnhold i kosten fremmer tarmfunksjonen. Fiberinnholdet skal økes gradvis slik at magen kan tilpasse seg.
  • Unngå mat eller drikke som forverrer symptomene. Kaffe og melk kan være hovedårsak hos noen.
  • Unngå mat som gir luftutvikling, og sterke krydder.
  • Unngå store måltider og spis regelmessig.
  • Før eventuelt dagbok over kosten så man vet hva som fremkaller symptomer.
  • Begrens forbruket av alkohol.

Fiber er for de som har forstoppelses- eller begge-deler-varianten - de som har diarévarianten skal IKKE spise mye fiber, her er problemet snarere at tarmen jobber alt for MYE.

Huff, stakkars deg! Har de testet deg for ulcerøs colitt? Eller har de ikke gjort det siden du ikke har andre symptomer?

Har du prøvd å kutte ut hvetemel og gjær før? Jeg blir skikkelig dårlig i magen om jeg spiser brød eller hveteboller, men ingen av testene hos legen har vist at jeg er allergisk mot noen av delene. Magen min liker det vel bare ikke, så jeg spiser ikke brød lenger. Men om jeg spiser en hvetebolle f.eks så er jeg lenka til do resten av dagen.

Candida?

Mener jeg har hørt noen slite med mye sånt om de har no galleproblemer.... eller er det når den er fjernet?

Men ville prøvd å legge om kosthold.. over lang tid som foreslått over. Gjerne rense ut kroppen skikkelig før oppstart. 

Lykke til og god bedring.

Back
Topp