14uker

Maiken1

Glad i forumet
Siden fødsel og sliter fremdeles med avføring. Kan gjerne sitte 30 min på do for å forberede meg:p men avføring er veldig hard og det gjør eksepsjonelt vondt og få den ut. Har og hendt det har vært mye blod i avføringen/på papiret. Noen tips og råd?

Jeg hadde og har fortsatt 5 mnd siden fødsel ekstreme smerter når jeg må på do.. Kan omtrent ikke sitte resten av dagen.
Jeg holdt på og bli sprø. Tenkte det var hemoroider. Vet du om du har det? I så fall kan en kur med Scheriproct stikkpiller og salve hjelpe:)

For meg hjalp ikke det. Jeg tok mot til meg og fikk en time til rektoskopi for og se om det var noe galt oppi der.. Jepp, jeg hadde en rift:-/ Au! Fikk beskjed om at Scheriproct gjorde vondt verre, så om du ikke vet om det er hemoroider, så for all del ikke bruk det!

Fikk beskjed om at det fantes en salve man kunne få resept på, men den kan ikke brukes når man ammer, så det fikk jeg ikke.

Drikker duphalac 10ml x 3 om dagen for og holde avf myk. Hver gang man må på do så sprekker såret opp og det får aldri tid til og gro. Så det er veldig viktig og holde avf myk.
Nå vet jeg jo ikke om du har en rift eller noe slik, men duphalac kan være lurt og prøve uansett.

Håper det blir bedre snart:)

Jeg hadde og har fortsatt 5 mnd siden fødsel ekstreme smerter når jeg må på do.. Kan omtrent ikke sitte resten av dagen.
Jeg holdt på og bli sprø. Tenkte det var hemoroider. Vet du om du har det? I så fall kan en kur med Scheriproct stikkpiller og salve hjelpe:)

For meg hjalp ikke det. Jeg tok mot til meg og fikk en time til rektoskopi for og se om det var noe galt oppi der.. Jepp, jeg hadde en rift:-/ Au! Fikk beskjed om at Scheriproct gjorde vondt verre, så om du ikke vet om det er hemoroider, så for all del ikke bruk det!

Fikk beskjed om at det fantes en salve man kunne få resept på, men den kan ikke brukes når man ammer, så det fikk jeg ikke.

Drikker duphalac 10ml x 3 om dagen for og holde avf myk. Hver gang man må på do så sprekker såret opp og det får aldri tid til og gro. Så det er veldig viktig og holde avf myk.
Nå vet jeg jo ikke om du har en rift eller noe slik, men duphalac kan være lurt og prøve uansett.

Håper det blir bedre snart:)
Hmmmm, jeg må vel ta en tur til lege snart. Er 4 mnd nå... Skal prøve duphalac!:) takk for tips og råd:-)

Siden fødsel og sliter fremdeles med avføring. Kan gjerne sitte 30 min på do for å forberede meg:p men avføring er veldig hard og det gjør eksepsjonelt vondt og få den ut. Har og hendt det har vært mye blod i avføringen/på papiret. Noen tips og råd?
Hei! Vondt å høre at du plages slik med avføringen. Det viktigste av alt er at du nå må få gang på magen din for å unngå at avføringen blir hard. Få i deg mye drikke i løpet av dagen. Unngå å drikke for mye søt melk, da melk kan virke forstoppende. Spis rikelig og variert med frukt og grønnsaker, spis gjerne kornblanding med kulturmelk, Biola eller jogurt. Sørg for å få rikelig med mosjon, da aktivitet virker positivt på fordøyelsen. Et annet råd i tillegg til dette, kan være å ta Dulphalac, som er et fordøyelsesfremmende stoff som fås kjøpt på apoteket uten resept. Dette flytende stoffet har ingen negative konsekvenser for fordøyelsessystemet. Det må som regel tas i flere doser i løpet av en dag og over lengre tid ( gjerne flere uker). Rådfør deg med apotekpersonalet om dette. Dersom ikke disse rådene skulle hjelpe, vil jeg råde deg til å ta kontakt med fastlegen din. Ønsker deg god bedring og håper at du får orden på magen din. Hilsen Elin

Back
Topp